Tutti Frutti Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) FG-godkjente alarmer. Jeg undersøkte med Storebrand angående forsikring og innbrudsalarm. I utgangspuktet sa de at det var prisavslag på premien(20%) og reduksjon i egenandel. Men etter å ha undersøkt litt nøyere, så måtte alarmen være FG-godkjent! (Les forsikringsgodkjent alarm). Jeg har ikke funnet noen FG-godkjente alarmer i butikkene. Disse er ihvertfall ikke det: Clas Ohlson alarm, Red Knows/fra Maritim, osv. De eneste som var gokjente var de som var tilsluttet alarmsentraler fra Viking, Hafslund, etc.. (Og det til helt andre priser!) Jeg synes det er dårlig gjort av butikkene at de ikke selger FG-godkjennte alarmer. Jeg har til nå ikke funnet noen som kan dokumentere dette. (Bare løst snakk). Mvh SOR Redigert 9.November.2006 av SOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Men jeg tviler sterkt på at en IR-sensor i båt blir særlig vellykket. Den reagerer jo på endringer i temperatur og da vil jo den utløse hver gang sola går bak en sky eller vind skaper trekk i båten og raske temperatursvingninger. Mulig det. Men jeg har ennå ikke hørt falske utløsninger fra de to nevnte båtene, og begge disse ligger på sjøen året rundt! De ligger begge like ved siden av meg, så jeg ville nok ha hørt falske alarmer om dette var noe problem hos dem. Så det er ikke sikkert at dette er et stort problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
"Mathilde" Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Veldig trasig å bli utsatt for innbrudd og tyveri. La oss gå sammen og bidra til å gjøre tyvens arbeid mindre lukrativt - LA VÆRE Å KJØPE TYVEGODS. Er sikker på at noen har dårlig samvittighet. Husk at heleri ikke er noe bedre en tyveri. Vil oppfordre alle til å sjekke nøye det man kjøper brukt og at man ikke lar seg friste av "gi bort priser". Er også like stor motstander av forsikringsbedrageri. Her klages det på tyven....og så i neste omgang legger en seg på samme lave nivå. Hvor er moralen og etikken? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Er også like stor motstander av forsikringsbedrageri. Her klages det på tyven....og så i neste omgang legger en seg på samme lave nivå. Hvor er moralen og etikken? Med fare for å virke skinnhellig så synes jeg faktisk det er enda verre at voksne mennesker i "all offentlighet" går ut og anbefaler forsikringssvindel! :nono: Hvem som har begått disse tyveriene vet jeg ikke, men ofte er det ungdom som handler nokså impulsivt. Vi sitter i ro og mak og gjør våre vurderinger bak skjermen. Det blir hevdet at hvis alle var ærlige i sine forsikringsoppgjør så kunne forsikringspremiene senkes med minst 10%, og sannsynligvis en del mere. Det forbauser ikke når jeg ser innlegg her! Dette er IKKE ment som noe forsvar for tjupakket! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ubåtfender Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Jeg synes egentlig jeg betaler nok i forsikring allerede, så du behøver vel ikke oppfordre til forsikringssvindel?? Forsikringsselskapene svindler deg som kunde. Dette blir ikke oppdaget før du skal bruke forsikringen, da viser det seg at de har nedskrevet verdien på det meste du hadde forsikret. Men premien er ikke godt ned og du betaler omtrent det samme som altid. Så hvem som driver svindel vil bli todelt i alle forsikringstillfeller. . Redigert 10.November.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Kosmix Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Jeg er enig med Mathilde. La oss gå sammen og bidra til å gjøre tyvens arbeid mindre lukrativt - LA VÆRE Å KJØPE TYVEGODS. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
o.b.lix Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Det blir ikke oppdaget før du skal bruke forsikringen, da viser det seg at de har nedskrevet verdien på det meste du hadde forsikret. For eksempel hvis du har septiktank (i betong) som blir kjørt i hel av en lastebil. Da blir det 10% fratekk for hvert år tanken er - maksimalt 80% fratrekk... (been there - done that) Det er dessvere blitt slik at for å få et rettferdig oppgjør, så må man "lure" selskapet...? Legg også merke til at selv om skadene blir færre (som f.eks forsikringssvindel opphører) - synker premien da? Tror ikke det er noen som kan vise til dette... Har du forresten tenkt over forskjellen på ran og tyveri? Det har forsikringselskapene - og tro meg - det går IKKE i din favør... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 For eksempel hvis du har septiktank (i betong) som blir kjørt i hel av en lastebil. Da blir det 10% fratekk for hvert år tanken er - maksimalt 80% fratrekk... (been there - done that)Det er egentlig rimelig logisk at den erstatning du får ved skade, skrives ned etter hvert som tingen eldes. Eller mener du at forsikringsselskapet skal kjpe ny ting til deg, når en gammel går i stykker? Dersom du ønsker en slik løsning, må du tegne en forsikring som gir deg slik dekning (dvs. gjenanskaffelsesverdi).Har du forresten tenkt over forskjellen på ran og tyveri? Det har forsikringselskapene - og tro meg - det går IKKE i din favør... Tja. Ran og tyveri er rettslige definisjoner på to straffbare handlinger, som er forskjellige (populært forklart) deri at ran er et tyveri begått pr vold eller trussel mo vold. Det er to forskjellige ting og om forsikringsselskapene behandler det som to forskjellige ting så har man neppe mye å klage over? Ellers er definisjonen på en tyv en person som begjærer sin nestes eiendom så overordentlig sterkt at han ikke tar seg tiden og bryderiet med å starte et aksjeselskap. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
