Jump to content

Lyddemper eksos

2715e

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer litt på å kjøpe denne lyddemperen fra maritim

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4237...upkey=006003021

Nå har jeg en lyddemper fra Vetus som er laget i plast. Synes ikke effekten fra denne er noe særlig.

Så derfor lurer jeg på om noe har god erfaring med gummi lyddemperne nevnt ovenfor??

Synes prisen er vel høy, så er den verdt det??

Mon tro om jeg kan bruke den til 100 hk, den er jo nesten 1000 kr billigere.

Min motor er på 120 hk..

Hei

Har denne type potte på min egen båt i dag. Ikke særlig imponert over dempingen. Den demper ikke lyden like godt som det Vetusanlegget jeg hadde i min forrige båt. Der var det en vannlås pluss en svanehals som ble brukt. Den avga mye mindre eksostøy enn det anlegget jeg har i dag. Carat 7400 skrog begge to, men med ulike fabrikater på motorer. 4syl. motorer og tilnærmet like kraftige.

Cirkeline

Hva med denne?

www.progressing.no

Velg marineprodukter / eksos / Salisbury

Hydro-vac

HYDRO-VAC eksosstøvel fra Salisbury – den vitenskaplig løsningen på akterspeilmonterte eksospotter. Hydro-Vac er spesielt konstruert for å redusere motrykket ved lav hastighet og tomgang. I en akterspeilmontert eksosstøvel må jo eksosen presse til side vannsøylen fra vannlinjen og ned til pottens utløp når båten går tomgang eller lav fart. Dette danner ett relativt stort mottrykk, som er spesielt uheldig når motoren går på lav hastighet med lavt eksostrykk. For å løse dette problemet har man laget ett ekstra kammer med utløp til luft. Dette slipper ut overtrykket som dannes ved tomgang eller lav fart pga vannmotstanden i hovedkammeret. Ingen andre eksosstøvler har et slikt trykkreduksjonskammer. Når farten øker, vil vannivået på akterspeilet synke, slik at mottrykket synker. Samtidig vil vannstrømmen forbi eksosstøvlens utløp skape ett underrykk i eksospotten, som tømmer den for vann og drar med seg eksosen ut. For å minske vannmotstanden er eksosstøvelen strømlinjeformet. Både støy og eksosgasser forsvinner i vannet. Leveres for opp til 350 hk dieselmotor.

Har denne type potte på min egen båt i dag. Ikke særlig imponert over dempingen.
Vel jeg hadde en mistanke at de ikke var så super bra. Tror jeg skal undersøke om flere løsninger før jeg går til innkjøp av en potte som kanskje ikke gir noe særlig bedre effekt enn den jeg har idag..

Jeg laget meg en slik aktermontert eksos støvel i rustfritt stål som jeg monterte. Det funket veldig bra, utrolig lyddemping. Men jeg fikk litt for mye motstand på maks belasting. Temperaturen steg opp mot 97grader. Så jeg tok den av igjen...Men fremdeles får jeg litt for høy temperatur, ca 92 grader. Derfor jeg skal kjøre en systemrens på sjøvannsiden snart..

Kanskje jeg monterer den igjen hvis temperaturene blir betraktelig mindre. Men det krever også at jeg må opp på slippen igjen..

Fekk laget meg ein i usa.. Sikkert lett å gjøre sjøl og.. (3500,- inkl frakt)

4 tomms inn og ut.. Innløp og utløp tegnet eg selv siden det var dårlig plass..

Div_010.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

2715e, jeg skjønner godt spørsmålene dine.

Den første potten du omtaler i innlegg #1 tror jeg er ganske lik den som benyttes av bl.a. Scand i flere av sine båter. I underkant på inntakssiden sitter en avtappingsbolt, pass på denne - den korroderte både hos meg og en båtkollega i løpet av 5 sesonger.

Jeg har i dag en Vetus-demper på dieselaggregatet i båten. Fordelen med denne er at det ikke er metaller som kan utsettes for korrosjon. Vetus er et anerkjent merke, og jeg ville ikke ha vært betenkelig med å kjøpe Vetus-produkt.

En telefon til Maritim kan nok gi deg svar på fordeler og ulemper med de to typene.

Bruk litt tid på dette nå, det er for slitsom å gjøre store endringer til våren.

Hadde vetus potte i plast, mistet kjølevannet og Vetus potten smeltet fikk mye vann inn i båten før jeg fikk den på land.

Har nå montert inn en syrefast lydpotte, mye bedre en Vetus lydpotten.

De beste lydpottene du kan få er de som Mecmar As laget.

Ref tidligere artikkler i Praktisk småbåtliv

Vet ikke om de lager lydpotter til småbåter lenger, det går jo an å ringe til de.

De er jo ledene på levering av eksosanlegg til større båter.

Verdens største private Yacht har eksosanlegg fra Mecmar, de har også levert til flere italienske båter fra 85 - 115 fot

Ser det er kommet masse svar her og det er jo bra. Litt skummelt med disse plastpottene. Men jeg følger alltid med at der er kjølevann. Titter både titt og ofte at der kommer vann sammens med eksosen. Temperaturen på motoren vil vel også raskt stige hvis impelleren på sjøvannsiden ryker..

Men jeg tror definivt at disse vannlås/lyddemperene er bedre en disse linjedemperene med rustfrie endestykker...

Vi får se hva det blir til...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...