Frøken Fryd Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Det første jeg la merke til var mmsi nummeret, det er nok ikke helt riktig. Det er jo ikke umuli at denne aisen ikke fungerer som den skal, det skal inspeksjoner fange opp da... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Kikker litt innom shipplotter i "ny og ne" og har i den senere tid oppdaget en del "AIS" på skip som inneholder mindre data enn hva som er vanlig. Er dette de såkalte B transpondere mon tro ... de sender jo ut betydelig mindre informasjon enn klasse A. Eksempel på et slikt skip under. Disse skipene fremkommer med en rød trekant på plottet og ikke et miniskip som de andre. Er temmelig overbevist om at det du ser er er en av kystverkets basestasjoner. Det er disse som samler inn AIS data og viderebefordrer dem til Kystverkets servere. Iht. til posisjonen er denne her plassert på Hisøya i Arendal. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2007 Er temmelig overbevist om at det du ser er er en av kystverkets basestasjoner. Ja du sier noe der ja, vanlige mmsi begynner ikke på 00, du får sjekke posisjonen i kartet så finner en nok forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 Jeg kjørte telnet mot 153.44.253.5 port 8040. Her blir det dumpet masse AIS info.Bruker derretter følgende program for å konvertere dette til en virtuell com port (gratis) http://www.download.com/HW-Virtual-Serial-...tml?tag=lst-0-1 Hei satt lenge og lurte på dette. Fikk det til å fungere med Seaclear! Gjorde som Larspo beskriver (får testet med Hyperterminal -går så det suser!). Gjorde dette før også med SeaClear og VirtualSearialPort, men etter tips i artikkel i Båtmagasinet, så skriver man bare inn i SEACLEAR_2.INI følgende: NMEA_SIMUL=IP:153.44.253.5:8040 og da henter SeaClear info rett fra nettet uten å måtte gå om VirtualSerialPort... Funker som bare det... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 (redigert) Gjorde dette før også med SeaClear og VirtualSearialPort, men etter tips i artikkel i Båtmagasinet, så skriver man bare inn i SEACLEAR_2.INI følgende: NMEA_SIMUL=IP:153.44.253.5:8040 og da henter SeaClear info rett fra nettet uten å måtte gå om VirtualSerialPort... Funker som bare det... Har gjort akkurat det samme og det funker her også. Mangler nå bare kart fra Stavanger og sørover. Har noen kart og da er det vel bare å starte med å skanne dem. Redigert 5.April.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 15.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2008 Gjorde dette før også med SeaClear og VirtualSearialPort, men etter tips i artikkel i Båtmagasinet, så skriver man bare inn i SEACLEAR_2.INI følgende: NMEA_SIMUL=IP:153.44.253.5:8040 og da henter SeaClear info rett fra nettet uten å måtte gå om VirtualSerialPort... Funker som bare det... Nå funker det ikke. Er adressen stengt av, og i såfall, finnes det en annen? Sitér dette innlegget Link to post
helidude73 Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Hei Har ikke testa om det funker, men jeg sjekka innstillinger på en pc som tilhører en los nå nylig... ip og port stemmer fortsatt. Han får inn AIS data via Internett på kartprogrammet han bruker. //Ivar Sitér dette innlegget - GH 14 - Nor-Dan 18" - Askeladden 635 WA + Skarpnes 30 Link to post
Frøken Fryd Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Hvilket prograqm brukte han, Maris? Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Hallo! Jeg får melding om TCP error i HW virtual port, uavhengig av hvilken com jeg velger? Noen som kan stille en diagnose på det? Sitér dette innlegget Link to post
active_sailor Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Hei! Ser her ligger endel eldre poster vedrørende import av AIS via internett og videre til MaxSea etc. Er det noen som kan gi meg en oppdatering i fremgangsmåten? Den IP 153.44.253.5:8040 får jeg ikke til å funke via HyperTerminal, kan det være andre linker tilgjengelig nå eller? Takker for oppdatering på dette! Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Finnes det slike IP adresser enda? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.