Jump to content

Hjelper vi hverandre på sjøen?!

CB.

Recommended Posts

jo i min ungdom da jeg var 16 år var jeg så venlig å slepe noen andre ungdomer tilbake til havnen de lå i da de hadde gått tom for bensin. 15 minutters slep så det var jo ikke allverden. 500meter fra havnen slepte de tampen lo godt og sa dær sparte vi den bensinen :boxing::headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

min statistikk er slik, har blitt slept en gang, og har slept en gang. begge tilfellene i veldig rolige forhold.

ellers var det en bra historie fra havgapet, det ble jo kjempebom på værmeldingen. fra frisk bris til sterk kuling.

For noen år siden ble en del fritidsbåter i Hadselfjorden overrasket av tåke og sterk vind på en sommerkveld, hvor dagen ellers hadde vært veldig fin med sol og vindstille. Jeg gikk selv hjemover i området like før, og så tåka komme veltende innover. En måtte ha hjelp av redningskøyte for å komme hjem i vanskelige forhold.

Hei.

Har vel tauet 3 - 4 båter til havn. En av gangene la vi oss begge pent langs en brygge. Men der jeg endte opp var det i grunneste laget. Så vi måtte ha 4-5 mann huskende på baugen for å komme løs. Men noen dramatisk redningssituasjon har vi ikke vært borti. Det nærmeste var at vi måtte frakte en far med to små jentunger i land fra en holme (med et par hytter, men uten folk) der de hadde drevet i land med en mindre båt som hadde fått motorstopp. De var glad da de fikk ringe hjem til mamma (med VHF'n, før mobiltiden).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er mye utpå og av den grunn også oftere borti folk som trenger hjelp en stakket stund.

Ser man tilbake på ungdomstida og livet med snekka til fattern så var det et gjentagende problem når Oslo-folk kom ut i Værla når sønnavinden sto på. Den lille vannskvetten i bunnen av tanken fikk husket seg litt og dermed kom det opp i forgassern og det ble stopp. Man gjorde lite ut av slike ting før. Det var en selvfølge at man hjalp folk på sjøen.

I fjord, når vi var på vei til Hortenstreffet sammen med Nor_West og Nikita runda vi Filtvet og fikk øye på ei jolle med tre ungdommer ombord. De viftet med armene og signaliserte at de trengte hjelp. Det blåste sønnavind og en bris i området samtidig som strømmen brgte dem stadig lenger innover i Drøbaksundet. Tollerpinnene på den ene sida var røket og de hadde store problemer. Vi fikk tauet dem opp til campingplassen på sørsida av fyret. De var glade for å komme seg velverget i land.

Har en oppfatning at folk på sjøen hjelper hverandre så godt de kan. Alle vet at det kan være sterke krefter i det våte element.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

det ble jo kjempebom på værmeldingen. fra frisk bris til sterk kuling.

Det er været som gjør sjø og fjell uforutsigbart. Lavtrykk eller forandringer i værtyper kan produsere kraftige vinder på kort varsel. Orust på svenskekysten er vel et godt eksempel ( ifjor) Lurer på om Lars H ikke ble overrasket av et forrykende uvær isommer selv om han lå i havn og ikke hadde problemer ( i sommer)

Nærmeste jeg har vært "skarpt oppdrag" er denne historien.

Var også nær på å trenge slep selv en oktoberdag i fjor, kom lykkelig uvitende om hva som var i emning i motorrommet inn mot byen fra vest, da alarmen for kjølingen gikk.

Opp med luka, rene tekokeren der nede - steamen sto ut av hullet i toppen av ekspansjonstanken. Stoppet motoren umiddelbart, åpnet skruen som for til værs med en fart som er en Saturn V verdig, i en sky av steam, vann og bannskap. Burde nok ha ventet til temperaturen gikk ned....

Mens jeg står der med ryggens sydligste punkt i været hører jeg "trenger du hjelp". Alongside ligger en sværande Princess som hadde sett at jeg plutselig bare stoppet opp.

Han lå stand by til jeg hadde fylt på vann, og fått motoren i gang igjen for å gå hjemover forsiktig, meget forsiktig. Ble motorbytte av den affæren.....

LA3939 har endret brukernavn

men jeg har ikke spesielt sansen for personangrep uansett hvem de kommer fra og hvem de er rettet mot. Jeg liker heller ikke å bli snakket på vegne av. Om dette er en trolltråd eller ei syns jeg er irrelevant i så måte.

Det å åpenlyst, på vegne av hele forumet, erklære medlemmer for uønsket, samt å lage en trolldiskusjon bare pga denne tråden virker for meg som et signal om at noen ønsker lavere takhøyde her inne.

At trådens eksistens vitner om god takhøyde er jeg forsåvidt enig i, mens det er som nevnt andre ting som indikerer det stikk motsatte.

Tiltredes...

Hvor er moderator her?

Hvis ikke enkelte innlegg tidligere her er personangrep så vet ikke jeg hva personangrep er.

Jeg forstår heller ikke helt poenget med utgangspunktet i denne tråden, med tanke på at jeg synes den linkede tråden virker konstruert og useriøs.

Men det jeg gjorde med det var å klikke meg tilbake og lese en annen tråd istedet.

Hoster ikke opp eder og galle av den grunn...

Har også hoppet over den flere ganger men nå ble jeg for nysgjerrig på hva som var så populært her.

Dette synes jeg også ble litt urettferdig for noen. Derfor klarte jeg ikke å unngå å "ødelegge tråden litt videre" med å skrive dette.

En foretrekker å kverulere i dag, sydvesten? :eek:

mvh tuffff

Tydeligvis... men gjelder det mot alle?

Til sist må jeg da bare beklage hvis jeg er iferd med å ødelegge en tråd som er på vei inn på rett spor :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...