Jump to content

Dieselaksjonen: Oppsummering av dieselaksjonen så langt

Sydvesten

Recommended Posts

Det er mange tråder her på disse aksjonssidene, og nå er det 5 uker siden forlaget ble lagt frem. Da er det vel snart på tide med en liten status av aksjonenen så langt.

Jeg har nå leste alle agrumentene her og kan ikke finne så mange gode argumenter som holder vann. Det jeg har mest tiltor til er dette med tilgjengeligheten av diesel, men i følge knbf så vil den fargde dieselen forsvinne og refusjonsordning bli etablert for de som er berettiget.

Andre ting som ble flagget var kinkureser over en lav sko langs kysten med mange tusen arbeidsplasser. Det har ikke vært så mange av det mange tusen som blir arbeidsledig på nyåret som har skreket så høyt. Leste forøvrid av Skibsplast ansetter folk, så det er vel neppe så velsdig kritisk skulle en tro.

Ser at Brunswick legger ned noen fabrikker, men det er vel tvilsomt at dette kan krediteres den Norske avgiftsendringen.

De som iverer mest etter aksjoner her, hva er det praktiske bidraget i denne sammenheng. Jeg har ikke registrert noen aksjoner ennå, og nå er jeg redd at båten har forlatt havnen. Statsbbudsjettet har ingen media interesse nå, men det kommer jo et oppsving når dette bankes i Stortinget og opposisjonenen kommer med sine budsjetter.

På meg så virker det som de fleste er sofaaksjonister, lirer av seg hvor galt det er i Norge, og den slette jobben som regjeringa gjør... deretter så vagger vi til kjøleskapet og finner frem litt smør til flesket.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du skal ha ros for oppsummeringa. Ho var god, og eg er imponert over at du held på seriøsiteten i eit forum der mange argumenterer slik at båtfolk med dieselmotor bør skjemmast. Eg vil kommentere ein ting:

i følge knbf så vil den fargde dieselen forsvinne og refusjonsordning bli etablert for de som er berettiget.

Dersom dei meiner å avvikle heile ordninga med farga diesel berre av omsyn til fritidsbåtane, har KNBF rett i at ein konsekvensutredning er nødvendig.

For å få inn 22 millionar (og redusere litt CO2 utslipp på sjøen, få nokre færre ulykker(??) og litt mindre hekkbølgjer) skal dei avvikle ei innarbeidd ordning og opne for muligheit for storstilt misbruk av avgiftsrefusjonane på land.

I landbruket brukast farga diesel på traktorar. Korleis kan myndigheitene kontrollere at dieselen dei refunderer avgift for verkeleg blir brukt på traktorar, og ikkje på bondens bil eller båt? Maskinentreprenørane bruker mykje farga diesel. Får dei refundert avgiftene på diesel innkjøpt til anleggsmaskinar, då kan dei etterpå bruke den same dieselen på bilane sine.

Ikkje for å hengje ut to yrkesgrupper, men så mykje misbruk av ulike ordningar som vi ser rundt oss, kan ikkje staten leggje opp til eit system som til dei gradar legg opp til misbruk og snusk.

No er det min tur til å bli skeptisk. Meldinga KNBF viser til trur eg lite på.

Redigert av skorpo (see edit history)

Jeg tror heller ikke på denne meldingen fra knbf, men hva skal en stakkar gjøre når den største og mest aktive båtforeningen vi har sier det. De har jo kontakter innad i regjeringen så det må jo være litt hold i dette skulle en tro.

Men på med virker det lite sannsynlig, siden forbuket av farget diesel i fritidsbåt nok er mikroskpiosk sammenlignet med det totale forbruket, så en slik refusjonsordning er nok ikke veien å gå.. Men med den regjeringen vi har i dag, så er det ikke så greit å si hva som hender.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ikkje for å hengje ut to yrkesgrupper, men så mykje misbruk av ulike ordningar som vi ser rundt oss, kan ikkje staten leggje opp til eit system som til dei gradar legg opp til misbruk og snusk.

No er det min tur til å bli skeptisk. Meldinga KNBF viser til trur eg lite på.

Må si meg enig med deg Skorpo.

Tror heller ikke på det KNBF sier her, at farget diesel forsvinner.

