Jump to content

Dieselaksjonen: Oppsummering av dieselaksjonen så langt


Sydvesten

Recommended Posts

Det blir nok ikke noen få, nei. Statistikk-misbruket og tallmagien fra sosialistene holder ikke mål. 22 millioner ekstra delt på 2,59 = ca 8,5 mill. liter diesel delt på la oss si 150.000 båter med dieselmotor = 56 liter pr. stk. pr. sesong. Den holder naturligvis ikke.
Til oppfølgning på dette, for å illustrere poenget litt til: Hvis vi kun forholder oss til de ca. 80.000 båter som er registrert med dieselmotorer i RSSR, går det med gjennomsnittlig 100 liter i hver båt for å komme opp i de 8 mill. liter som gir departementet våte drømmer om ny avgift. Normal gjennomsnittlig gangtid pr. år kan ansettes til omkring 100 timer. Det vil si at departementet legger til grunn et timeforbruk på en liter pr time i snitt. :eek: Man behøver neppe å være rakettforsker for å se at dette umulig kan stemme, selv om «gjennomsnitt» ikke alltid er det letteste grunnlag for beregninger og selv om man ikke vet mye om den gjennomsnittlige størrelsen på disse ca. 80.000 dieselmotorer. Tommelfingerregnet så blir i alle fall departementets gjennomsnittsmotor en fem-hester, som går for fulle mugger hele sesongen. :rolleyes:

 

Om vi snur litt på dette og legger til grunn at snittforbruket per time er ti liter, som slett ikke er mye (1/4 av mitt forbruk :cryin: )så vil disse 80.000 båtene bruke 80 mill. liter som vil gi 207 mill. i avgift (forutsatt snitt gangtid 100 t/år).

 

Når jeg brukte 150.000 båter i det siterte eksempelet er det fordi jeg overhodet ikke tror på at RSSR har kontroll på alle dieseldrevne båter; heller tvertimot, og departementet har heller ikke sammenliknet tallene med hva nå tallet var før den obligatoriske registreringen falt bort i 2003. Dertil mangler det opplysning om antall fritidsbåter registrert i NOR. Det er mulig at dette ikke er mange, dvs. i hundretusenvis-klassen, men det er minst like mulig at disse bruker betydelig mer drivstoff enn gjennomsnittet ellers.

 

Men også denne manglende hensyntagen til fakta som det er svært enkelt for departementet å få tilgang til, demonstrerer at det ikke er utslipp eller avgiftsinntekt som er poenget med avgiften. Tvertimot dokumenterer alt dette at hensikten kun er å lefle med FIVH og gjøre seg til helt for miljøfanatikerne.

 

Kan det være de har begått samme "blunder" på tallene som ligger til grunn for beregning av disse 22 mill avgiftskroner da.
Det tror jeg at vi kan føle oss trygge på. Jeg tror fullt og fast på at de har gjort det med vilje. Og strategien er noe slikt som dette: Først skal de argumentere med at dette ikke rammer så hardt, det er jo «bare» 22 mill. det er snakk om. Deretter skal de argumentere med at de 200 mill. som kommer inn på avgiften, viser klart at den er nødvendig for å få ned forbruket.

 

Bare vent og se, for slik er logikken* blant de som hersker frem til 2009. Uansett hvordan man regner og beregner og forutsetter og legger til grunn og tror, så er og blir regnestykkene fra departementet så grunnleggende åpenbart feil at det er åpenbart -- med den faglige kompetanse departementet har -- at beregningene er blitt slik fordi «noen» ville at de skulle bli slik.

 

 

(*--Logikk: Imperfektum av «la gå»)

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
strategien er noe slikt som dette: Først skal de argumentere med at dette ikke rammer så hardt, det er jo «bare» 22 mill. det er snakk om. Deretter skal de argumentere med at de 200 mill. som kommer inn på avgiften, viser klart at den er nødvendig for å få ned forbruket.

 

Dersom det kjem inn 200 millionar, blir det vanskeleg å bli kvitt avgifta, 200 mill er mykje pengar både for ei raudgrøn og ei blågul regjering. Det er derfor viktig å sjå til at det ikkje kjem inn fleire avgiftskroner enn det må. Vi må alle ta ansvar for å redusere forbruket (spesielt av blank diesel). Utan å vere uredeleg - båtfolket må vise seg minst like redelege som finansdepartementet har vore i denne saka.

Link to post

:flag::flag_sw::flag_sw::flag::flag_da::flag::flag:

 

Så gjekk det bra!! All honnør til den frie debatt og det serøise arbeid (KNBF)!

 

Dei som bestemmer er berre menneske. Dei høyrer på argument, dei merkar press. Godt vi har politikarar som ikkje går i skyttargravene!

 

Høyrde Akselsen i radioen på veg heim frå arbeid, det var ein gjenklang av dei beste argumenta frå Dieselaksjonen. Flott å ikkje lenger måtte skjemmest av å vere ein som har stemt rødgrønt!!

Redigert av skorpo (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...