Jump to content

Kartplotter på PC

Amalie

Recommended Posts

Nåja det er jo ikke helt riktig å si jeg kun bruker Fugawi/pc

Jeg har også en Simrad med c-map. Men liker faktisk bedre "papirkart"

Det har vel noe med vane og gjøre. Ikke minst slippe å tolke 2 medier i forhold til realiteten rundt meg. C-map -dobbelsjekk med papirkart, så se tereng, og tilbake.

Så i praksis. Simrad med radar inne. Papirkart på pc'n ute.

Hilsen Nils

Hei jeg bruker en HI-204III GPS for PC som du f.eks får kjøpt her http://wiimp.no/ så har jeg lastet ned Garmin MapSourse med BlueChart Atlantic 7,

pluss et program Franson Gps gate som gjør at du kan bruke alle Gpser på Garminprogrammet det finner du her http://franson.com/index.asp

Vist du søker litt her på Bp så vil du finne masse inf. ang. dette se F.eks her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20084

Redigert av Espentc (see edit history)

Øyent ble veldig vått da jeg lastet ned Franson Gps gate slik Espentc anbefalte. Nå virker min Garmin GPS med Garminprogrammet. Utrolig!

Og så var det helt uproblematisk - ingen diggedarer...

Noen so vet hvor/hvordan jeg får tak i c-map? Det virker som et bra kartberk poå meg. Noen erfaringer?

/Amalie

_

Jeg bruker OziExplorer som kartprogram på PC og PDA. Synes det er et meget bra program som jeg er svært fornøyd med, mange muligheter og stor stabilitet. Har brukt det over mange år og på mange forskjellige PC'er og PDA'er. Har ikke støtt på noen problemer med programmet.

Fordelen med Ozi er at du kan laste det ned gratis og scanne dine egne papirkart og legge dem inn og dermed også ha gratis kart. Dette krever rettnok litt datakunnskap men er absolutt overkommelig for de fleste med litt PC erfaring. En mulighet er jo også å levere inn kartene til et firma som kan scanne dem inn for deg. Gir deg rimelige kart (særlig hvis du går sammen med noen kompiser) som er meget gode og ikke minst "familiære" å lese.

Vil nok anbefale å betale de få kronene det er for å få fullversjonen som gir muligheter til å benytte jpg filer og konvertere til eget Ozi-format som er et must dersom du skal bruke Ozi på PDA i tillegg.

Bruker (bl.a.) en liten GPS sak på størrelse med en liten fyrstikkeske (Se her) som kobles opp mot mobiltelefonen trådløst via blutooth. Når denne er koblet til PC via USB lades den samtidig som den gir GPS signaler til PC via samme kabel. Den kan da også samtidig gi posisjon til PDA trådløst via Bluetooth.

Vil du ha en liten ekspedisjonstur i jolla tar du bare denne i ene lomma og mobiltelefonen i andre lomma og du har en minikartplotter for jollebruk. "Really handy" spør du meg. Da har du både kommunikasjon, kartplotter, email og Internettilgang med værmelding i jolla så da trenger ikke mor være nervøs om du skulle bli lenge borte :lol:

Har også styrt autopilot gjennom Ozi og det fungerer helt fint.

Har ikke prøvd mange andre PC programmer over noe særlig tid så jeg kan ikke utale meg om OziExp i forhold til andre men det er iallefall stabilt og lettdrevet og det er jo en stor fordel i denne sammenheng. Ellers så er det jo slik at man gjerne holder seg til det man har blitt vant til og liker det best. Sånn er det vel med meg også så du får ta mitt skryt av Ozi med en klype salt :wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Har brukt norskutvikla Tiki Navigator (fullversjon) og BSB-kart i fleire år og er svært godt nøgd. Brukarvenleg, billeg og meir enn godt nok for meg.

No har eg kjøpt båt der Garmin kartplotter med Bluechart fulgte med. Også den virkar svært bra. Begge deler har sine fortrinn. Kanskje eg no kjem til å gjera som Nils Gullhav (ser me har same type båt, forresten), bruka plotteren inne og PC ute. Men er det ikkje litt vanskeleg med PC'en ute i sollys, Nils?

Hvor du komer fra i Norge har stor betydning. "Det levende sjøkartet" dekker så vidt jeg vet bare til Lindesnes. Når det gjelder TIKI bruker de BSB kart som dekker til Ålesund. Altså heller ikke noe for det ganske land. Når det kommer kart lenger nord er uvist ifølge leverandøren. Sats på noe som kan lese CMAP er min anbefaling.