Det blir selvfølgelig et system som nærmest inviterer til snusk og misbruk.

Men skulle dieselavgiften bli noe av må jeg jo si at refusjonsvarianten personlig passer meg utmerket. :lol:

Er vel ikke sikkert at farget diesel forvinner helt, men at farget diesel til fritidsbåter og kytsfiskere forsvinner har jeg tro på. Det er nemlig det mest praktiske og rimligste alternativet.

Om Sydvesten mener at det ikke kan gjennomføres fordi så mange andre enn fritidsbåter idag benytter farget diesel har lite med saken å gjøre. Nevn ett tungveiende moment som skulle være i veien for å kun selge klar diesel og ha en refusjonordning?

Uansett, jeg er ikke for at dieselavgiften skal innføres og kjemper fremdeles mot den. At Sydvesten er for avgiften og mer opptatt av å latterligjøre motstanden får stå for hans regning.

Han resymè av dieslaksjonen bærer selvfølgelig mye preg av det selv om han selv vil fremstå som objektiv.

Redigert av OLPI (see edit history)
at farget diesel til fritidsbåter og kytsfiskere forsvinner har jeg tro på. Det er nemlig det mest praktiske og rimligste alternativet

Å krevje inn 220 millionar i avgift for båtdiesel for så å refundere 198 millionar til kystfiskarane?

Praktisk?

Når skal kystkommunane begynne kampen om lokalisering av "Statens refusjonskontor for dieselavgift"?

Leste forøvrid av Skibsplast ansetter folk
Hvor mange av disse går på diesel???

Men på med virker det lite sannsynlig, siden forbuket av farget diesel i fritidsbåt nok er mikroskpiosk sammenlignet med det totale forbruket

Det er jo det som er poenget. Hvor langt kommer regjeringen med å legge avgift på det du anser som mikroskopisk. Da blir det vel også mikroskopiske klimabedringer. Handels-/fiskeflåten brenner langt mer diesel enn fritidsbåter, og utgjør dermed en større miljøtrussel.

Dessuten favoriserer den samme regjering kjøp av dieselbil av miljøhensyn, hvor er da logikken i at diesel i båt skal straffes.

Hva med diesel til aggregat og varme (den bør vel være avgiftsfri)

Norge består aller minst av oslofjorden. Vest og Nord har lange avstander og brenner generelt mer diesel. Det er klart mange merker et drivstoffbudsjettet øker med 50%.

Det er påfallende bare fordi du har konvertert at argumentene holder like langt som til egen nesetipp. Tenk hvis du blir lei av seil og ønsker deg å komme fortere frem igjen. Da tenker jeg argumentene forandres fort.

Egoisme/misunnelse lenge leve... :flag:

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Når skal kystkommunane begynne kampen om lokalisering av "Statens refusjonskontor for dieselavgift"?

Klart dette er lurt. Det blir omtrent som småbåtregisteret politikerne tredde over hue på oss.

Det var jo vel anvendte skattepenger. De svidde vel vekk et par hundre mill der. :lol::lol::lol:

Bruk noen hundre millioner av skattepengene våres til å kreve inn 22 mill i dieselagift.

Ruiner noen hundre private arbeidsplasser i samme slengen.

Smart politikk ! :lol::lol::lol:

Eg :puke:

Handels-/fiskeflåten brenner langt mer diesel enn fritidsbåter, og utgjør dermed en større miljøtrussel.

HaHa, de skal være sikkert. Eg arbeider på en stoooor AH offshore båt med ca 25000hk, og vi bruker på full fart i overkant av 100m3 med diesel i døgnet.

Skal sei de blir svære hekkbølger av denne :yesnod:

Godt valg 2009 :flag::flag:

Hvor mange har lest hva regjeringen har skrevet om avgiftene på bensin og diesel, bilpriser og avgiftsgrunnlag osv?

