Pellegutten Startet 11.November.2006 Link til dette innlegget Startet 11.November.2006 Etter en kjølevannlekkasje i sommer, ble det fylt ny kjølevæske med litt forskjellig blandingsforhold. Tror nok det ble litt mere vann enn frostvæske. Om jeg fyller rein frostvæske i ekspansjonstanken, tror dere den vil blande seg med kjølevæska på motoren uten at motoren startes/turnes? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Nei, det er vel tvilsomt. Du må nok kjøre motoren varm minst en gang for at kjølevesken skal tas inn i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 nei,jeg tror ikke det vil blande seg uten at du tørner/starter motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 (redigert) Nei motoren bør vel gå noen runder slik at det får blandet seg du skulle ha målt frostvesken før du helte på mere, vist du heller bare ren frostveske i tanken så vil den fryse. Redigert 11.November.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Vann og frostvæske blander seg ikke så lett i systemet. Det tar i allefall lang tid. Når det eksempelvis fylles på isvannsanlegg (brukes bl.annet som kuldebærer i ventilasjon- til kjøling) skal vann og glykol blandes i kar, for så å pumpes inn. Det er ikke godt nok å pumpe det inn hver for seg. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Gerhard Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Husk at termostaten sperrer når den er kald. Motoren må kjøres varm slik at termostaten slipper vann med frostveske inn i motorblokka. Det kan bli vanskelig å få den så varm hvis du allerede er på land. Kanskje du må fjerne termostaten og kjøre en stund uten ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Har alltid hørt at dette skal mikses før det fylles på. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Ja det er det jeg også bruker gjøre. Blander alltid frostvæske og vann før jeg heller på. Max. andel kjølevæske er 60%. Da får du max beskyttelse mot frost. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Man bør ikke ha mer enn 50% frostvæske, da kjøleeffekten faktisk blir dårligere om man passerer dette. Selv pleier jeg å bruke 1 del frostvæske til 2 deler vann, det holder mer enn nok til temperaturene vi kommer ned i heromkring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brutus Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Man bør ikke ha mer enn 50% frostvæske, da kjøleeffekten faktisk blir dårligere om man passerer dette. Hmmm? På kjølevæskeflaska står det at 50/50 gir beskyttelse ned til -40. 60/40 gir beskyttelse ned til -69. Det står at kjølevæskeinnehold ikke må overstige 70%. Kanskje er det forskjell på forskjellige typer..? Kanna mi er av typen Havoline XLC fr Texaco. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Hei Å fylle frostveske på ekspansjontanken er helt bortkastet. Så godt som ingen frostvæske vil komme inn komme inn i motoren. Det tar lang tid før den blir dradd inn i systemet. Dette fordi når motoren blir varm vill det komme frostvæske ut i ekspanjonstanken og fra ekspansjonstanken vil det gå frostveske kun idet motoren blir kald. DVS den lille mengden som blir dradd inn vill ligge på toppen av varmeveksler hvor den har liten misjon. Da må man kjøre motor varm og la den bli avkjølt flere ganger. Forstår båten idag står på land. Da ville jeg tappet av vann og erstattet med frostveske og kjørt moteren slik at dette blir blandet. Hilsen Smaapala Ps forøvrig dårlig tidspunkt å skifte frostveske før vinterlagring fordi nytt vann inneholde oksygen. Dette er en av vilkårene som skal til for at det skal oppstå rust angrep i kjølekanaler. Oksygenet vil til vanlig forsvinne under en tids bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 12.November.2006 Link til dette innlegget Svart 12.November.2006 (redigert) Husk at termostaten sperrer når den er kald. Motoren må kjøres varm slik at termostaten slipper vann med frostveske inn i motorblokka. Det kan bli vanskelig å få den så varm hvis du allerede er på land. Kanskje du må fjerne termostaten og kjøre en stund uten ? Gerhard Hvordan fjerner man en termostat? Jeg hadde litt forostveske i tanken og kjørte den samtidig med vann/frostveske i saltvannsdelen av kjøleanlegget. den gikk ikke lenger enn et par minutter.....da har det kanskje ikke kommet noe kjøleveske inni systemet i ferskvannsdelen da....hmmm....burde kanskje ta en runde til? Hvor lang tid tar det før termostaten åpner systemet? P Redigert 12.November.2006 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2006 Link til dette innlegget Svart 12.November.2006 Kanskje er det forskjell på forskjellige typer..? Det er ikke frostsikringen som blir dårligere, der stemmer nok dataene på kanna helt greit. Det som svekkes er evnen til å kjøle ned motoren, og det er ikke noe man ønsker skal skje med en båtmotor. Dette er årsaken til at man ikke anbefaler sterkere blannding enn 50/50. Selv foretrekker jeg noe tynnere, men med båten på sjøen hele året og sjelden kaldere enn -15C så trenger den egentlig ikke tåle så mange kuldegrader heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Det spørs hvordan systemet er oppbygget.Bilen min har sirkulasjon i ekspanssjonstanken enten motoren er varm eller kald. Alt som tømmes i tanken fordeles raskt i hele systemet. Skal du få svar på spørsmålet må du studere konstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Ps forøvrig dårlig tidspunkt å skifte frostveske før vinterlagring fordi nytt vann inneholde oksygen. Dette er en av vilkårene som skal til for at det skal oppstå rust angrep i kjølekanaler. Oksygenet vil til vanlig forsvinne under en tids bruk. Bare sånn ut i det blå: Om man koker vannet og avkjøler igjen? Da skal det jo være minre O2 i vannet ? Eller er jeg på viddene? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
bwh Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Kjøleegenskapen blir dårliger for mere frostvæske man blander i, frostvæskens misjon er å unngå at kjølemediet (vannet) fryser og sprenger i stykker motoren. Man bør blande i kjølevæske i forhold til minimums temp. der hvor du bor, men også legge til noen grader som sikkerhetsmargin. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.