Jump to content

Båtulykke i Drøbaksundet

Fenix

Recommended Posts

DRØBAK:

Åtte personer falt ut av speedbåt

Av Roy Kvatningen 23.10.03 16:15

Mellom fem og åtte personer falt ut av en speedbåt og ligger nå i iskaldt vann utenfor Drøbak. Den førerløse båten går i sirkel.

- Det er et sted mellom fem og åtte personer som har falt ut av en speedbåt. Båten går fortsatt uten fører, i sirkel, forteller operasjonsleder Knut Jahr ved Follo politidistrikt til TV 2 Nettavisen.

Noen lokale båter har kommet til og ambulanse er på plass på stedet.

Det er foreløpig usikkert om noen er skadet.

TV 2 Nettavisen kommer tilbake med mer.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle148229.ece

Et godt eksempel på at man skal sjekke nødutstyr, før man drar ut.

Ja, du sier noe. Hadde de vært som jeg, hadde de merket umiddelbart at dødmannen ikke virker. Jeg bruker som regel ikke lange stunden på å få nappet ut dødmannen... :cheers: Men jeg synes det er greit jeg, for da får jeg samtidig en funksjonstest. Ihvertfall så lenge det ikke er altfor mange som ser at jeg gjør det... :blush: Men da tar jeg bare en spansk en og går bak til motoren og later som det er planlagt manøver. :lol:

Det var ihvertfall bra at ingen ble skadet. Med tanke på utfallet av tilsvarende ulykke tidligere i år, kunne dette gått virkelig stygt med en båt som sirkulerer i 30 knop og så mange mann i vannet. Grøss. Kan bare forestille meg hvordan det føltes å ligge i vannet og bare vente på å bli truffet. Nei, dere som har poder/podinner med egne fartøy - innprent i de håpefulle at snora skal benyttes ved enhver anledning og at den funksjonstestes før hver tur. Brudd på denne bestemmelsen bør medføre inndragning av fartøyet en viss tid. Funksjonstest bør du selv foreta også med jevne mellomrom. Er ikke påhengeren utrustet med dødmann sier du? Fyyy! :nono: Løp avsted, kjøp og monter med en gang!

Leste nettopp lokalavisen hvor de skriver: dødmannsknappen den virket den - teknisk sett. Bare snora var ikke festet til føreren  :cheers:

Men da er det noe som fikk også meg til å tenke. Når vi er flere kapable om bord så fester jeg den ikke til meg heller med den begrunnelsen at det er kanskje mer uheldig i denne situasjoen at en først må få tak i reserven for å få båten manøvrerbar igjen. Men når alle går fra bordet.....?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...