Jump to content

Ankervinsj til Ibiza

Tjomz

Recommended Posts

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe en elektrisk ankervinsj m/fjernkontroll til en 22 fots Ibiza. Forhandleren skal ha ca. 30 000 for å utføre denne jobben. Såvidt jeg skjønner er vinsjen av merke "Ilas".

Håper dere kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

- Er 30000 en "normal" pris for en ankervinsj inkl. montering?

- Er Ilas et anerkjent merke eller finnes det bedre på markedet?

- Bør man gå for kjetting eller tau (eller en kombinasjon av disse med kjetting nederst)?

Takker for alle svar!!

Mvh

Tjomz

30000,- er ikke unormalt for en komplett vinsjmontasje med fjernkontroll, men det vil selvfølgelig avhenge av hva slags utstyr man velger. Type beslag vil gjøre relativt stort utslag på prisen, og ikke minst hvis man velger syrefast anker.

Forøvrig bør du velge tauvinsj (blytau) til denne båten. Glem kombinasjon tau/kjetting.

Ilas har bra utstyr og er anerkjent i markedet, men bruker vel samme vinsj på denne båten som på mye større båter, noe som vises på prisen.

Engbo har en type som er rimeligere og mer tilpasset denne båtstørrelsen - Midi.

Denne har transistorstyring (ikke releer), og hurtig/sakte fart, automatisk parkering av ankeret etc. Se info på www.enbo.no.

Ilas er nok et anerkjent merke, men billig er det ikke. Har selv en Lofrans (tror jeg det er) vinsj som jeg er godt fornøyd med - og den koster vel vesentlig mindre. Seatronic - og de andre for den saks skyld - har jo vinsjer fra 3-4000 som burde egne seg godt på båter av denne størrelsen.

Eksempelvis:

Quick Crystal 500W 12 volt

Kombinasjon tau/kjetting vinsj med manuell frittfall. Huset er laget i forkrummet bronse. Nyutviklet planetdrev

som gir bedre effektsutnyttelse av motoren Tau/kjetting kabelar. 12 mm treflettet tau. 6mm kjetting 500W.

Leveres med styrerelé

Pris 500W kun kr 3 990.-

Plusser man på ankerruller, tau, fjernkontroll og anker så har man fremdeles mye penger igjen til montering. Trenger det virkelig å være så veldig dyrt som nevnt over?

Har sjekket litt rundt, da Wave kjeden hadde vinsj fra ILAS til 13990,-, men du beregnet opp til 14 timers arbeid for innstalasjon, og det utgjorde den nette sum av litt over 10000 kroner. Det var uten fjernkontroll, Ibiza har også en vansklig måte å montere vinsj på, da man må inn på innsiden av skroget (trang). Og man får ett 90 graders bend sidelengs og så ned til vinsjen.

Tror ikke det er så galt, men skjekk flere før du bestemmer deg, jeg har fått en pris på ca 25.000 med fjernkontroll, men det er en annen båt Yamarin 76dc.

Hvis du bor i nærheten av Oslo så prøv Oslo maritime.

Akkurat det lurer jeg også på. Ser at det blir avertert vinsjer til mellom 5 og 10 tusen kr. til denne båtstørrelsen. Montering kan da ikke være sååååå dyrt???

Det er mye jobb å ettermontere en vinsj. Det må skjæres i båten, man skal ha på plass ankerrulle, kasse til tau, elektisk anlegg må monteres, vinsjen skal settes på rett sted inni et trangt motorrom. Vinsjen drar mye strøm så det er kraftige dimensjoner på kablene. Det er en flere dagers jobb.

For 3-4 år siden fikk jeg en ferdig prutet pris på litt ca. 23.000 for en Engbo vinsj på Nidelv 690. Det var komplett montert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi driver mye med ankervinsjer, og erfaringen vår er at det er veldig forskjellig fra båt til båt. Noen båter er det nesten umulig å få gjort noe med, mens andre er mye enklere.

Prisen du har fått er ganske vanlig, men etter min mening altfor høy, til sammenlikning monterte vi to vinsjer på en hallberg-rassy i forrige uke. De kom på ca. 35000 ferdig montert, og er dobbelt så kraftige som vinsjen du trenger.

Ilas vinsjene er bra, men forholdsvis kostbare vinsjer. Men hvis det er tauvinsj du er ute etter, så er det kun ILAS eller engbo som gjelder, glem alle kombinasjoner osv. Det er kun billige salgsargumenter, men ikke brukbart.

Jeg vil absolutt anbefale kjetting selv om det er snakk om en forholdsvis liten dagsturbåt. Det finnes mange type kjettinger, den mest vanlige å bruke på slike båter du har er syrefast og veldig lett (veier ikke noe mer enn tau). I forhold til tau, så legger kjettingen seg mye bedre og trenger mindre plass (er ofte trangt i småbåter) i tillegg til at den er mye mer slitesterk.

Har noen bilder liggende av vinsjmontering i ibiza 22 (tror det er en touring) og endel andre ibizaer, men vet ikke hvordan man legger de ut.

Dersom du holder til i oslo-området kan vi sikkert montere vinsjen betydelig rimligere enn det tilbudet du har fått. Går du for en Ilasvinsj og det er en kurrant båt bør du slippe med rundt 22" ferdig montert. En anchorlift bør vi kunne ordne for under 20 høvdinger ferdig montert. Hvis montasjen i Yamarinen ikke er veldig vanskelig så synes jeg 25" også var litt drøyt.

Det er i all hovedsak plass som er utfordringen når man skal ha vinsj, vi har brukt alt fra 4 timer på montering av 2 vinsjer til 3-4 dager på en vinsj. For en vanlig båtforhandler, som ikke selger så mange vinsjene er det fort litt plunder og heft med vinsjmonteringer. Det kan kanskje være årsaken til at monteringkostnadene er såpass høye. Vi tar vanligvis fastpris på rundt 3-4000+mva for montering av våre produkter, men det avhenger mye av hvor lett det er å komme til og hvor båten ligger.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...