Jump to content

Skifte olje og filter på ZF gear


Tallisman

Recommended Posts

Du tar deg en tur utpå slik at du kjører motor og olje varm. Du har muligens en sugepumpe. Enten den som følger med motor eller en vakuumpumpe. Stikk slange ned i påfyllingshull og sug ut det du får. Mål hvor mye som kummer ut. Har du sluregir, eller sløyfe til oljekjøler, da er det litt mer å passe på når du fyller på igjen.

 

Når oljen er sugd ut, så skifter du filter. Skift også o-ring. Denne følger med når du kjøper filter. Fyll på like mye ATF DXII (Dextron II, automatgir-olje) som du sugde ut. Det er her sløyfen til oljekjøler kommer inn. Du har vel et ZF 63 gir? Dette tar 4,0 liter uten sløyfe til oljekjøler (om jeg husker riktig i farten, sjekk manual). For å sjekke nivå, dersom du har sløyfe til oljekjøler, må du starte motor, sett gir forover og i revers et lite sekund hver vei og sjekk oljenivå så fort du klarer. Helst innen 10-15 sek. etter stopp motor. Nivået skal være mellom strekene. Husk at nivået sjekkes uten å skru inn peilestikke.

 

I grunnen ikke noe hopkus pokus når dü har gjort det en gang, men det kan være litt vanskelig å se nivået på peilestikka. Sjekk til du er sikker.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Bare gjør som Arnstein foreslår. Gearet i båt og bil kan ikke sammenlignes da det er helt andre krefter som er i båtgearet som går i konstant motstand, mens bilen triller egentlig veldig lett på veien og med liten motstand. har selv Zf gear og de er greie og skifte olje på. :flag:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...