Jump to content

Blander frostvæsken seg selv?


Pellegutten

Recommended Posts

Vann og frostvæske blander seg ikke så lett i systemet. Det tar i allefall lang tid. Når det eksempelvis fylles på isvannsanlegg (brukes bl.annet som kuldebærer i ventilasjon- til kjøling) skal vann og glykol blandes i kar, for så å pumpes inn. Det er ikke godt nok å pumpe det inn hver for seg.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Man bør ikke ha mer enn 50% frostvæske, da kjøleeffekten faktisk blir dårligere om man passerer dette.

 

Hmmm? På kjølevæskeflaska står det at 50/50 gir beskyttelse ned til -40. 60/40 gir beskyttelse ned til -69. Det står at kjølevæskeinnehold ikke må overstige 70%. Kanskje er det forskjell på forskjellige typer..? Kanna mi er av typen Havoline XLC fr Texaco.

Link to post

Hei

Å fylle frostveske på ekspansjontanken er helt bortkastet. Så godt som ingen frostvæske vil komme inn komme inn i motoren.

Det tar lang tid før den blir dradd inn i systemet. Dette fordi når motoren blir varm vill det komme frostvæske ut i ekspanjonstanken og fra ekspansjonstanken vil det gå frostveske kun idet motoren blir kald. DVS den lille mengden som blir dradd inn vill ligge på toppen av varmeveksler hvor den har liten misjon. Da må man kjøre motor varm og la den bli avkjølt flere ganger.

 

Forstår båten idag står på land. Da ville jeg tappet av vann og erstattet med frostveske og kjørt moteren slik at dette blir blandet.

 

Hilsen Smaapala

 

Ps forøvrig dårlig tidspunkt å skifte frostveske før vinterlagring fordi nytt vann inneholde oksygen. Dette er en av vilkårene som skal til for at det skal oppstå rust angrep i kjølekanaler. Oksygenet vil til vanlig forsvinne under en tids bruk.

Link to post
Husk at termostaten sperrer når den er kald. Motoren må kjøres varm slik at termostaten slipper vann med frostveske inn i motorblokka.

Det kan bli vanskelig å få den så varm hvis du allerede er på land. Kanskje du må fjerne termostaten og kjøre en stund uten ?

 

Gerhard

 

Hvordan fjerner man en termostat?

 

Jeg hadde litt forostveske i tanken og kjørte den samtidig med vann/frostveske i saltvannsdelen av kjøleanlegget. den gikk ikke lenger enn et par minutter.....da har det kanskje ikke kommet noe kjøleveske inni systemet i ferskvannsdelen da....hmmm....burde kanskje ta en runde til? Hvor lang tid tar det før termostaten åpner systemet?

 

P

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Kanskje er det forskjell på forskjellige typer..?

 

Det er ikke frostsikringen som blir dårligere, der stemmer nok dataene på kanna helt greit. Det som svekkes er evnen til å kjøle ned motoren, og det er ikke noe man ønsker skal skje med en båtmotor. Dette er årsaken til at man ikke anbefaler sterkere blannding enn 50/50. Selv foretrekker jeg noe tynnere, men med båten på sjøen hele året og sjelden kaldere enn -15C så trenger den egentlig ikke tåle så mange kuldegrader heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ps forøvrig dårlig tidspunkt å skifte frostveske før vinterlagring fordi nytt vann inneholde oksygen. Dette er en av vilkårene som skal til for at det skal oppstå rust angrep i kjølekanaler. Oksygenet vil til vanlig forsvinne under en tids bruk.

 

Bare sånn ut i det blå: Om man koker vannet og avkjøler igjen? Da skal det jo være minre O2 i vannet ? Eller er jeg på viddene?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...