Jump to content

Webasto ThermoTop Z Starter Ikke, DØD ?

Fusebox

Recommended Posts

Hei.

Jeg har to webasto TT Z som ikke vil starte. Den ene sitter i bilen, den andre var ment for båten.

Begge to har samme feil, dvs. ingen av dem starter. Pumpen tikker ikke, og det ser ganske så dødt ut. Testet med begge i bilen, for å benytte bilens styringssystem (ikke parkeringsvarmer, kun kjørevarmer) men like døde begge to.

Er det noen måte å lese ut feilkoder på, eventuellt re-sette feilloggen (som jeg har skjønt kan låse den) ?

Leste en gang om noen som hadde en styringsenhet, tilsvarende den som finnes på parkeringsvarmer delen. kan denne vise feilkoder, og kan man kjøpe denne i etterkant ?

Skal høre med Colberg Kaspary, men tenkte kanskje noen hadde en kjapp løsning jeg kunne teste.

På forhånd takk.

/Are

Vel, hvis feilminnen er full så får du helt sikkert ikke noe liv i varmeren igjen.

Skulle du heler ikke gjøre hvis du ikke vil risikere "ukontrollert varme" som kreves

hjelp fra brannstasjonen :smiley:

Når man gjør flere startforsøk ved allvorlig feil (f.eks. flammvakteren, overvarming m.m.) så sperrer seg varmeren.

Redigert:

Trekk av 20A sikringen (hovedsikring) / vent 3 sekunder / stikk inn sikringen / trykk startknappen /

vent 3 sekunder / trekk av sikringen igjen / vent tre sekunder / stikk inn sikringen igjen.

Dette er for å åpne feilminnen og deretter skulle varmeren starte, hvis det ikke finnes en feil på varmeren som låser apparatet med en gang igjen.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Etter skema skal det være en 20A sikring (gulfarget) montert i hovedkablingen av varmeren.

Hovedstrømforsyning altså.

Ofte sitter den sikring ca. 0,5 til 1 meter etter batteritilkoblingen.

Målte du om det overhodet finnes tilstrekkelig strøm -på varmeren- ? (pluss og minus?)

Utgående i fra at pumpen ligger foran deg at 6-polkontakten er til høyre:

Strømforsyningen er den 2-pol-stikkkontakt (X2) som ligger til venstre direkte ved 6-pol-kontakten.

Der igjen er den venstre kontakt +(pluss) og høyre kontakten -(minus).

Sjekk også om pluss og minus ligger hver på sin riktig side.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Målte du om det overhodet finnes tilstrekkelig strøm -på varmeren- ? (pluss og minus?)

Ja, jeg målte spenningen, og den så ut til å være litt høy, ca. 15-og-noe. Fant litt info om at Webastoen feiler både på for lav og for høy spenning. Kan være noe der....

Venter spent på diagnoseverktøyet :-) Betalt i går, får håpe posten fungerer som den skal denne gangen ;-)

Mvh,

Are

Ja, leketøy må vi gutter har :smiley:

Men hvis du bare både forsyner varmeren med batteristrøm og gjør som jeg har forklart,

så skulle varmeren virke også uten diagnoseverktøy.

Jørg

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...