Jump to content

Båtnyheter!

bjoris

Recommended Posts

Det er alltid gøy å lese og høre om nyheter på båtfronten, men tiden er knapp så jeg merker at jeg mister oversikten... Ikke bra :headbang::lol:

Derfor kom jeg til å tenke på at det kunne vært fint å hatt et sted å følge med på det viktigste så da er oppfordringen sendt. Legg inn nyheter på denne tråden etter hvert som det dukker opp...

Siden det jo er like gøy med motor og utstyr har jeg like godt lagd en egen tråd om dette

Motor- og utstyrsnyheter!

For å begynner med noe nytt som allerede har vært oppe som egen tråd (lagd av meg selv) så nevner jeg Viksunds siste 320, i mangel på noe enda ferskere. Designet ble stort sett negativt omtalt her på Båtplassen så det blir spennende å se skjebnen til denne båten

VIKSUND 320

Ellers har Viksund solgt Combi-konseptet sitt til Dyvika Båtproduksjon i Arendal og min tidligere båt Viksund 850 går nå under navnet Wiking 900. Dette er et nisjeprodukt, men det er artig å se at det blir solgt videre og kanskje rafinert litt. Dette hadde blitt knallbra med 310 skroget, men iflg Viksund er ikke dette planlagt pt selv om det har vært tema...

Wiking 900

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Om båtene er blitt penere eller ikke, skal jeg ikke si så mye om. Men de er blitt mer preget av kortsiktige trender.

Det er i og for seg helt OK at designerne har kastet seg over båtbransjen. Men med kortsiktige trender oppstår skikkelige fallgruber for båtkjøpere som legger noen årslønner i en flunkende ny og topptrendy båt.

I trendverdenen er det ikke noe som er så ute som det som var inne for fem år siden. Den båten som i dag representerer det ypperste av det ypperlige hva moderne linjer, farger, interiør og særegne løsninger angår, kan viser seg vanskelig å bli kvitt til en grei pris om noen år.

Ikke minst om løsningene over tid viser seg å ikke holde vann. Mange designere har et langt tettere forhold til flaskevannet på tegnebrettet enn til saltvann.

Tror det var en av Norges største seilbåtimportører, Heitmann, som uttalte til et båtblad at flere bytter båter som de bytter biler - for å ha de siste modellene. For en del av disse er sikkert innbytteprisen ikke avgjørende.

Men for vanlige, økonomiske dødelige båtfolk er det et moment å ta med seg om valget står mellom den ultratrendy og den mer klassisk, tidløse fritidsbåten.

Fritidsbåtene er ikke blitt penere med årene.

:yesnod: Astor - du er en mester i diplomati og kan dette med understatement, når du uttaler deg slik du gjør.

Virkeligheten er faktisk mye værre. Maken til designer-krumspring, bare for å stikke seg ut og skape noe som er "nytt" - fytti-katta..........begynner virkelig å bli gammel, skjønner jeg. Klarer ikke denne trenden, nei. :nonod:

Såpestykker, bløtkaker og det som værre er! Og "Apeloft" skal dem ha alle sammen.......... (får se om noen "biter" på den....) :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ser meget bra ut. Flere bilder:

skilso-36-fb-3.jpg

Ja, enig. Nye Skilsø 36 ser meget bra ut. Fem skikkelige soveplasser, separat dusj/WC, romslig salong og flott flybridge med trapp opp lover veldig bra. Jeg ser fram til å se den på Sjøen for alle i mars. Er det noen som vet hva slags priser en snakker om (f.eks. med aksling og ca 370 HK)? Hvis de klarer å presse prisen ned mot 2 mill, tror jeg den kommer til å bli svært populær, men jeg frykter vel at den vil prises nærmere 2.5 (eller kanskje over det) ferdig utstyrt.

Hilsen hos

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...