Astor Svart 10.November.2006 Link til dette innlegget Svart 10.November.2006 Den satt i sikringsboksen! Mange takk! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sotra Svart 10.November.2006 Link til dette innlegget Svart 10.November.2006 Larspo har de riktige data mottatt så det er ikke noe å legge seg opp i. Jeg har testet med maxsea og det fungerer frem til det er talt 1000 target, da stopper den, noen som har prøvd noe annet? Oppsett?????? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Noe som har fått dette til i MaxSea nå? Virker jo veldig artig om det går å få til... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 noen som har fått det til i MAXSEA? Isåfall, hvilke innstillinger velger man?? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Jeg fikk det til i maxsea v10, har brukt en tcp til rs232 omformer til formålet, valgte ais under radar. Men når det har tikket inn 1000 target slutter den å virke Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 jeg får det fremdeles ikke til i MaxSea. Har laget en virtuell port som sender data,ser dataene i "vis innkommende data", har samme Baud rate (4800)?? , bruker AIS NMEA 183-setting i MAXsea på Radar-taben. Får det fremdeles ikke til... Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Finner MaxSea dette instrumentet når du ser i vinduet som er alternativet til inkommende data? Har du satt opp at dette instrumentet skal motta riktige setninger (er ikke sikker på hvilken feks gll, grd osv. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Jeg kjørte telnet mot 153.44.253.5 port 8040. Her blir det dumpet masse AIS info.Bruker derretter følgende program for å konvertere dette til en virtuell com port (gratis) http://www.download.com/HW-Virtual-Serial-...tml?tag=lst-0-1 får ikke denne HW virtual port o funke........ får dette felmeddelandet "Ping to device failed, check device Serial port created" vad skall jag skrive in under "server port" ??? o vad skall stå under "UDP" respektive "Settings" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Larspo Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 (redigert) "Ping to device failed, check deviceSerial port created" vad skall jag skrive in under "server port" ??? o vad skall stå under "UDP" respektive "Settings" At du får ping failed er helt normalt. Dette programmet kjører en ping test for å se om den svarer på ping, noe den ikke gjør. Ignorer denne meldingen. Server port trenger du ikke å tenke på, la den stå som den gjør. Fyll bare ut IP og port 8040 på første fanen og trykk "create port". Til slutt skal denne porten bli laget og du skal få tilsvarende som bildet. For å teste denne porten gjør du følgende. Åpne Hyperterminal, velg å åpne den aktuelle com-porten. Hva du har som baud rate, paritet, stop bit osv har ikke noen betydning. Den virtuelle porten tilpasser seg automatisk til hva du velger. Hyperterminal skal da dumpe alt den mottar på denne porten. Redigert 14.November.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 får det ikke til o funke....... gör som du säger her ovan...... HW starter opp helt OK...... sen ner jag skall starte Hyperterminalen på samme comport då popper det opp et felmeddelande på HW som säger; "Windows socket error, det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nekade det (10061) on API connect" vad gör jag för fel ???? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Larspo Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Det må være den svenske versjonen din Har du prøvd med andre com-porter (pass på å finne en ledig en). Prøv com6 og com 16 (om det er mulig). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 pass dig ! du har vel lest vad Alex, 8 år säger her skall teste lite olike comporter........ tror det kan vare noen maskinkonflikt ute o går.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 fann felet.....jippi.....måste tillåta ipadressen i Zonealarm....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Får dere opp kontinuerlig oppdatering? Mine stopper på 1000 targets... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Hej Fröken F får in alla...exakt hur många vet jag ej.......... ser ut som många kommer upp med bara MMSI numret, några med fartygsnamn...kanske är en instillning som måste skiftes ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 MMSI er nøkkelen i systemet. Denne sendes med få sekunders mellomrom (varierer med fartøyets hastighet) sammen med fart, posisjon o.l. Fartøyets navn og andre statiske data som destinasjon, fartøytype, dimensjoner o.l. sender sammen med MMSI langt skjeldnere, husker ikke helt definisjonene her men det kan i alle fall gå opptil 15 minutt mellom hver sending av statiske data. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