Kommer helt an på hvordan du liker å presantert kartene. Har brukt BSB kart på Fugawi i mange år, helt OK. Mannskapet er fornøyde med å ha like kart som papirutgaven som referanse på PCen. Har også brukt litt Maxsea... blir litt storebror i forhold til Fugawi. Takler både rster og vektor kart. Prøv deg fram og finn ut hva som passer for deg. Uansett, det er vel kanskje skjermvalget som blir det mest problematiske for presentasjon på PC. Jeg navigerer helst i "briht light" på FB..... og det er ikke alltid like lett å se noe på skjermen!!!

Har 2 stk kartplottere en med c map og en Garmin , også har jeg Seapro 2000 på pc'n . Hvem som er best , tja si det . Er mest vant til å bruke c map så syntes nok den er bra , men Seapro 2000 er vel mere profft program . Har ikke fått testa det helt enda , har noe prob med å få til gps på pc'n . Men i nye båten fulgte det med en Garmin med ekkolodd som jeg tenkte å sette opp på FB og bruke pc'n med Seapro 2000 nede. Men var det å få til den gps da .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har brukt pc i båt endel. Det funker forsåvidt greit, men selv om skjermen er stor så synes jeg det blir for mye dill å bruke mus og tastatur når jeg navigerer. Dessuten så får du ikke god nok lysstyrke på skjermen.. I direkte sollys ser du ikke en dritt :headbang: . Nå får du plottere med liten skjerm, men god funksjonalitet til 4.500kr(f.eks. på nettshop.no), det har jeg valgt å gå over til, og synes det er mye bedre. Dessuten koster det jo ikke mye mer enn å bruke pc. skal du ha antenne og lader til denne så koster jo det tusen lappen, og så skal du ha program...... diffen blir liten.

Jeg ville nok valgt Maxsea. Igjen.

Jeg har kjøpt min, dyrt, i Norge, men jeg ser at du får den for €570 nedover i Europa.

Ubegrenset med waypoints. Ubegrenset med ruter.

Den arbeider med layers slik at man kan ha egne layers for notater o.l. Flere kartvinduer kan holdes åpne samtidig slik at det kan vises ett oversiktskart i bunnen, og så flere vinduer med detaljkart.

Værtjeneste gjør at værmeldinga kan vises som et layer transparent oppå kartet. Kan leveres med AIS, Radar, bathy generator, automatisk værruting og en bråte annet.

Lisensen ligger i dongle slik at man kan kjøre samme systemet hjemme og i båten.

Leser kart fra HD eller brikke.

Og, den kan kjøre mange kartsystemer. Samtidig.

Min er i tillegg til C-Map NT+ og CM93 OK'et for Mapmedia, Maptech, ARCS og IHO's S-57. Jeg bruker NT+ og Mapmedia.

Bruker den med en differensiell GPS mottager. (IALA-beacon).

• 3 måneder senere...
"Nauticat internt"

Sett en flatskjerm i styrbord vindu bak mot akterdekket. Kartene er rimelig greie å se. Gode kontraster. Men annen bruk, internett og lign. kan være vanskelig.

Trådløs mus er ett must.

Hilsen Nils

Hvorfor i all verden skal man sette skjermen i styrbord vindu bak på akterdekket?

Det må vel være enklere å ha skjermen innen synsviddde for den som styrer?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvorfor i all verden skal man sette skjermen i styrbord vindu bak på akterdekket?

Det må vel være enklere å ha skjermen innen synsviddde for den som styrer?

"Nauticat internt", Astor. Med å plassere skjermen i SB vindu kommer den like ved rattet ute og absolutt innenfor rormannens synsfelt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

kan man få Fugawi til å bytte sømløst mellom kartene ?

Får liksom ikke helt dreisen på akkurat det der av en eller annen grunn. Kart-english er heller ikke min sterke side..

Suzuki

Tror ikke du kan få Fugawi til å bytte sømløst, men du kan bestemme deg for når kartene skal bytte slik at de overlapper hverandre. Finn fram kartet du vil redigere. Trykk file, så modify map, trykk så på ikonet polygon mode (rød firkant med blå firkant inni). Hold musepekern på Polygon merket øverst i venstre hjørne, hold så venstre museknapp nede, dra så punktet inn dit du vil kartet skal bytte(ca.1,5 cm inn på kartet ?). Gjør så det samme i de 3 andre hjørnene. Deretter file - save.

Lykke til. :smiley:

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...