Fusebox Startet 8.November.2006 Del på Facebook Startet 8.November.2006 Hei. Har nå funnet en motor som passer i min båt, men den begynner å trekke litt på årene. Selger mener det er fra begynnelsen av -80, og SABB fortalte meg at denne sluttet å produseres i ca. 1982. Toppen er "ny" brukt, planslipt både topp og slipt ventil+seter og trykktestet OK. Jeg håper at denne motoren kan holde i ca. 5 år, da er det på tide med enten salg, eller ny motor med dobbelt HK antall. Forløbig ville denne motoren passe utmerket. Noen råd og vink, eller grønt lys/rødt lys for kjøp ? Deletilgang ? Takker på forhånd for all informasjon :-) /Are, som for tiden har en Indisk motor ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Jeg tror dette er en motor som tilsvarer Volvo Penta MD21, basert på Indenor XP3-blokk(?). Den har sterke tilhengere og motstandere her på BP (mest motstandere, inkl. undertegnede). Foreslår et søk på "MD21" så kan du kose deg med tidligere tråder. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) jeg har erfaring fra lik motor i mange år. Dette er en motor som fungerte utmerket , fungerer fortsatt hos ny eier. Den har to svakheter, kjøler må være i perfekt stand videre er ferskvannpumpen utsatt ved for stram vifterem. Ungår du å kjøre disse motorene varme holder de meget bra. Redigert 8.November.2006 av fiskekroken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Viss motoren har orginal vetus eksos med uttak på mitten må denne skiftes. Avstanden mellom eksosventiler og sjøvann er for kort. Det går heller ikkje å forlenga denne da det ikkje er vannkjøling på eksosen. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 Den har to svakheter, kjøler må være i perfekt stand videre er ferskvannpumpen utsatt ved for stram vifterem. Ungår du å kjøre disse motorene varme holder de meget bra. Varmkjøring, vil det si at den går så varm at den koker eller over 100 grader ? Hva er definisjonen på "varm" ? Jeg vet at toppen gjerne sprekker ved varmgang, men hvor varmt er egentlig det ? :-) Viss motoren har orginal vetus eksos med uttak på mitten må denne skiftes. Avstanden mellom eksosventiler og sjøvann er for kort. Det går heller ikkje å forlenga denne da det ikkje er vannkjøling på eksosen. Dette er jeg ikke sikker på, den er fabrikk marinisert, og vært i bruk i mange år... Det er forøvrig en motor basert på XDP 4.90, Indenor motor (lest fra manual). Takk for innspill. /Are Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Varmkjøring er når vannet i motoren når kokepunktet, det er ikke veldig farlig hvis man oppdager det tidlig, det er når dette ikke oppdages tidsnok. da vil motoren overopphetes også oljen. den høye tempraturen kan deformere metallet i toppen. dette gjelder alle motorer Redigert 9.November.2006 av fiskekroken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Eg har ein 42 hk. Slik var det før eg bytta. Den nye har 3 luftfiltrer mellom toppen og varmevekslaren. Kjølevatnet går ut i eksosen ved ledningen på bildet, det er ein overtemp. følar på eit T stykke. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2006 Jeg har den nye toppen, med 3 luftfiltere. Disse filterene var dog ikke med på motoren. Er dette noe som er enkelt og greit å få tak i ? Noen som aner hvilken pris de ca. har ? Det var forøvrig også noe annet rart med varmeveksleren (2-delt Bowman). Den ser ut til å komme i veien for dynamoen... Skal få tatt noen bilder og legge frem. /Are Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Eg hadde samme problem med generatoren når eg byttet varmeveksler. I følge Sabb motor må ein skru av braketten og borre nye hull slik at denne kommer lenger ned. I tilleg må ein slipe den flat på oversida. Eg hadde også eit anna problem og det var at anlegsflaten mot toppen ikkje var plan. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 14.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2006 I følge Sabb motor må ein skru av braketten og borre nye hull slik at denne kommer lenger ned. I tilleg må ein slipe den flat på oversida. Gjelder det braketten til dynamoen ? Mener du at dynamoen må slipes på toppen for å passe ? Jeg skal se på dette om litt, men det hørtes litt rart ut, synes jeg. Det ser også ut til at reima kolliderer med sjøvannsinntaket til varmeveksleren. Eg hadde også eit anna problem og det var at anlegsflaten mot toppen ikkje var plan. Antar at dette gjelder selve varmeveksleren ? Takk for svar. Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Den typen med 3 filtre på er Bowman sin versjon av varmeveksleren. Sabben bygget de om ganske tidlig, da de oppdaget probleme de fikk med den originale Vetus veksleren. Bowman deler ville jeg prøvd hos Euromarine i stavanger, Runar Svendsen heter han som driver foretaket. Ellers er jeg litt i tvil om jeg ville bygget om denne motoren hvis den går uten noen form for problemer. Vi må nok innrømme at den er jo "ganske så gammel" etterhvert og har gått til nå, men hvis man sliter med høy temperatur etc. er jo det noe annet. Velger man å bytte ut kjøleren så må nok braketten til dynamoen borres nye hull til pluss slipes av for å få Bowman sin varmeksler til å passe. Dynamoen må og slipes litt av der bolten er for å få plass. Så noe tilpasning må nok til. Nå lurer jeg og på om det ikke måtte lages noen rør og, uten at jeg er 100% sikker. Var på 80 tallet vi jobbet med disse..... Huff, begynner visst å dra på årene.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.