Foreslår at alle tar en titt på f.eks.følgende sider:

http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbud.../?pid=1948#hopp

og

http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbud.../?pid=1946#hopp

Og bare som en "saksopplysning"; Jeg har aldri stemt på noen av regjeringspartiene noen gang og jeg er heller ikke tilhenger av at avgiftsfri diesel på lystbåter skal bort. Når det er sagt så er jeg mere opptatt av at f.eks lånerenten kommer til å være en 3 til 4 prosent høyere når denne regjeringen går av enn da den startet - er jeg alene om det?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om Sydvesten mener at det ikke kan gjennomføres fordi så mange andre enn fritidsbåter idag benytter farget diesel har lite med saken å gjøre. Nevn ett tungveiende moment som skulle være i veien for å kun selge klar diesel og ha en refusjonordning?

At Sydvesten er for avgiften og mer opptatt av å latterligjøre motstanden får stå for hans regning.

Han resymè av dieslaksjonen bærer selvfølgelig mye preg av det selv om han selv vil fremstå som objektiv.

Her fantaser du nok litt, for det første har jeg aldri sagt at en refusjonsordning ikke kan gjennomføres, jeg har kun sagt at jeg ikke har tro på at det blir gjennomført.

Det argumentet som taler mot en refusjonsording er at det blir byrokratisk og sikkert rimelig dyr å administrere. Siden mest sannsynlig mange og 90% av det som tas inn skal refunderes til brukere i inn og utland, så krever dette at stort apparat, og gevinsten her er inntill 22mill kroner.

Hvor tar du det i fra at jeg er for avgiften, det er faktisk flere uker siden jeg flagget at jeg er mot alt av særavgiftter i dette samfunnet, enten den heter det ene eller det andre. Så skal du tillegge meg noen meninger, så bør du i allefall sørge for at du har dekning for dem, og ikke komme med løgner om en navngitt person her. Jeg står for det jeg har sagt, og det regner jeg med du også gjør, og når vi sier noe som er feil så innrømmer man gjerne det.

Jeg er heller ikke ute etter å latterligjøre noen som helst, men skal vi komme frem med noe så trenger vi troverdige argumenter. Det nytter ikke å komme med synsing og jeg tror at det blir slik eller slik. Skal vi komme noen vei så er det tungtveiende argumenter som er seriøse og som holder vann, da er det en liten mulighet. Syting og klaging på at vi ikke har råd til kjøre like mye til neste år som i år faller jo på stengrunn, siden det er det regjeringen ønsker å oppnå med dette forslaget.

Hva du eller måtte mene om mine argumenter er helt opp til deg, men når dus kriver det så sørg i allefall for at du har god dekning for dine påstander, spesielt om du linker dette til en bestemt person. Det siste er her er min subjektive mening om hvordan jeg mener man bør opptre i et debattforum.

Jeg gjentar forøvrig at jeg fremdeles kun har sett et eneste godt argument, og det er tilgjengeligheten av diesel med mindre en refusjonsordinig blir etablert. Da er det plutselig ingen gode argumenter.

Bare en liten til fra meg ....

Jeg har diskutert dette litt med noen båtbrukere i Storbritania, og hvis dere får en dieselpris som er på linje med prisene på veien, så er det nok en del av oss som ikke kommer til å legge kursen over Nordsjøen.

Vest Skottland er svært attraktiv, (dog med tidevannsforskjeller), og vi vil heller legge pengene våre igjen her.

Foe en famile, så betyr det vel at mellom NOK 15 - 40,000 som vi ikke vil legge igjen i kystnorge.... ikke bare diesel, men andre varer og tjenester.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg gjentar forøvrig at jeg fremdeles kun har sett et eneste godt argument, og det er tilgjengeligheten av diesel med mindre en refusjonsordinig blir etablert. Da er det plutselig ingen gode argumenter.

Siden du ikke ser ett eneste godt argument for at fritidsbåter skal beholde avgiftsfri diesel, med untak av tilgjengeligheten hvis dette blir innført så er det veldig troverdig at du er mot avgiften. :sleep:

At du skriver en ting og mener noe annet er mer nærliggende å tro.

Redigert av OLPI (see edit history)
Da er det vel snart på tide med en liten status av aksjonenen så langt.
veldig troverdig at du er mot avgiften. :sleep:

Sydvesten inviterer til å oppsummere argumenta som er komne fram til no i dieselaksjonen. I staden for å ta utfordringa, begynner folk å diskutere kva Sydvesten eigentleg meiner.

Avsporing!!

Ta heller utfordringa hans! Eitt arguement ser han: tilgangen på blank diesel (alternativt byråkratiet med refusjonar).

