Jump to content

Et par 280 dp spørsmål...

Reinell

Recommended Posts

* Olja på drevet ser ut som sjokolademelk, betyr det vann i olja?

* Har ca 5mm kast i propellakselen, målt helt ytterst, klarer jeg å rette det selv i pressa? hva er toleransen? Eller hvem retter den? Har ikke lyst til å koste på flere tusen i ny aksel

Regner med det er derfor det kan være vann i olja, så skifter såklart simringen når jeg har akselen ute.

* Hvordan får jeg av den innerste propellen? Ytterste var grei, men er det en mutter ting på innsiden der, for å få av den innerste?

* Hvordan tar jeg ut propellakselen?

* Forrige eier hadde et møte med moder jord. Hvor repare propellene?

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Olja på drevet ser ut som sjokolademelk, betyr det vann i olja?
Ja. Få drevet trykktestet (koster skjelden mye). 280 har hatt en svakhet med simringen til girvelgeren (sjekk denne simringen. Den gamle er brun, mens nye er grønne). Uansett greitt å bytte denne om det ikke er gjort nylig. Koster heller ikke mye.

Har ca 5mm kast i propellakselen, målt helt ytterst, klarer jeg å rette det selv i pressa? hva er toleransen? Eller hvem retter den? Har ikke lyst til å koste på flere tusen i ny aksel.

Kast i akeselen er ikke bra og jeg mener at denne burde være lik 0. Å rette en så kort aksel er nok ikke noe du gjør selv, men kanskje Sleipner Motor AS i Fredrikstad kan hjelpe deg. Vet de har rettet noen lengere aksler. Ellers er det kanskje verdt å sjekke etter et brukt undervannshus. DP er desverre ikke billige, men kanskje mer lønsomt.

Hvordan får jeg av den innerste propellen? Ytterste var grei, men er det en mutter ting på innsiden der, for å få av den innerste?
Etter den innerste propellen (og utover), så har du en skive, deretter en mutter. Skiven er bydt slik at den går inn i mutteren og låser denne. Det kreves en spesial-nøkkel for å ta av disse. Koster rundt 200,- på en marina. Ellers kan du bruke en stor tang, det fungerte for meg.
Forrige eier hadde et møte med moder jord. Hvor repare propellene?
Er det aluminiumspropeller, så er det ikke så mye å reparere på de, annet enn å "bøye" litt. Er det syrefast, kan WinRace propellers hjelpe deg. Koster rundt 1500,- pr. propell tror jeg. Er det alu, sjekk litt på nettet og kjøp heller nye. Jeg kjøpte du helt ny alu prop til 3500,-. Redigert av Larspo (see edit history)
* Olja på drevet ser ut som sjokolademelk, betyr det vann i olja?

Det betyr nok litt vann i olja ja.

* Har ca 5mm kast i propellakselen, målt helt ytterst, klarer jeg å rette det selv i pressa? hva er toleransen? Eller hvem retter den? Har ikke lyst til å koste på flere tusen i ny aksel

Regner med det er derfor det kan være vann i olja, så skifter såklart simringen når jeg har akselen ute.

Tror ikkje er det så lett å måle hvor mykje kast det er i akslingen når akslingene står montert på selve drevet da det er lett å få med selve lager klaringen. Men 5 mm hørtes mykje ut, om det er så mykje tror eg du må ha ny aksling.Her er litt om det fra verkstedboka:

Kast i propelleraxeln

Montera verktyg 884941 på röraxeln (tills det blir

stopp mot axeln). Drag åt skruven (1) på verktyget

och skjut därefter in en indikatorklocka i verktyget.

Vrid axeln ett varv och avläs kastet på indikatorklockan.

Kastet får vara max. 0,07 mm. För att mäta glappet

i propelleraxeln trycker man axeln mot och från indikatorklockan

medan lagerglappet avläses. Vrid axeln

i olika lägen och avläs mellan varje gång. Lagerglappet

1 får vara max. 0,03 mm.

* Hvordan tar jeg ut propellakselen?

Når du får av innerste propell løyser du så sinken, under sinken sitter det to stk unbrako skruer som du må løyse, da er det kun å terse hele akslingen ut.

• 4 måneder senere...

Gammel tråd, men nå er det på tide å begynne her..

Jeg kan nappe ut akselen uten å demontere neder delen av drevet, altså la det sitte fast på båten liksom.

Er ikke noe splines eller no drit som det skjer noe med hvis jeg napper den ut der den sitter?

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...