Jump to content

Mekke motor selv?

kenn

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har forslag til litteratur for en som vil lære å mekke litt på en dieselmotor på egenhånd? Båtmotor er jo egentlig det som er interessangt, men jeg går ut i fra at bilmotorene ikke er så veldig ulike... :wink:

Skulle gjerne ha lært litt om feilsøking og hvordan man kan finne hva som eventuellt er feil på en motor, og helst hvordan man fikser det.

Det hadde også vært av stor interesse å lære så pass om oppbyggning av en motor at jeg for eksempel på egenhånd kunne skru sund å restaurere en eldre motor.

Er i utgangspunktet ganske grønn på området, så til å begynne med skulle jeg nok hatt noen bøk som omfatter det mest elementere og grunnleggende, og helst noe man ikke må være maskiningenør for å skjønne.

Fint om noen har forslag til noen boktittler.

:wink:

Jeg har hatt stort utbytte av boka til Jon Winge: "Båtmotoren din venn". Jeg var aldeles lysegrønn da jeg kjøpte båt for 12 år siden, men etter å ha vært ute for en servicefyr som skrev regning med gaffel et par ganger, måtte jeg simpelthen finne fram verktøyet sjøl - først til en gammal O-21 (bensin), så til en Penta MD5 (diesel).  Det som i utgangspunktet ser helt håpløst ut for en nybegynner, viser seg å være overraskende enkle greier.

Jeg har gått med lignende tanker - mekke med en dieselmotor - selv om jeg har annen baktanke enn båt. Og så stiller spørsmålet seg: hva er den minste vannkjølt dieselmotor som en kan få tak i? Yanmar 1syl/9hk? noen mindre?

Hej Andreas!

Den her kansje er akk passe? :wink: :wink: :lol: :lol: konverteringen til vannkjöling hade ju varit ett bra vinterprosjekt!

Bilde

Bilde

Der Laser 4-Takt Diesel

1990 produzierte "LASER Engines" den ersten 4-Takt-Modelldieselmotor der Welt, basierend auf dem LASER-75. Kein anderer Hersteller produzierte bisher einen 4-Takt-Diesel-Modellmotor.

In der Zwischenzeit gab es wieder eine sehr starke Nachfrage nach einem weiteren Diesel. Er ist jetzt wieder in limitierter Auflage erhältlich.

Die 1999er Auflage basiert auf dem LASER-80. Sie besitzt einen neu entwickelten Zylinderkopf mit verbessertem Zugang zu Ventilen und Kipphebeln.

Der Motor ist speziell für Oldtimermodelle, Dieselenthusiasten, Motorensammler und Modellbauer, die etwas Besonderes und Einzigartiges lieben, entwickelt worden.

Der LASER Diesel erreicht mit einem 16 x 6 Propeller etwa 6,000U/Min und einen erstaunlich niedrigen Leerlauf unter 1,400U/Min. Man kann ihn mit gewöhnlichem Modelldieselkraftstoff betreiben, es genügen jedoch 25% Synthetikölanteil. Er ist sehr sparsam im Verbrauch und sehr leise. Wenn der Motor beschleunigt wird, hört man ein typisches Dieselnageln.

Der LASER Diesel besitzt einen knopfförmigen Gegenkolben, um die Kompression zu verändern. Die Ventile werden durch Stößel und zwei Nockenwellen angetrieben. Der Kolben besitzt zwei Kolbenringe .Der Zylinder ist nikasilbeschichtet wie bei Formel- I-Motoren. Die Kurbelwelle ist voll gehärtet und doppelt kugelgelagert. Ventile, Kipphebel, Einstellschrauben und Stößel sind aus hochwertigen Stählen hergestellt und gehärtet.

Bohrung:27.7mm Hub:22.2mm

Hubraum:13.4cc Gewicht:750g

S/Y Gunga Din

Sjekk ut hva du finner av literatur på Amazon.com. Jeg fant verkstedhåndbok til min Yanmar 1GM10 der.

Jeg lurer også på å bestille en verkstedhåndbok derfra. Kommer det mye avgifter og frakt osv. på prisen som er oppgitt på nettsiden?

Kan du anbefale Amazon?

Mvh

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Jeg lurer også på å bestille en verkstedhåndbok derfra. Kommer det mye avgifter og frakt osv. på prisen som er oppgitt på nettsiden?

Kan du anbefale Amazon?

Mvh

Anabelle

Frakten får du oppgitt når du bestiller, og bøker er momsfritt til forbruker. Med andre ord, ingen tillegg så lenge du bare bestiller bøker.

Frakten er forholdsvis rimelig sammenlignet med norske portosatser.

GeirKS

Kan du anbefale Amazon?

Mvh

Anabelle

Under ser du hva jeg betalte i dollar. Det ble noe under 300,- i NOK.

Det tok ikke mange dagene etter at jeg bestilte boken før den lå i postkassa mi hjemme.

Boka blir forsåvidt dyr hvis en skal telle pris pr. side, men selv synes jeg det er en vel verdt investering hvis en ønsker å gjøre reparasjoner og service på motoren selv. Jeg tror man sparer inn boka svært fort. Jeg skal tette en oljelekkasje i bunnpanna og regner med at boka vil være til god hjelp for denne jobben.

Jeg tror du trygt kan bruke amazon. Jeg har en kollega her på jobben som også har meget gode erfaringer ifm. kjøp fra Amazon.

1        Clymer Yanmar: Diesel Inboard  $26.57  1       $26.57

---------------------------------------------------------------------

Item Subtotal:  $26.57

Shipping & Handling:  $8.98

Total:  $35.55

Paid by Mastercard:  $35.55

s/y "Arnegrut", Asker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...