baatsman Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Jeg er helt enig att Forsikringsselskapet har lov til å skrive ned produkter med lavere utbetaling. Men litt uenig i måten det gjøres på. Har selv hatt tyveri av båt og bil. Begge ble skrevet ned mer enn selve markedsprisen. Men det er lov å ikke gi seg. Man kan også si att jeg klarer ikke å få den varen jeg hadde til hva dere tilbyr, så da får dere skaffe det. I våre oppgjør har vi kommet til enighet med langt høyere pris enn først tilbudt. Synes selvfølgelig att det er kjedelig att det skal være slik. Med tanke på att mange godtar tilbudet med en gang. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Superkul Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Vil bare få innformere at det koster rundt 10.000 i bot for evnt selvtekt hvis man er så uheldig å snuble med en knytteneve i ansiktet til en båt tyv, men som en kjenning av meg gjorde når han betalte en bot for ca samme "snublingen" spurte han politiet om det var ok om han satte inn 20.000 tilfelle han møtte på vedkommende igjen....... men bøter får man delt opp over lang tid kansje det i lengden blir et greit regnestykke Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Goddis77 Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 En interresang tenkning er jo at hvis en ting blir avskrevet med årene slik at en ikke får igjen full pott for å si det slik. Burde ikke da premien en da betaler bli avskrevet like mye? Synes jeg hørte noe for en tid tilbake om at forsikringsselskapene tjente for mye penger ihht normer, og at dette skulle justeres...eller var det bare noe jeg "trodde" jeg hørte Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Det er egentlig rimelig logisk at den erstatning du får ved skade, skrives ned etter hvert som tingen eldes. Jeg mener en forsikring skal dekke det som skal til for å få båten tilbake i tilstanden før tyveriet. En har noe som heter egenandel også må vi huske på. Stjeles for eksempel en kartmaskin som i 2000 kostet 30 tusen bør forsikringen dekke det det koster å skaffe tilsvarende kartmaskin i dag, den vil naturligvis være billigere i dag, eventuelt det det koster å kjøpe en brukt. Min mening dette iallefall... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 ..............,eventuelt det det koster å kjøpe en brukt. Min mening dette iallefall... Det er vel omtrent det du skriver her som er hvordan det også fungerer i praksis - i hvertfall i teorien? Et praktisk eksempel på hvordan en erstatning beregnes (bransjestandard) hvis man f.eks får ødelagt et plagg ved rensing av profesjonelt renseri; Bransjen har en liste hvor alle typer plagg som renses er gitt en forventet levealder, en frakk har f.eks 10 år. Ved skade erstatter så renseriet prisen av å kjøpe en ny tilsvarende med fradrag på 10% per bruksår. Er den brukt i 5 år så får du 50% av nypris og så kjøper du en ny på salg til halv pris - lurt? Neida, vet at det ike går med et seil eller en mast, men ingenting varer evig og da blir det urimelig å få erstattet langt mere enn det man de facto har tapt. Alternativt må man betale en langt høyere forsikringspremie og det vil vi jo ikke? Forsikring lønner seg - for forsikringsselskapene - alternativt kan man la være å forsikre båten (være selvassurandør), det er jo ikke påbudt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Når det gjelder eksempelet med septiktanken så synes jeg denne avkortingen blir noe outrert. For det første så varer vel en septiktank sånn noenlunde en menneskealder og vel så det, og for det andre så kan vel bruktmarkedet for septiktanker sies å være temmelig begrenset. Sikkert riktig med avkorting på kartplottere og vinterfrakker, men alle gjenstander passer ikke like godt inn i et slikt system, selv om forsikringsselskapene synes å hevde det. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 (redigert) Den beste forsikringen jeg har kommet bort i er medlemskapet i Redningselskapet, det gir deg den tryggeste forsikringen når det gjelder båt. Redigert 10.November.