Jump to content

Innbrudd... igjen

Janoho

Recommended Posts

Hei,

da var det min tur igjen, oppdaget innbrudd i båten som ligger på vannet i Kristiansand.

Den ligger på de kommunale plassene i Otra, jeg vet at andre har vært plaget med innbrudd i perioder og har selv hatt det flere ganger.

Jeg var på vei ned for å hente noen flasker i båten da jeg oppdaget at puter lå hulter til bulter og det generelt var rotete inni båten. Etter å ha summet meg litt oppdaget jeg at det heller ikke var strøm, svina hadde tappet batteriene helt ned så nå må jeg ha de på land også for lading..

Utifra det jeg kunne se er vhf (NY :cryin: , masse verktøy og en forsterker borte, dessuten er et eldre kompass fra 1980 forsvunnet :eek:

Det er sikkert masse annet som er borte også, det vil jeg først se imorgen når jeg har dagslys.

Det blir selfølgelig levert inn anmeldelse og jeg håper jo å få mestparten igjen på forsikring (har delkasko)

Det er så irriterende for det generer masse arbeid også ,nå er det tomme skruehull og ting som slenger rundt omkring, noe jeg absolutt ikke har tid til å dille med akkurat nå.

Så hvis noen har en kraftig batterilader til låns hadde jeg vært takknemlig, ellers må jeg bruke 4amp laderen eller koble de på bilen...

Dette er en påminnelse til å sjekke båten hvis du ikke har vært der på en stund, selv er jeg ikke sikker på når det har skjedd men tror de siste 3-4 dager.

Jon

Dette er dr***-kjedelig, Janoho!

Du har min sympati. Noe så unødvendig og ergerlig. :boxing: Er ingenting hellig lenger?

Før du rydder opp i båten ville jeg tatt bilder av hvordan det ser / så ut under dekk. Bare for sikkerhets skyld. Mulig at ditt forsikringsselskap vil sett pris på bildene. Bare en tanke........

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Godt på mange måter at man ikke treffer dem når dem er ombord , det hadde godt dårlig tipper jeg . Men hvorfor ikke vurdere en GSM ALARM da , koster ikke all verden hos Clas.O også der jeg har forsikkring for jeg 20% avslag , så den er kjapt tjent inn .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Var virkelig leit å høre Janoho, bare skriv med gaffel til forsikringselskapet så du får noe igjen. De avskriver jo alt ned slik at det ikke har verdi lengre.

Alarm ja tanken er god, når ikke videp tape ikke fungerer hvordan får man oppmerksomhet fra rettsystemet da. Griper man dem på fersk gjerning blir det håndgemengd og da blir oxo offeret kriminel. Ja ka hjelper :discuss:

Hadde fremmede i båten rett før jeg tok den opp. Ekkoloddet, dynamolykt og tenningslåsen :eek: forsvant. Regner med at de forsøkte å starte båten, men hovedbryteren lå hjemme :lol:, så den startet jo ikke. Selvfølgelig dumt å la ekkoloddet ligge i båten, gjør ikke det igjen. Det verste er allikevel at fremmede har romstrert på ditt private område!!! Skulle kjølhales alle sammen :yesnod:

Ergelig å få innbrudd i båten sin ja de skulle vært :smash:

Her i Østfold så har man "nattevakter" i mange båthavner kansje det hadde vært en ide :confused:

nattevaktene fungerer slik at alle i båthavnen plikter å stille opp ca. en gang pr.sesong i de "store" båthavnene,

møter man ikke opp må man betale 500kr som da går til en tillkallingsvakt som stiller opp å det fungerer bra :sleep:

Triste saker dette, men det hjelper vel lite om politiet får tak jæklarne, det blir jo bare en klapp på skulderen og ikke gjør dette flere ganger... Klappet skulle vært av en helt annen kaliber her, vi har litt å lære her av noen land i midtøsten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Båter i Otra er jo veldig utsatt, særlig for byens "fiolette" og hjemløse. Jeg hadde anskaffet noen store synlige "ALARM" klistremerker. Disse har jo som regel større effekt enn selve alarmen. Kanskje vil de da tilbringe natten i nabobåten istedet..... Eller aller helst finne ei varmestue...

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Utrolig kjedlige greier...

At ikke folk klarer å la andres ting være i fred.

Men nå er det desverre sånn det er i dette samfunnet.

Det værste eksemplet på innbrudd i båt jeg har sett var i høst. :nono:

I havna der jeg ligger var det noen som hadde knust frontvindu for å ta ekkolodd og div. istedenfor å bare åpne kalesjen. Blir så sur av sånt.

