Jump to content

Hjelper vi hverandre på sjøen?!

CB.

Recommended Posts

Ja Nimbuster, du har forsatt muligheten til å angripe hva jeg skriver som ergrer deg til de grader. Det gjør du ikke så langt. Du har gått langt utover de fullmakter du har som medlem og det burde du forstå. Det er ikke første gangen du har raseriutbrudd . Siden du har svært lite seriøst å tilføre innlegget, burde du heller ha latt være å svare å gått rett på julebordet. Du oppforder nærmest til boikott av et par medlemmer og slikt bude få konsekvenser.

Det er utsagnene jeg siterer du burde ha konsentrert deg om, men motet svikter ofte i det avgjørende øyeblikk, eller kanskje motivet er å gjøre seg populær hos den harde kjærne?

Nimbuster: Du tar fremdeles ikke poenget fra de fleste som har lagt inn sin kommentar her, ser jeg.

Nå forbeholder jeg meg retten til å svare på de innleggene jeg ønsker selv og det er Skipsraadet som skal avgjøre om medlemmer er uønsket eller ei . Nå består BP av flere enn Nimbuster og en 4-5 andre, så jeg forstår ikke at du har mandat til jage meg fra forumet. Kan du forlklare nærmere hva du mener her?

Forøvrig kan jeg opplyse Nimbuster om at jeg ikke er trådstarter og har bare lagt 2-3 svar. Nimbuster med flere burde beklage sin opptreden i denne tråden og jeg er den første som skal legge det bak meg.

trykkfeil rettet

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Tråden går jo som "hakka møkk"...

Nå mener faktisk jeg at vi har fin takhøyde her på BP, men jeg har ikke spesielt sansen for personangrep uansett hvem de kommer fra og hvem de er rettet mot. Jeg liker heller ikke å bli snakket på vegne av. Om dette er en trolltråd eller ei syns jeg er irrelevant i så måte.

Det å åpenlyst, på vegne av hele forumet, erklære medlemmer for uønsket, samt å lage en trolldiskusjon bare pga denne tråden virker for meg som et signal om at noen ønsker lavere takhøyde her inne.

At trådens eksistens vitner om god takhøyde er jeg forsåvidt enig i, mens det er som nevnt andre ting som indikerer det stikk motsatte.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Finnes det ikke mulighet for og stenge tråder?

Dersom folk held seg unna tåpelege trådar, døyr deg av seg sjølve. Vert dei stengde, trengjer tåpskapen seg fram nye stader.

Det er ulike meiningar om kva som er tåpeleg og kva som er interessant. Sjølv synes eg at kritikk av tåpelege innlegg er fremste formen for tåpskap.

Jada, eg sit i glashus, og eg matar troll. Men eg løfta ikkje tråden, han låg øvst.

Jeg er alltid svak for flotte bilder og fuglene er til stor glede for oss som ferdes på sjøen. Å mate fuglene er ofte et høydepunkt for unger og voksne.

Nå vil jeg oppfordre Nimbuster og et par andre til å se bildet også og håper de inderlig ikke tror det er et speilbilde.

Å få hjelp eller å være til hjelp kan ofte være til like stor glede.

En svensk seilbåt fikk motortrøbbel under Svinesundsbrua, hvor det kan være sterke strømmer og mye trafikk. Skipperen var ganske fortvilel og viftet med armene og ga tydelig signal om behov for assistanse. Det er bare noen meter til land og strømmen kan føre båten inn på fjellet på bare noen minutter. Vi måtte hive ut et tau så rask som mulig å slepe båten ut fra land. Man må forresten være oppmerksom på at det er store krefter i sving, når man sleper . Tauet kan komme i propellen og man kan få kraftige rykk i båten hvis tauet er slakt .Tauet bør være langt og det er viktig å holde det stramt under slepet.

Den svenske seileren var svært takknemlig og bød både på betaling og årgangsvin. Skulle den samme veien og vin hadde jeg nok av . Håper selvsagt at båtfolket strekker seg langt når noen har problemer på sjøen og ikke bare i akkutte tilfeller.

Noen som har noen dramatiske hendelser hvor de har reddet andre?

