Jump to content

hifo 970 30 fot og fart.


hifo

Recommended Posts

har en hifo 970 83 mod. 5500 kg cabincruiser. motor er en hd 100 volvo buss motor. på 240 hk.

kjøpte båten i forfjor og ble fortalt at farten var 16-18 knop. merket under prøvekjøring at det gikk mye senere enn det. målte gps 9,5 knop på max i fjor vår. i vinter byttet jeg til 4 blad propell utregnet av winrace olle. båten virket veldig framtung ved pådrag ( veiser seg lite )og hadde av hele propellakselen med hylser og rettet den slik at det ble en mer gunstig propell vinkel. hjalp meg opp i 11 knop. uff. jeg synes dette ar alt for sakte for en båt av denne typen med den motoren. hørt om andre hifoer som går 12 gps knop med 120 hk.. hva kan være feil med min båt ?? alle svar mottas med stor takk. mvh frode hansen

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

som sagt merket jeg det jo før jeg kjøpte og nevnte det , men i kjøperusen tenkte jeg det var noe jeg kunne fikse. dumt av meg. turtallet på den gamle propellen var 2200 ved fullfart. kunne ruses til 2400. nye dieselfiltre ( 4 stk) båten er helt ren og pen under med nytt bunnstoff..

frode hansen

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Trimplan har du det, får å få baugen opp. Har du tanker i baug, som diesel, septik, vann.

Kjetting, winch el. som kan gi tyngde i baug.

 

Nå virker vel trimplanene i hovedsak slik at de presser bagen ned eller har jeg misforstått noe

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

joda 310 har jo rett . men er ute etter alllle synspunkter ang denne båten. blir smårar av å ligge i 7-8 knop med sånn en båt. vurderer å bytte motor og montere den lenger bakover. men det blir jo masse arb og endel penger. tenkte også kanskje det gikk an å støpe baugen bredere , for å få mere løft. noen med erfaringer om det?? mvh frode hansen

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

1. Dersom du ikke har original turteller som var montert i bussen ville jeg sjekket om turtelleren viser riktig omdreiningstall. Lån deg en turteller som måler turtall på svinghjulet. Bussmotorer har normalt et maks turtall på 2400-2500 omdr.

 

2. Hjemmemarinisert bussmotor... Er du sikker på at den yter 240 HK etter mariniseringen?

 

3. Motoren er tung. Er den plassert for langt fremme i båten slik at du får feil vektfordeling i båten?

 

4. Jeg kjenner ikke båttypen. Tåler skroget mer en 10-12 knop?

Link to post

nå begynner dette å ligne noe... turteller er ikke org buss og går på dynamoen. men turtallet høres jo greit ut. hjemmemarinisert er den ,men eneste som kan gå litt utover effekten er kjølerør i eksosmanifolden. ( 2 stk ca 16 mm ) . men tror vel kanskje ikke den yter 240 hk lenger da den er gammel. men selv med 200 som den bør yte burde den jo gå fortere. vet om andre hifo er som gjør 15 knop på mars med 180 hk ford. enig med at tyngdepunktet sansynligvis ikke er ideelt. motoren veier 1000 - 1200 kg.

mvh frode hansen

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Hei Hifo,

dette er jo en båt som før ble lansert under navnet FM. Kjenner to som har slik en, hvor den ene har en 127 hk. ford lehman, gjør en ca. 12 knop på full fart og en som jeg tror har oppimot 350 hk (volvo) og gjør etter sigende opp mot 20 knop.

Finn

 

Disse motorene her har en ca vekt på rundt 550 kg, og hk'en er oppgitt på aksel. Din motor er oppgitt til 240 hk på svinghjul og som du selv sier, er den gammel. I tillegg vil du, hvis du har f.eks. ett Borg Warner gir ha opptil 15 % tap gjennom dette.

Når en da også legger til en vekt av motor som er opptil dobbel så høy, samt at motoren kanskje er plassert litt langt forrut, synes jeg ikke farten er så gal.

