Jump to content

AIS-data inn på maxSea fra internett?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg kjørte telnet mot 153.44.253.5 port 8040. Her blir det dumpet masse AIS info.

Bruker derretter følgende program for å konvertere dette til en virtuell com port (gratis)

http://www.download.com/HW-Virtual-Serial-...tml?tag=lst-0-1

får ikke denne HW virtual port o funke........

får dette felmeddelandet

"Ping to device failed, check device

Serial port created"

vad skall jag skrive in under "server port" ???

o vad skall stå under "UDP" respektive "Settings" :crazy:

S/Y Gunga Din

"Ping to device failed, check device

Serial port created"

vad skall jag skrive in under "server port" ???

o vad skall stå under "UDP" respektive "Settings" :crazy:

At du får ping failed er helt normalt. Dette programmet kjører en ping test for å se om den svarer på ping, noe den ikke gjør. Ignorer denne meldingen. Server port trenger du ikke å tenke på, la den stå som den gjør. Fyll bare ut IP og port 8040 på første fanen og trykk "create port". Til slutt skal denne porten bli laget og du skal få tilsvarende som bildet.

hw-virtualport.JPG

For å teste denne porten gjør du følgende.

Åpne Hyperterminal, velg å åpne den aktuelle com-porten. Hva du har som baud rate, paritet, stop bit osv har ikke noen betydning. Den virtuelle porten tilpasser seg automatisk til hva du velger. Hyperterminal skal da dumpe alt den mottar på denne porten.

hyperterm.jpg

Redigert av Larspo (see edit history)

får det ikke til o funke....... :headbang:

gör som du säger her ovan......

HW starter opp helt OK......

sen ner jag skall starte Hyperterminalen på samme comport då popper det opp et felmeddelande

på HW som säger;

"Windows socket error, det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nekade det

(10061) on API connect"

vad gör jag för fel ????

S/Y Gunga Din

MMSI er nøkkelen i systemet. Denne sendes med få sekunders mellomrom (varierer med fartøyets hastighet) sammen med fart, posisjon o.l. Fartøyets navn og andre statiske data som destinasjon, fartøytype, dimensjoner o.l. sender sammen med MMSI langt skjeldnere, husker ikke helt definisjonene her men det kan i alle fall gå opptil 15 minutt mellom hver sending av statiske data.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei.

Her er oppdateringsfrekvens for AIS meldinger.

MMSI nr er definert som dynamic information.

Det finnes forresten 24 forskjellige varianter av !AIVDM meldingen

Jarle

6.4.2 (A3/6.2) Information update rates for autonomous mode

The different information types are valid for a different time period and thus need a different update rate.

Static information: Every 6 min. and on request.

Dynamic Information: Dependent on speed and course alteration according to Table 1.

Voyage related information: Every 6min, when data has been amended, and on request

Safety-related message: As required.

Table 1

Type of Ship Reporting interval

Ship at anchor 3 min

ship 0 – 14 knots 12 sec

ship 0 – 14 knots and changing course 4 sec

ship 14 –23 knots 6 sec

ship 14 - 23 knots and changing course 2 sec

ship > 23 knots 3 sec

ship > 23 knots and changing course 2 sec

när jag 'kjör' med min egna AIS-mottagare får jag opp 'fartygsnavn' nesten direkt.....

( då snakker vi om en kanske 40-50 fartyg max.....som når mottagaren!)

kan det vara så her med denne servern......

den måste ju hämta infon från ett antal mottagarstasjoner runt kysten, som sedan sammanlänkas

till en data-sträng som sendes vidare ut på nettet....

att i denne sammenlinkningen så prioriteras dynamiske meddelanden (dvs ikke statisk info)...????

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...
får in alla...exakt hur många vet jag ej..........

ser ut som många kommer upp med bara MMSI numret, några med fartygsnamn...kanske

är en instillning som måste skiftes !

Jeg får AIS inn i MaxSea. Brukte HW Virtual serialport. Ser at de kommer i vinduet for visning av innkommende data. Men etter 1000 targets stanser det opp. Underlig...

Gunga Din: Hvilke innstillinger har du satt på din? Så kan vi sammenligne.

Noen som har forsket mer på dette nå?

Redigert av Amalie (see edit history)

_

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kikker litt innom shipplotter i "ny og ne" og har i den senere tid oppdaget en del "AIS" på skip som inneholder mindre data enn hva som er vanlig. Er dette de såkalte B transpondere mon tro :crazy: ... de sender jo ut betydelig mindre informasjon enn klasse A. Eksempel på et slikt skip under. Disse skipene fremkommer med en rød trekant på plottet og ikke et miniskip som de andre.

Image1.gif

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...