Jeg må fortelle om en dramatisk opplevelse jeg hadde i min spede karriere som båteier( 80-tallet). Vi lå på Lauer i moloen, helt ytterst på hvaler i en 30 fots vadbåt. Vi hadde bestemt oss for å gå ut i oslofjorden og prøve makrellfiske om natten. Vi lyttet til værmeldingen og den var god, ca 7-8 sek/m på vest nord-vest. Dette var i mai mnd og vi håpet på den første vårpiren. Vi kastet loss ved 2200 tiden og gikk ut Lauersvelgen og la kursen mot Torbjørnskjær, ca 1 times gange. Noe sjø var det, men helt ufarlig. Etter en drøy time, var vi ved Torbjørnskjær fyr og rigget dørjestengene. Vi la kursen enda litt utover og etter litt stilnet vinden for en stund. Ved 030 tiden la vinden om på nord og den økte bekymringfullt. Vi var langt til havs og plutselig var vinden oppe 10-15 sek/m på nord. Alle som har vært ombord i en vadbåt vet at den ikke tar bølgene særlig godt og hver bølge slo over båten og den ristet kraftig for hver gang. Alt løst i båten falt ned på dørken og vannet lakk inn mellom bordgangene, som kom i ulage av ristingen og lensepumpen gikk hele tiden. Vinden økte på til over 20 sek/m i kastene og på toppen av bølgen gikk propellen ut av vannet og motoren ruste opp. Idet den tok vannet igjen sliret den på gearet og motoren måtte ned på turtall for å få framdrift igjen. Det betydde at vi sto nærmest stille i været. Bekmørkt i en båt som var vanskelig å manøvrere. Båten snudde seg og bølgene slo inn i siden og plutselig mistet vi styringen. Da var panikken nær ved å ta overtaket og det måtte handles rasjonellt. Vi visste at skjærene lå tett i tett mellom Torbjørnskjær og Tisler og når bølgene gikk hvite synes vi å skimte skjær overalt. Vi var redde , svært redde. Vi klamret oss fast, mens vi åpnet luka til styringen bak og bølgene var nær å slå over bordgangene.Med en dårlig lommelykt fant vi feilen. Armen til roret hadde hoppet av segmentene, og etter 10 minutter var den på plass igjen. Når vi overtok styringen igjen, visste vi overhodet ikke hvor vi befant oss. Lysene fra fyrene blinket overalt og vi hadde hverken kartbord eller godt lys til å lese kartet i. Etter noen nervepirrende minutter kjente vi igjen fyrlykten ved Utgårskilen, som vi gikk på. Vi var tilbake på Lauer kl 0700 etter en dramatisk ferd i oslofjorden.

Denne gangen trengte vi ikke hjelp, men det er godt å vite at redningsskøyta ligger klar på Skjærhalden og at man kan nå den med en mobiltelefon. Den gangen hadde vi ingen hjelpemidler.

Hva vil det si at vinden er oppe i 10-15 sek/m?

Hva er sek/m ? Jeg formoder det er en forkortelse for "sekund pr. meter", men jeg finner ikke noe rot i virkeligheten med denne skriveformen, har søkt litt på nettet også.

Jeg finner et "avlegs" begrep på vindhastighet som oppgis som m/s i det metriske systemet og som gjerne kan kalles for "sekundmeter" i daglig tale, men det er nok noe annet du mener havgapet siden du skriver det motsatt av hva som er skrevet benevnelse for hastighet ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg forstår til og med hva som menes når de på den svenske værmeldingen fra Stokholm radio på VHF'n sier at det blåser 10-15 meter! En må vel ikke kverulere selv om det dukker opp et nick en personlig ikke liker?

Lars H.smoky2.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tjaaaaaaa synes flere går på trynet her. Bra det snart er sommer :lol::lol::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Et raskt søk på kvasir på "sekundmeter" gir 582 treff. En veldig rask kikk viser at ordet dukker opp på diverse hjemmesider, reiserapporter osv. fra folk som både seiler jorden rundt og driver med seilinstruksjon mot betaling.

Så får vi heller på denne gledens dag for alle som har, eller har tenkt til å anskaffe seg, dieselmotor/er være litt "large" om noen bruker et utrykk som alle forstår men enkelte mishager å høre brukt?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...