Har selv blitt frastjålet en bil som fortsatt ikke erfunnet (3 år siden nå), og hatt ett innbrudd i en bod. Gud hjelpe dem om jeg hadde tatt dem på fersken... :boxing:

Christian

Nåja, det er nok en del som hjelper bandittene med den tykke røde boken under armen, men siden den er rød og ikke sort med gullfarget kors på så er de neppe gud, selv om enkelte av dem tror det :wink:

Jeg var bare nødt til å kommentere dette... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tjaa... Er mer enn en type forsikringssvindel, sjekk signaturen min...

Det blir uansett for lett å bruke en slik liste som et argument for å skrive med gaffel... Forsikringssvindel er et enormt samfunnsproblem som vi alle betaler for hver gang vi får fakturaen fra forsikringsselskapet. Når det gjelder denne listen, så er det opp til en hver kunde å ikke benytte seg av de selskapene som lager sine egne regler for vurdering av ansvar, og ikke bryr seg om forsikringsselskapenes eget klageorgan.

Senior-du er min helt!

og ikke bryr seg om forsikringsselskapenes eget klageorgan.
Som ikke har myndighet til til å si imot forsikringsselskapet :headbang:

Men det høres jo flott ut da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har vært nede og tatt et overblikk og fått ryddet opp litt.

I tillegg til Vhf,forsterker og verktøy har det forsvunnet en inverter, momentnøkkel, en stikksag og endel skruer og beslag. Samt en redningsvest, sistnevnte tror jeg lå i båten, men skal sjekke nærmere.

Tok en kikk inn i nabobåten og så ut som de hadde vært og rotet der også..

Tror jeg skal kjøpe denne, hadde den før og den bråker ganske bra. Montert pekende bakover i båten vil den jo føle hvis noen kommer inn under kalesjen. En dørmatte med magnetkontakt er også en bra ide.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382974

dessuten funderte jeg på å feste et tau med kjetting og hengelås (har vaier bak, ikke utriggere på siden av båten) bak på båten, rundt vaieren og til land. de siste meterne inn mot land med kjetting og hengelås. Kjeltringen kan da ikke dra båten inn til land uten å låse opp hengelåsen.

Funker best hvis det ikke er noen nabobåter de kan trå på.

Jon

Den IR-alarmen på ClasO med kontaktmatte eller magnetkontakt blir ihvertfall svært billig. Men jeg tviler sterkt på at en IR-sensor i båt blir særlig vellykket. Den reagerer jo på endringer i temperatur og da vil jo den utløse hver gang sola går bak en sky eller vind skaper trekk i båten og raske temperatursvingninger. Ville heller satse på en 12V GSM-alarm med sirene og stroblys eller en billig AC238 (art.nr 32-5168) med sirene, kontaktmatte og magnetkontakter.

Når det gjelder oppfordring til forsikringssvindel på båtforumet synes jeg det er svært uheldig. Hvem er det som bærer skaden når det skrives med gaffel? Det er alle oss andre kunder som har installert alarm og er skadefrie og betaler årspremien. Belastningen av slik kriminalitet spres da på ulike deler av samfunnet i form av økte forsikringspremier.

Omfanget av forsikringssvindel er 3 milliarder årlig så er det et stor samfunnsproblem. De fleste tilfeller av forsikringssvindel blir heller aldri oppdaget. Det er ikke bare forsikringsselskapene som blir svartelistet av forbrukerrådet. Også svikefulle kunder blir svartelistet av forsikringsselskapene. Er du derfor svartelistet i forsikringsselskapet er det svært sansynelig helt fortjent. For mange år siden hadde jeg stilling som kundeveileder i Gjensidige og mye kontakt med skadeavdelingen. Det var sentralt og på lokalkontoret ansatt egen utreder av svindelsaker. Utredere er personer med lang etterforskningserfaring fra politiet. Du blir ikke svartelistet uten grunn, det kan jeg love deg. Det skal må sterke beviser til for å kunne svarteliste en kunde eller anmelde en kunde til politiet ved svik.

Å oppfordre andre til å stjele fra felleskapet på baatplassen.no er helt forkastelig!

Redigert av Anesthesis (see edit history)

Der hvor jeg er kommer fra tok gamlegutta saken i egne hender. En gjeng stod bak en røys med tyverier i fra båter, påhengsmotorer osv. Gamlegutta fant ut hvor de holdt til og lagret tyvegodset, en garasje hvor gjengen holdt seg på kveldstid. 5-6 mannfolk i 45 års alderen utstyrt med balltre ordnet opp, og det hjalp. Nok et tegn på at det eneste som hjelper er en god omgang pryl.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...