SRA Startet 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2003 Er så smått på jakt etter en seilbåt, men mange av disse er saltvanskjølt, dette lar jo seg rimeligt lett bygge om slik at man får tilgang på varmtvann osv. Hva mener dere om dette? noe vits å bygge om en eksempelsvis 86 modell motor , er den rimeligt oppspist og det blir mer å regne som å "pynte på liket" Hva regnes som levealder på en saltvanskjølt motor type VP/Yannmar 15 -30 hk Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hei Jeg bygde om en Penta i seilbåten jeg hadde til ferskvannskjøling. Fikk tak i komplett sett med varmeveksler og det hele hos Johnson Pump til en overkommelig pris. Jeg kjørte ikke gjennom systemet med kaustisk e.l. for å bli kvitt avleiringer, men jeg måtte rense termostathuset titt og ofte den første sesongen. Etter det hadde jeg ingen problemer m/varmgang. HUSK Å SKIFTE TERMOSTAT. Når dette er gjort kan du legge varmeslynge i en bereder, og du har varmtvann. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Er i ferd med å bygge om VP nr. 2 til ferskvann. Bruker Martec sitt kit. Alt følger med. Regner som så at hvis jeg klarer å klemme 2-3 år til ut av motoren, så er det verdt bryet. På den forrige båten min var det sa--- så trangt, så komponentene måtte plasseres rundt omkring i maskinrommet. Fant ut at pumpa har samme diameter som en silicontube, og varmeveksleren har samme diameter som slike rør man får tegninger i, så form til å laminere klammer var ikke noe problem. Hjertman har Martec på tilbud nå, fra 4500 til 5000 SEK. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
PanPan Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Er så smått på jakt etter en seilbåt, men mange av disse er saltvanskjølt, dette lar jo seg rimeligt lett bygge om slik at man får tilgang på varmtvann osv. Hva mener dere om dette? Jeg kjenner til at folk har bygget om til ferskvannskjøling. Man har brukt "radiator-rens" for å få ut mest mulig av rust/avleiringer i saltvannskanalene i motoren. Så spyles dette grundig med gjennomkjøring av ferskvann. Deretter has på blanding av ferskvann og glykol. Hva så? Hvis man gjør denne jobben rimelig grundig, vil jeg tro at man på en måte bevarer *status kvo*. Hvis det ruster mere, vil det skje rimelig langsomt. Men, hvor langt unna havari er man når denne prosessen startes? Kan desverre ikke gi noe konkret om forventet levetid på saltvannskjølte motorer.... Men man kan ikke se bort fra at en eldre motor som er brukt jevnt og trutt kan være å foretrekke fremfor en som har stått mye stille. Man hører jo sagt at dieselmotorer i seilbåter går dukken fordi de brukes for lite. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, - avgjørelsen er i siste ende din egen. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Det kan nok helt klart ha sine fordeler å legge om til ferskvannskjøling! Men jeg er redd for at hvis det skal gjøres med diverse "kit" - så kan det fort bli en dyr fornøyelse. Det enkleste vil jo være å legge en rørsløyfe under båten, og så la motorens kjølevann bare sirkulere gjennom denne sløyfen. Det du da trenger i tillegg er en liten ekspansjonstank, bare en liter eller to. Hvis du syter med å bore hull i bunn, så har du vel et sjøvannsinntak allerede - så dermed blir det bare ett nytt hull.... Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sigurd Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Hva mener dere om dette? noe vits å bygge om en eksempelsvis 86 modell motor , er den rimeligt oppspist og det blir mer å regne som å "pynte på liket" Hva regnes som levealder på en saltvanskjølt motor type VP/Yannmar 15 -30 hk Hei! Jeg hadde min fars 12hk sjovannskjoelte Yanmar fra midten av 70-aara i smaabiter i for fem aar siden og der var det minimalt med taering. Denne motoren gaar veldig lite, for han har som sport at det om mulig skal seiles baade til og fra brygga. Vet ikke om denne er et enestaaende tilfelle eller om det er fordi den gaar sjelden og kun i korte perioder. Uansett...god reklame for (relativt) gammel Yanmar YS12!! mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Dersom du nytter utvendig kjølerør må du ta høyde for at du må ha kjøling på eksosen. Kjølerør for utvendig montasje leveres av SABB, førsteklasses utførelse/kvalitet, men prisen er trolig også deretter. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Poseidon: Kreativ løsning med brusflaske. Hvordan har du festet denne? Har du presset flaska nedpå en slangesokkel og en slangeklemme utenpå? Slange utenpå flasketuten og slangeklemme? Andre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Jeg svarte i varmtvannstråden... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.