Jump to content

Blander frostvæsken seg selv?

Pellegutten

Recommended Posts

Etter en kjølevannlekkasje i sommer, ble det fylt ny kjølevæske med litt forskjellig blandingsforhold. :crazy: Tror nok det ble litt mere vann enn frostvæske. Om jeg fyller rein frostvæske i ekspansjonstanken, tror dere den vil blande seg med kjølevæska på motoren uten at motoren startes/turnes?

Vann og frostvæske blander seg ikke så lett i systemet. Det tar i allefall lang tid. Når det eksempelvis fylles på isvannsanlegg (brukes bl.annet som kuldebærer i ventilasjon- til kjøling) skal vann og glykol blandes i kar, for så å pumpes inn. Det er ikke godt nok å pumpe det inn hver for seg.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Husk at termostaten sperrer når den er kald. Motoren må kjøres varm slik at termostaten slipper vann med frostveske inn i motorblokka.

Det kan bli vanskelig å få den så varm hvis du allerede er på land. Kanskje du må fjerne termostaten og kjøre en stund uten ?

Gerhard

Man bør ikke ha mer enn 50% frostvæske, da kjøleeffekten faktisk blir dårligere om man passerer dette. Selv pleier jeg å bruke 1 del frostvæske til 2 deler vann, det holder mer enn nok til temperaturene vi kommer ned i heromkring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev:
Man bør ikke ha mer enn 50% frostvæske, da kjøleeffekten faktisk blir dårligere om man passerer dette.

Hmmm? På kjølevæskeflaska står det at 50/50 gir beskyttelse ned til -40. 60/40 gir beskyttelse ned til -69. Det står at kjølevæskeinnehold ikke må overstige 70%. Kanskje er det forskjell på forskjellige typer..? Kanna mi er av typen Havoline XLC fr Texaco.

Hei

Å fylle frostveske på ekspansjontanken er helt bortkastet. Så godt som ingen frostvæske vil komme inn komme inn i motoren.

Det tar lang tid før den blir dradd inn i systemet. Dette fordi når motoren blir varm vill det komme frostvæske ut i ekspanjonstanken og fra ekspansjonstanken vil det gå frostveske kun idet motoren blir kald. DVS den lille mengden som blir dradd inn vill ligge på toppen av varmeveksler hvor den har liten misjon. Da må man kjøre motor varm og la den bli avkjølt flere ganger.

Forstår båten idag står på land. Da ville jeg tappet av vann og erstattet med frostveske og kjørt moteren slik at dette blir blandet.

Hilsen Smaapala

Ps forøvrig dårlig tidspunkt å skifte frostveske før vinterlagring fordi nytt vann inneholde oksygen. Dette er en av vilkårene som skal til for at det skal oppstå rust angrep i kjølekanaler. Oksygenet vil til vanlig forsvinne under en tids bruk.

Gerhard skrev:
Husk at termostaten sperrer når den er kald. Motoren må kjøres varm slik at termostaten slipper vann med frostveske inn i motorblokka.

Det kan bli vanskelig å få den så varm hvis du allerede er på land. Kanskje du må fjerne termostaten og kjøre en stund uten ?

Gerhard

Hvordan fjerner man en termostat?

Jeg hadde litt forostveske i tanken og kjørte den samtidig med vann/frostveske i saltvannsdelen av kjøleanlegget. den gikk ikke lenger enn et par minutter.....da har det kanskje ikke kommet noe kjøleveske inni systemet i ferskvannsdelen da....hmmm....burde kanskje ta en runde til? Hvor lang tid tar det før termostaten åpner systemet?

P

Redigert av Plenen (see edit history)
  Brutus skrev:
Kanskje er det forskjell på forskjellige typer..?

Det er ikke frostsikringen som blir dårligere, der stemmer nok dataene på kanna helt greit. Det som svekkes er evnen til å kjøle ned motoren, og det er ikke noe man ønsker skal skje med en båtmotor. Dette er årsaken til at man ikke anbefaler sterkere blannding enn 50/50. Selv foretrekker jeg noe tynnere, men med båten på sjøen hele året og sjelden kaldere enn -15C så trenger den egentlig ikke tåle så mange kuldegrader heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  Smaapala skrev:
Ps forøvrig dårlig tidspunkt å skifte frostveske før vinterlagring fordi nytt vann inneholde oksygen. Dette er en av vilkårene som skal til for at det skal oppstå rust angrep i kjølekanaler. Oksygenet vil til vanlig forsvinne under en tids bruk.

Bare sånn ut i det blå: Om man koker vannet og avkjøler igjen? Da skal det jo være minre O2 i vannet ? Eller er jeg på viddene?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Kjøleegenskapen blir dårliger for mere frostvæske man blander i, frostvæskens misjon er å unngå

at kjølemediet (vannet) fryser og sprenger i stykker motoren.

Man bør blande i kjølevæske i forhold til minimums temp. der hvor du bor, men også legge til noen grader som sikkerhetsmargin.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...