Her er eitt til: Miljøproblema på sjøen er ikkje knytt til dieselforbruket på same måten som miljøproblema etter vegen. Derfor er det hensiktsmessig å ha ulik avgiftspolitikk på vegane og på sjøen. Etter mitt syn eit godt argument, men alt for akademisk til å bli slåande.

Men det finst vel fleir?

Siden du ikke ser ett eneste godt argument for at fritidsbåter skal beholde avgiftsfri diesel, med untak av tilgjengeligheten hvis dette blir innført så er det veldig troverdig at du er mot avgiften. :sleep:

Om du leste mitt innlegg litt bedre så vil du se at jeg ser et godt argument mot, og det er uendelig mye mere enn ingen argumenter.

Nå er ikke denne tråden eller debatten ment fra min side å være en vurdering hvorvidt jeg er mot eller for avgiften, men selvsagt kan vi diskutere dette også...

Jeg gjorde et ærlig forsøk på og nøste opp de gode argumentene mot avgiften, men så langt er bidragene heller sparsomme... Så jeg lurer egentlig på om dere som skriver egentlig er for at denne avgiften innføres, det er i allefall nærliggende å tro dette siden dere ikke har noen argumenter mot denne avgiften. Det kan jo virke slik at det å vurdere min oppfatning av denne avgiften er viktigere enn å summere opp de gode argumentene.

Har du ikke fått med deg argumentene mot denne avgiften ennå sydvesten , vil jeg påstå at du er hjernedød.

Les trådene om igjen.

og om igjen

og om igjen.

Jeg tror rett og slett folk er begynt å bli lei av å gjenta å gjenta å gjenta å gjenta argumentene.

At sydvesten sitter og godter seg, og er seg selv nok, og ikke ser lenger enn sin egen nesetipp

tror jeg også de fleste her har fått med seg nå.

Da vil jeg gjerne melde meg på i hjernedødklubben. Tar gjerne vervet som leder! Det er ikke postet ett eneste godt argument MOT denne avgiften, med unntak av dårligere tilgjengelighet som Sydvesten nevner.

Det jeg håper kommer godt ut av dette er at regjeringen får fri fra høsten 2009..

Har du ikke fått med deg argumentene mot denne avgiften ennå

Les trådene om igjen.

Jeg tror rett og slett folk er begynt å bli lei av å gjenta å gjenta å gjenta å gjenta argumentene.

Det skal være visst! Folk kan jo umulig ha lest trådene som kom i starten. Alvito ramset jo opp en god del argumenter, selv har jeg også kommet med noe. Og mange andre har bidratt, så det står ikke på det. Men det later til at alle har så god råd i dette landet, at f.eks. argumenter om økte kostnader ikke når fram. Og det irriterer meg! For det er faktisk mange som vil merke dette godt på lommeboka.

Men jeg lurer på om jeg ser ett par gode argumenter for avgiften også gitt, hvis den skulle bli vedtatt da:

1. Jeg kan jo starte motoren og la den gå og ryke så mye jeg vil, hvor som helst, når som helst, siden jeg nå betaler ekstra avgift for utslippenene! :crazy:

2. Jeg kan lage så store hekkbølger jeg vil, hvor som helst, siden jeg betaler hekkbølgeavgift! Det har vi jo fått bekreftet fra høyere hold, at det er det denne avgiften skal kalles.

Og det beste av alt: INGEN KAN KLAGE!!!! Jeg har jo betalt avgiften min! Det er jo det hele systemet er basert på, betal for utslippene og ulempene,og alt er i den skjønneste orden!

Helt suverent, spør du meg. :lol::lol::headbang::headbang:

Jeg tror jeg lar strutsen bli i avataren min litt til!.................... :cryin:

Jeg skjønner at du unner oss med dieselmotor avgiften, ja!

:lol::lol::lol:

Ja, du er inne på noe her.

Det ser ut til å bety mer for egoistiske, navlebeskuende, bensin og seilbåteiere, med misunnelse større enn kjønnsdriften å få innført denne avgiften.

Enn det betyr for oss andre å få vekk avgiften.

Det sier mye om misunnelses og egoistnivået !

Redigert av jolo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...