Reinell Startet 12.November.2006 Link til dette innlegget Startet 12.November.2006 * Olja på drevet ser ut som sjokolademelk, betyr det vann i olja? * Har ca 5mm kast i propellakselen, målt helt ytterst, klarer jeg å rette det selv i pressa? hva er toleransen? Eller hvem retter den? Har ikke lyst til å koste på flere tusen i ny aksel Regner med det er derfor det kan være vann i olja, så skifter såklart simringen når jeg har akselen ute. * Hvordan får jeg av den innerste propellen? Ytterste var grei, men er det en mutter ting på innsiden der, for å få av den innerste? * Hvordan tar jeg ut propellakselen? * Forrige eier hadde et møte med moder jord. Hvor repare propellene? Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Goddis77 Svart 12.November.2006 Link til dette innlegget Svart 12.November.2006 Manualen til dette drevet ligger på dokumentarkivet i BP. Står nok en del der om hvordan en demonterer propellen etc... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.November.2006 Link til dette innlegget Svart 12.November.2006 (redigert) Olja på drevet ser ut som sjokolademelk, betyr det vann i olja?Ja. Få drevet trykktestet (koster skjelden mye). 280 har hatt en svakhet med simringen til girvelgeren (sjekk denne simringen. Den gamle er brun, mens nye er grønne). Uansett greitt å bytte denne om det ikke er gjort nylig. Koster heller ikke mye. Har ca 5mm kast i propellakselen, målt helt ytterst, klarer jeg å rette det selv i pressa? hva er toleransen? Eller hvem retter den? Har ikke lyst til å koste på flere tusen i ny aksel. Kast i akeselen er ikke bra og jeg mener at denne burde være lik 0. Å rette en så kort aksel er nok ikke noe du gjør selv, men kanskje Sleipner Motor AS i Fredrikstad kan hjelpe deg. Vet de har rettet noen lengere aksler. Ellers er det kanskje verdt å sjekke etter et brukt undervannshus. DP er desverre ikke billige, men kanskje mer lønsomt. Hvordan får jeg av den innerste propellen? Ytterste var grei, men er det en mutter ting på innsiden der, for å få av den innerste?Etter den innerste propellen (og utover), så har du en skive, deretter en mutter. Skiven er bydt slik at den går inn i mutteren og låser denne. Det kreves en spesial-nøkkel for å ta av disse. Koster rundt 200,- på en marina. Ellers kan du bruke en stor tang, det fungerte for meg. Forrige eier hadde et møte med moder jord. Hvor repare propellene?Er det aluminiumspropeller, så er det ikke så mye å reparere på de, annet enn å "bøye" litt. Er det syrefast, kan WinRace propellers hjelpe deg. Koster rundt 1500,- pr. propell tror jeg. Er det alu, sjekk litt på nettet og kjøp heller nye. Jeg kjøpte du helt ny alu prop til 3500,-. Redigert 12.November.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 12.November.2006 Link til dette innlegget Svart 12.November.2006 * Olja på drevet ser ut som sjokolademelk, betyr det vann i olja? Det betyr nok litt vann i olja ja. * Har ca 5mm kast i propellakselen, målt helt ytterst, klarer jeg å rette det selv i pressa? hva er toleransen? Eller hvem retter den? Har ikke lyst til å koste på flere tusen i ny aksel Regner med det er derfor det kan være vann i olja, så skifter såklart simringen når jeg har akselen ute. Tror ikkje er det så lett å måle hvor mykje kast det er i akslingen når akslingene står montert på selve drevet da det er lett å få med selve lager klaringen. Men 5 mm hørtes mykje ut, om det er så mykje tror eg du må ha ny aksling.Her er litt om det fra verkstedboka: Kast i propelleraxeln Montera verktyg 884941 på röraxeln (tills det blir stopp mot axeln). Drag åt skruven (1) på verktyget och skjut därefter in en indikatorklocka i verktyget. Vrid axeln ett varv och avläs kastet på indikatorklockan. Kastet får vara max. 0,07 mm. För att mäta glappet i propelleraxeln trycker man axeln mot och från indikatorklockan medan lagerglappet avläses. Vrid axeln i olika lägen och avläs mellan varje gång. Lagerglappet 1 får vara max. 0,03 mm. * Hvordan tar jeg ut propellakselen? Når du får av innerste propell løyser du så sinken, under sinken sitter det to stk unbrako skruer som du må løyse, da er det kun å terse hele akslingen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 1.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2007 Gammel tråd, men nå er det på tide å begynne her.. Jeg kan nappe ut akselen uten å demontere neder delen av drevet, altså la det sitte fast på båten liksom. Er ikke noe splines eller no drit som det skjer noe med hvis jeg napper den ut der den sitter? Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.