 

Tror ikke det er båten det er noe galt med, heller gal motor.

 

Mvh,

Carmencita.

Link to post

wow. fm 31 jo samme båt. de er jo nesten prikk like.

er i grunn veldig enig med deg ,men hadde håpet i det lengste att dette var noe jeg kunne fikset med den motoren jeg tross alt har. ( den ryker ikke. starter momentant, grom lyd ,går meget billig, ca 6 l time v\7 knop) .

noen som har erfaring med vp 60c motor .?står en på finn tils.

uansett takk for opplysningen

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Hei igjen,

Tar vel ikke ut så veldig mye hester ved 7 knop, denne båttypen bruker "muskler" for å få høyere fart (9 knop og oppover)

 

Gir utvekslingen forutsetter jeg at Olle har fått oppgitt. Når du fikk beregnet propellen så oppgav du vel ønsket/forventet maks fart også, mente Winrace at den ville oppnå det?

 

En annen ting Hifo, jeg synes propellen din står langt bak i forhold til kjøl og skrog-ende. Er det noe du har korrigert på. Er ikke helt sikker, men bør det ikke være noe skrog "bak" propellen. Er vel derfor noen setter på flaps, for å forlenge skroget? Fins det noe forholdstall tro?

 

Carmencita.

Link to post

olle fikk gear utv ja. motoren går helt ubelastet i 7 knop. men som carmencita skriver fra 8 kn og opp skal det veldig mye krefter til for hver knop.. med den gamle propellen hadde jeg 7,5 knop ved 1400 omdr ---- så 9,5 på max ved 2200 omdr. ang propell langt bak. jeg hadde jo ute akselen med hylser. og den ble jo rettet ca 15` mulig den også kom litt lenger bak 3-4 cm. ! tenk på drevbåter ,de har jo ikke skrog bak. og jo mere skrog bak en akselpropell vil den vel bare få enda mere løft bak? men på en annen side, jo lenger skrog jo mere løft får den og dermed bedre fart. olle antok jeg ville få en 16-20 knop. (teoretisk hastighet)

kom gjerne med forslag om plasseringen av propellen iforhold til bakenden av båten har noe å si :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

hifo_0004.jpg

Her er et bilde av min båt.

Båten er utstyrt med en Volvo TMD 70 B, på 190 hk.

Bilder viser båten på fult pådrag, da klarte den 9,8kn på gps.

Lagde en kjempe hekkbølge. En morgen for noen å siden var vi en tur på moder jord.

Med det resultat at det røk 4 av 8 motorfester.

Når båten skulle opp måtte alt løst ut for at kranbilen skulle klare å ta den opp.

Blant løsøre var det 450kg bly, som var stablet helt oppetter akterskottet.

Når det var fjernet klarte båten 13,5 kn.

Når motoren først var ute, fjernet jeg allt i motor rommet.

Nye motorfester ble laget 1,5 meter lenger bak.

Vanntanken blir flyttet fra baugen til der motoren sto før ( ca midt i båten )

Propellen var ca 50 cm fra akterenden før, har flyttet den ca 30 cm akterover ( altså 20 cm fra akterenden )

Håper med disse grepene å få båten opp i ca 17 kn.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post

Hei Wicma, ventet på deg, du er jo den tredje jeg kjenner som har en sånn en :flag:

 

Ellers så tror jeg FM/Hifo har en nyere versjon skrog, utviklet av samme mann (Freddy Mikkelsen) som heter Årø 31. Du kan se på detaljer (bl.a. akterenden og inv. nedgang til kabiner) at det er likt. Årø 31 har fått et "step" i skroget, litt under midten. Hvilke andre endringer som er gjort vet jeg ikke, men legg merke til farten og motoren i de to vedleggene her.

 

Årø 31

 

Årø 31 Nyere motor

 

Mvh,

Carmencita

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...