hifo Startet 7.November.2006 Del på Facebook Startet 7.November.2006 har en hifo 970 83 mod. 5500 kg cabincruiser. motor er en hd 100 volvo buss motor. på 240 hk. kjøpte båten i forfjor og ble fortalt at farten var 16-18 knop. merket under prøvekjøring at det gikk mye senere enn det. målte gps 9,5 knop på max i fjor vår. i vinter byttet jeg til 4 blad propell utregnet av winrace olle. båten virket veldig framtung ved pådrag ( veiser seg lite )og hadde av hele propellakselen med hylser og rettet den slik at det ble en mer gunstig propell vinkel. hjalp meg opp i 11 knop. uff. jeg synes dette ar alt for sakte for en båt av denne typen med den motoren. hørt om andre hifoer som går 12 gps knop med 120 hk.. hva kan være feil med min båt ?? alle svar mottas med stor takk. mvh frode hansen Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
baatsman Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Har du sett under båten, viktig att du ikke drar med deg en blåskjell-farm. Uansett, er det en mangel fra selger når du får opplyst att den skulle gå mye fortere. Har du tatt opp dette, og hvilket svar har du event fått fra selger. Ellers sjekket dieselfiltre, omdr, osv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hifo Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 som sagt merket jeg det jo før jeg kjøpte og nevnte det , men i kjøperusen tenkte jeg det var noe jeg kunne fikse. dumt av meg. turtallet på den gamle propellen var 2200 ved fullfart. kunne ruses til 2400. nye dieselfiltre ( 4 stk) båten er helt ren og pen under med nytt bunnstoff.. frode hansen Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Espen C Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Nå har ikke jeg noe greie på denne motoren men bør du ikke ha litt høyere turtall en dette? sjekk brukermanualen til motoren vist du har det Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Trimplan har du det, får å få baugen opp. Har du tanker i baug, som diesel, septik, vann. Kjetting, winch el. som kan gi tyngde i baug. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hifo Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 har tankene litt bakfor midten...har ikke brukermanual . men dette er en gammel buss motor , liggende. skal ikke være mye turtall på de iflg fagfolk.har trimplan men de stå rett ut og da bør de vel ikke presse ned baugen .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Trimplan har du det, får å få baugen opp. Har du tanker i baug, som diesel, septik, vann.Kjetting, winch el. som kan gi tyngde i baug. Nå virker vel trimplanene i hovedsak slik at de presser bagen ned eller har jeg misforstått noe Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Windy37GM Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) jonkare: Du har ikke misforstått :-) Flaps presser baugen ned, for å få baugen opp har ikke flapsene noe å ta tak i.. Joda310 Redigert 8.November.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hifo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 joda 310 har jo rett . men er ute etter alllle synspunkter ang denne båten. blir smårar av å ligge i 7-8 knop med sånn en båt. vurderer å bytte motor og montere den lenger bakover. men det blir jo masse arb og endel penger. tenkte også kanskje det gikk an å støpe baugen bredere , for å få mere løft. noen med erfaringer om det?? mvh frode hansen Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Stranna Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 1. Dersom du ikke har original turteller som var montert i bussen ville jeg sjekket om turtelleren viser riktig omdreiningstall. Lån deg en turteller som måler turtall på svinghjulet. Bussmotorer har normalt et maks turtall på 2400-2500 omdr. 2. Hjemmemarinisert bussmotor... Er du sikker på at den yter 240 HK etter mariniseringen? 3. Motoren er tung. Er den plassert for langt fremme i båten slik at du får feil vektfordeling i båten? 4. Jeg kjenner ikke båttypen. Tåler skroget mer en 10-12 knop? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 nå begynner dette å ligne noe... turteller er ikke org buss og går på dynamoen. men turtallet høres jo greit ut. hjemmemarinisert er den ,men eneste som kan gå litt utover effekten er kjølerør i eksosmanifolden. ( 2 stk ca 16 mm ) . men tror vel kanskje ikke den yter 240 hk lenger da den er gammel. men selv med 200 som den bør yte burde den jo gå fortere. vet om andre hifo er som gjør 15 knop på mars med 180 hk ford. enig med at tyngdepunktet sansynligvis ikke er ideelt. motoren veier 1000 - 1200 kg. mvh frode hansen Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Espen C Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) Denne gjør 11 knop med 240 hk http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=8...pos=1&tot=1 så det er ikke sikkert den skal gjøre mer en det vist det ikke er din da Redigert 8.November.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 HEHE JO DET ER MIN... MEN TAKK ALIKEVEL. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