JFE Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Hei. Her er oppdateringsfrekvens for AIS meldinger. MMSI nr er definert som dynamic information. Det finnes forresten 24 forskjellige varianter av !AIVDM meldingen Jarle 6.4.2 (A3/6.2) Information update rates for autonomous mode The different information types are valid for a different time period and thus need a different update rate. Static information: Every 6 min. and on request. Dynamic Information: Dependent on speed and course alteration according to Table 1. Voyage related information: Every 6min, when data has been amended, and on request Safety-related message: As required. Table 1 Type of Ship Reporting interval Ship at anchor 3 min ship 0 – 14 knots 12 sec ship 0 – 14 knots and changing course 4 sec ship 14 –23 knots 6 sec ship 14 - 23 knots and changing course 2 sec ship > 23 knots 3 sec ship > 23 knots and changing course 2 sec Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 (redigert) när jag 'kjör' med min egna AIS-mottagare får jag opp 'fartygsnavn' nesten direkt..... ( då snakker vi om en kanske 40-50 fartyg max.....som når mottagaren!) kan det vara så her med denne servern...... den måste ju hämta infon från ett antal mottagarstasjoner runt kysten, som sedan sammanlänkas till en data-sträng som sendes vidare ut på nettet.... att i denne sammenlinkningen så prioriteras dynamiske meddelanden (dvs ikke statisk info)...???? Redigert 16.November.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Amalie Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 (redigert) Hei satt lenge og lurte på dette. Fikk det til å fungere med Seaclear! Gjorde som Larspo beskriver (får testet med Hyperterminal -går så det suser!). Redigert 28.November.2006 av Amalie (see edit history) Sitér dette innlegget _ Link to post
Amalie Svart 29.November.2006 Link til dette innlegget Svart 29.November.2006 (redigert) får in alla...exakt hur många vet jag ej.......... ser ut som många kommer upp med bara MMSI numret, några med fartygsnamn...kanske är en instillning som måste skiftes ! Jeg får AIS inn i MaxSea. Brukte HW Virtual serialport. Ser at de kommer i vinduet for visning av innkommende data. Men etter 1000 targets stanser det opp. Underlig... Gunga Din: Hvilke innstillinger har du satt på din? Så kan vi sammenligne. Noen som har forsket mer på dette nå? Redigert 29.November.2006 av Amalie (see edit history) Sitér dette innlegget _ Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 kan kolla...men just nu har jag trubbel med internetanslutningen hemma (Bredbandsbolaget ) jag har ju inte räknat men jag har kjört under någon halvtimme o det funkat......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Amalie Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Du ser fort hvor mange targets du har fått inn når du taster F4 og klikker på Visning av innkomne data. Lykke til med B..bolaget! Sitér dette innlegget _ Link to post
ToreHe Svart 13.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2006 Det fungerer med MaxSea, men dårlig. Ser ut til å gå i stå pga for mange targets. Viser kun mmsi nummer ikke navn. Bare ræva. Med Shiplotter derimot fungerer det utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 18.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2006 Det fungerer med MaxSea, men dårlig. Ser ut til å gå i stå pga for mange targets. Viser kun mmsi nummer ikke navn. Bare ræva.Med Shiplotter derimot fungerer det utmerket. Får ikke til satelittbilde med shipplotter, er det noen spesielle instilinger for det? Kart fungerer utmerket. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 Kikker litt innom shipplotter i "ny og ne" og har i den senere tid oppdaget en del "AIS" på skip som inneholder mindre data enn hva som er vanlig. Er dette de såkalte B transpondere mon tro ... de sender jo ut betydelig mindre informasjon enn klasse A. Eksempel på et slikt skip under. Disse skipene fremkommer med en rød trekant på plottet og ikke et miniskip som de andre. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.