Jump to content

Topp til Ford Sabb 2401E


Avmønstret3

Recommended Posts

Har en, men den står på motoren min! :wink: Men om du ikke skulle få tak i en, så er alternativet å kjøpe en Ford Transit FSD motor, 2,5l uten turbo, fra før 1995. Gear og alle mariniseringsdeler passer over fra 2401E motoren, det eneste som må kjøpes utenom er ny oljefilteradapter (fra KD Trading) og ny turteller. Har lurt på dette selv for å få en nyere og mer kurant motor. Noe å tenke på kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk takk, men det tror jeg neppe blir løsningen. Jeg får nok se videre, kanskje det er noen som har en topp som du, men utenfor motoren den en gang har vært på. Og som ikke skal tilbake der den en gang stod. :lol:

 

Det er ikke jeg som har motoren og båten. Synes hele motoren er en tragedie, hvem ved sine fulle fem har funnet på og dytte en diesel motor med register reim som må skiftes hver 1000 time nedi et bitte lite hull i en 28 Viksund Kombi ? Jeg vil gråte bare jeg tenker på det.

 

Selv har jeg en 19,5 fot åpen sjark, med 4,5 Sleipner i... :flag:

 

 

Hilsen Bill

Link to post

Hei!

 

Jeg har ikke en topp med gløding men jeg har en topp med to varmeplugger i manifolden. Du kobler da dieselreturen innom en beholder som mater varmepluggene med diesel. Dette fungerer bra. Toppen er overhalt hos Oslo Sylinderservice og har gått en sommer siden (Ca 70 t).

Du kan få toppen, innsugsmanifolden og komplett forvarmersystem inkl varmeplugger for kr 1000.

Legger du på kr 500 til så får du med underdelen også som er i god stand. Dieselpumpe er defekt.

Motoren er flott i lakken og ser nesten ut som ny.

 

Ta kontakt hvis dette er aktuelt.

 

 

Jørgen

Link to post

Registerremmen skal vel ikke byttes hver 1000 timer da, mener det står i min manual at den skal sjekkes hver 1500 timer og skiftes etter 3000 eller så. Jeg skiftet min i fjor, og da stod den originale remmen fra 1978 der fremdeles! Så noe stort problem vil jeg ikke si dette er. Men trangt var det å komme til for å skifte ja, det må jeg si meg enig i....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei og takk for svar.

 

Til det siste først, det var Sabb Motor som sa at reima skulle skiftes hver 1000 time, så jeg har ikke annet enn det og forholde meg til.

 

Så til Jørgen med topp uten glødeplugg.

Kanskje jeg skulle gjøre en kort historie litt lenger. Fordsenteret på Finnsnes sier at denne motoren kom rundt 1971 i Ford Transit, og ble brukt til Nov. 1983, da kom 2,5 liter motoren.

Men, så sier de at rundt 1978 kom det mange forandringer på motoren. Men de vet ikke hva forandringene går ut på, bare at en god del delenummer er forandret.

Så, derfor har jeg vært litt redd for og blande deler fra motorer før og etter 1978 i frykt for at de ikke passer. Hadde jeg hatt en gammel og en ny motor ved siden av hverandre og man kunne sammenligne deler så hadde det vært mye enklere. Så det er ut fra hensynet til at jeg ikke vil kjøpe noe jeg er usikker på vil passe og så sitte med en del jeg ikke kan bruke, betale frakt og slikt.

Jeg har aldri skrudd på en slik motor, så jeg er blank her. Ut fra det du sier, så høres det jo ut som at toppene kan brukes om hverandre. Forskjellige delenumre behøver jo ikke bety at ting ikke passer, men det hender jo at det betyr det. Når man aldri har skrudd på en slik motor så blir man ekstra usikker.

 

 

Bill

Link to post

Skal du skaffe erstatningstopp bør du abs. anskaffe den typen som har en glødeplugg pr. sylinder. Da vil motoren starte normalt uten bruk av startgass.

 

2,5 liter motoren kom i bil på slutten av 84. Denne er direkteinnsprøytet og starter uten bruk av gløding. Motorene er tilsynelatende veldig like, men veldig få deler er felles.

 

Gamle 2,4 motorer er uten skikkelig gløding og utstyrt med Simms-pumpe.Nyere motorer har Bosch rotasjonspumpe og gjødeplugg for hver sylinder. Ny topp kan monteres på gammel motor og ny pumpe kan monteres på gammel motor om oljekanal blindes. Dette fordi Bosch-pumpa ikke trenger smøring av motorolje.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Skal du skaffe erstatningstopp bør du abs. anskaffe den typen som har en glødeplugg pr. sylinder. Da vil motoren starte normalt uten bruk av startgass.

 

Gamle 2,4 motorer er uten skikkelig gløding og utstyrt med Simms-pumpe.Nyere motorer har Bosch rotasjonspumpe og gjødeplugg for hver sylinder. Ny topp kan monteres på gammel motor og ny pumpe kan monteres på gammel motor om oljekanal blindes. Dette fordi Bosch-pumpa ikke trenger smøring av motorolje.

 

Gjelder dette 6 sylinder utgaven også? Har en 2402E, finnes det "vanlige biltopper" med gløding for hver sylinder som passer på denne blokka? Fra nyere Transit?

 

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

6-sylindret "Transit-diesel" var brukt i A-serie lett lastebil. Dette var et missfoster av en bil som aldri ble noe populær. Tviler på at disse var eller ble utstyrt med moderne topp med glødeplugger selv om motoren var den det var minst problemer med.

 

Vedr. Bosch-pumpe så er disse som de fleste andre fordelerpumper kun smurt av drivstoffet. De er bla. ømfintilge på vann i drivstoffet. Her er god dieselhygiene viktig og enkelte anbefaler innblanding av smøremiddel i drivstoffet.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei,

 

Min bror skal nå skifte motoren. Motoren ble aldri folk etterpå annen topp ble satt på. Lakk vann ned i bunnpanna og umulig og starte.

Han har kjøpt en Yanmar 52 hk med sluregir.

 

Er det noen som trenger en sånn Ford Sabb som delemotor eller noe, gearet er godt og burde jo være verdt litt ? Motor og gear er vel gått mellom 3 og 4 tusen timer.

 

Kontakt meg gjerne for mer info.

 

 

Hilsen Bill.

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
Link to post

Har en som kan bli delemotor jeg også, kun gått 1850 timer! 1978 modell med gløding. Dvs kun ren motor, mariniseringsdeler, gear m.m. er brukt på den nye som er under oppbygging! Jeg valgte å skifte til en nyere 2,5 liter, så gear og varmeveklere vil bli brukt på denne. Disse to til sammen må da kunne bli en bra motor til sammen for noen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...