carmencita Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Hei Hifo, dette er jo en båt som før ble lansert under navnet FM. Kjenner to som har slik en, hvor den ene har en 127 hk. ford lehman, gjør en ca. 12 knop på full fart og en som jeg tror har oppimot 350 hk (volvo) og gjør etter sigende opp mot 20 knop. Finn Disse motorene her har en ca vekt på rundt 550 kg, og hk'en er oppgitt på aksel. Din motor er oppgitt til 240 hk på svinghjul og som du selv sier, er den gammel. I tillegg vil du, hvis du har f.eks. ett Borg Warner gir ha opptil 15 % tap gjennom dette. Når en da også legger til en vekt av motor som er opptil dobbel så høy, samt at motoren kanskje er plassert litt langt forrut, synes jeg ikke farten er så gal. Tror ikke det er båten det er noe galt med, heller gal motor. Mvh, Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 wow. fm 31 jo samme båt. de er jo nesten prikk like. er i grunn veldig enig med deg ,men hadde håpet i det lengste att dette var noe jeg kunne fikset med den motoren jeg tross alt har. ( den ryker ikke. starter momentant, grom lyd ,går meget billig, ca 6 l time v\7 knop) . noen som har erfaring med vp 60c motor .?står en på finn tils. uansett takk for opplysningen Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
eysteind Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Dersom den bare bruker 6l/t, bruker du iallfall ikke 200hk! heller rundt 30-40hk... Tror nok at noe er galt, enten feil propell, eller feil med motor... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Her er jeg på tynn is, men har ikke også utveksling på gear en del og si? Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Hei igjen, Tar vel ikke ut så veldig mye hester ved 7 knop, denne båttypen bruker "muskler" for å få høyere fart (9 knop og oppover) Gir utvekslingen forutsetter jeg at Olle har fått oppgitt. Når du fikk beregnet propellen så oppgav du vel ønsket/forventet maks fart også, mente Winrace at den ville oppnå det? En annen ting Hifo, jeg synes propellen din står langt bak i forhold til kjøl og skrog-ende. Er det noe du har korrigert på. Er ikke helt sikker, men bør det ikke være noe skrog "bak" propellen. Er vel derfor noen setter på flaps, for å forlenge skroget? Fins det noe forholdstall tro? Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 olle fikk gear utv ja. motoren går helt ubelastet i 7 knop. men som carmencita skriver fra 8 kn og opp skal det veldig mye krefter til for hver knop.. med den gamle propellen hadde jeg 7,5 knop ved 1400 omdr ---- så 9,5 på max ved 2200 omdr. ang propell langt bak. jeg hadde jo ute akselen med hylser. og den ble jo rettet ca 15` mulig den også kom litt lenger bak 3-4 cm. ! tenk på drevbåter ,de har jo ikke skrog bak. og jo mere skrog bak en akselpropell vil den vel bare få enda mere løft bak? men på en annen side, jo lenger skrog jo mere løft får den og dermed bedre fart. olle antok jeg ville få en 16-20 knop. (teoretisk hastighet) kom gjerne med forslag om plasseringen av propellen iforhold til bakenden av båten har noe å si :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Wicma Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Her er et bilde av min båt. Båten er utstyrt med en Volvo TMD 70 B, på 190 hk. Bilder viser båten på fult pådrag, da klarte den 9,8kn på gps. Lagde en kjempe hekkbølge. En morgen for noen å siden var vi en tur på moder jord. Med det resultat at det røk 4 av 8 motorfester. Når båten skulle opp måtte alt løst ut for at kranbilen skulle klare å ta den opp. Blant løsøre var det 450kg bly, som var stablet helt oppetter akterskottet. Når det var fjernet klarte båten 13,5 kn. Når motoren først var ute, fjernet jeg allt i motor rommet. Nye motorfester ble laget 1,5 meter lenger bak. Vanntanken blir flyttet fra baugen til der motoren sto før ( ca midt i båten ) Propellen var ca 50 cm fra akterenden før, har flyttet den ca 30 cm akterover ( altså 20 cm fra akterenden ) Håper med disse grepene å få båten opp i ca 17 kn. Redigert 9.November.2006 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Hei Wicma, ventet på deg, du er jo den tredje jeg kjenner som har en sånn en Ellers så tror jeg FM/Hifo har en nyere versjon skrog, utviklet av samme mann (Freddy Mikkelsen) som heter Årø 31. Du kan se på detaljer (bl.a. akterenden og inv. nedgang til kabiner) at det er likt. Årø 31 har fått et "step" i skroget, litt under midten. Hvilke andre endringer som er gjort vet jeg ikke, men legg merke til farten og motoren i de to vedleggene her. Årø 31 Årø 31 Nyere motor Mvh, Carmencita Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 der var jo deg jeg var ute etter wicma.. en med samme problem \ tilfelle som meg, skal til danmark om 15 min. skriver mere lørdag . tusen takk for informasjonen. godt å se at det kanskje finnes løsninger. mvh frode hansen. god helg Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Wicma Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Du får ha det fint i Danmark. Ser du bor i Austagder, bor selv i Kristiandsand. Har du lyst og tid så kan du komme å se på galskapen, det kan også vanke en kopp kaffi. MVH Espen Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2006 veeeldig interessert til å se ditt prosjektdet .. bor i gjerstad , tror dama skal besøke en venninne i kristiansand snart. sender en im noen dager før avreise.. takk for tilbudet.... mvh frode Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Wicma Svart 13.November.2006 Del på Facebook Svart 13.November.2006 Det er vel Sørlandssenteret det!!!!!!!! Bare send en IM, så jeg får satt på kaffien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.