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Spitfire Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Er det ikke slik at du skal ha dekket det det koster å få en tilsvarende "ting" i den tilstand den "gamle tingen" var? Slik var det ihvertfall når jeg skulle få dekket en stjålet bil. Men de prøvde seg da... De sa: "vi har sett en tilsvarende bil bli solgt for 70k, så det kan du få..." Jeg sa: "Jeg har sett en tilsvarende bil bli solgt for 150k, så da kan jeg vel få det...?" De sa: "Å nei det var ikke sånn ment, var bare for å fortelle meg hva han hadde sett..." Det endte med at jeg fikk 117k... De prøver ihvertfall å betale ut så lite de overhode klarer.... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 De prøver ihvertfall å betale ut så lite de overhode klarer.... Tja, det er faktisk ikke min erfaring. Jeg har dessverre mått bruke min innboforsikring et par ganger, i forbindelse med innbrudd og en 14-års bursdag som kom en smule ut av kontroll Begge ganger (IF og Gjensidige) fikk jeg veldig greie oppgjør og kunne sikkert fått tusket til meg adskillig mer om jeg hadde vært skrudd sammen på en slik måte. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Det er egentlig rimelig logisk at den erstatning du får ved skade, skrives ned etter hvert som tingen eldes. Eller mener du at forsikringsselskapet skal kjpe ny ting til deg, når en gammel går i stykker? Dersom du ønsker en slik løsning, må du tegne en forsikring som gir deg slik dekning (dvs. gjenanskaffelsesverdi En gjennstand har en forventet levetid. I tillfelle med septikktanken har den en levetid etter NS 100år, men forsikringen bruker sin egen norm max 30år. rør i hus osv,osv Det har vært kjent at forsikringselselskapene bruker sine egne regler for gjennstander og behandling av forsikringsaker. Er det ikke slik at du skal ha dekket det det koster å få en tilsvarende "ting" i den tilstand den "gamle tingen" var? De prøver ihvertfall å betale ut så lite de overhode klarer.... Var oppi et oppgjør med bil der den ble pårygget da bilen stod i ro, pga at det var samme forsikringselskap begge parter hadde så dreit de i veitrafikkloven og loppet oss likegreit for egenandel av begge parter, enda motparten signerte på at det var hans feil. Slik at forsikringselskapet fikk inndekning for skaden. (svindel ja) Da ser jeg ikke hva som er så galt med gaffelskriving når man skal bruke forsikringen sålenge man kan dokumentere det.- det er her kreativiteten kommer inn. Erfaringer og klok av skade kalles dette og hvem er det som har gitt meg den da?????? Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Frøken Fryd Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Ett annet poeng her er at forsikringselskapet neppe forteller deg hva du har rett på, da er det vel ikke så veldig galt å smørre på også kan forsikringselskapet fortelle hva som ikke dekkes? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Etter å ha lest denne strengen så skjønner jeg hvorfor jeg må betale så høy forsikringspremie. Ulempen med spleiselag er jo at noen alltid spiser mere enn andre. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ubåtfender Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 (redigert) Etter å ha lest denne strengen så skjønner jeg hvorfor jeg må betale så høy forsikringspremie. Ulempen med spleiselag er jo at noen alltid spiser mere enn andre. Ja det er helt rett Sydvesten, jo nyere båt du har jo dyrere er forsikringen ettersom verdien som skal forsikret blir større. Ganske enkel logikk slik er det oxo om du setter inn 1000kr på konto og 1mill på en annen, får mer gevinst på millen. Eller mente du oppriktig at spleiselaget skulle være med å betale på en ny og dyr båt. Premiene på verdie må jo stå istil med verdien. Redigert 10.November.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Frivakten Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 (redigert) En gjennstand har en forventet levetid. I tillfelle med septikktanken har den en levetid etter NS 100år, men forsikringen bruker sin egen norm max 30år. rør i hus osv,osvHar du en link til levtidstabell eller en side i NS? Redigert 10.November.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Jeg er opptatt av det proaktive perspektivet til Tine II i innlegg # 3. Har Tine II registrert om nyanskaffet GSM alarm virker tilfredsstillende? Ønsker å høre mer om erfaringene. Dette temaet er diskutert endel ganger før, men det er alltid greit å bli oppdatert av medlemmer som er opptatt av å prøve ut ting. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 Har du en link til levtidstabell eller en side i NS? Jeg refererte til Livssyklusstandaren der er revidert og er tilgjengelig for bransjen her. http://www.standard.no/imaker.exe?id=4868 Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Frivakten Svart 10.November.2006 Del på Facebook Svart 10.November.2006 (redigert) Takker, men glemte at den kostet penger (NS 3451- kr.380) og beklager OT'n men her en veileder for videregående i eiendom (virker bra, men har ikke brukt den selv). Redigert 10.November.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.