Jump to content

Bergen Kristiansand

Hans-Petter

Recommended Posts

Vanskelig å legge opp dagsetapper da været raskt vil avgjøre hvor du bør ta en pause.

Er ofte naturlig å ligge å luske i Tananger og sette ut derfra om morgenen mens det er rolig.

Ville vurdert å legge nattehavnen til Hidra om mulig. Kanskje kommer du gjennom kanalen der med båten din også? (gikk gjennom med en viksund 660 en gang....)

Mine råtips til havner på veien:

- Skudeneshavn (fint alternativ til Haugesund)

- Egersund

- Hidra med Eide kanalen (fin plass å overnatte el bruke litt tid)

- Farsund (fin, gratis gjestehavn)

- Skjærgården øst av Farsund (mange muligheter for overnatting)

- Spangereidkanalen dersom denne er åpnet når dere skal gå. Vest av Lindesnes er det tilrettelagt mange fine friområder siste årene. Eks. Finnøysundet.

- Skjærgården vest for Mandal

- Mandal

- Selvågen / Harkmarksfjorden øst for mandal hvis det blåser og du vil ha varmt badevann og ly for vinden

En må ta etter vær- og sjøforholdet i tillegg til turen. Du må regne med fra 2 1/2 dag (raskest mulig) til 5 dager. Jeg har vært på denne strekningen 2 ganger og brukte 5-6 dager en vei med farten opptil 16 knop. Da har vi vært innom ulike turer eller tatt det med rolig ute på havet når sola skinner (pluss sjøen var rolig). Vil foreslå etappene:

Bergen - Røyksundkanal

Røyksundkanal - Skudeneshavn (via Haugesund for evt handel og drivstoffylling)

Skudeneshavn - Tananger (via Kvitsøy)

Tananger - Egersund eller Hidra

Egersund/Hidra - Mandal

Mandal - Kristiansand via Ny-Hellesund

Slik kalles det en båtferie :-)

Det er viktig å komme deg innom Tananger for å gjøre deg klar til neste dag (grytidlig morgen) for å kjøre over Jæren. Det gjelder samme fra Egersund/Hidra når du skal forbi Lista og Lindesnes.

Ellers er det vær- og sjøforhold som bestemmer ALT.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Har ikkje så mange tips sør om Stavanger. På vår tur i haust var me innom Farsund og Egersund.

Mellom Bergen og Stavanger ville eg ikkje fulgt rådet om å gå innom Røyksundkanalen. Det er ei fin hamn, men dei siste åra har tilbodet vore dårleg. Med mindre nye eigarar (gud veit kva nummer i rekka det måtte vera...) får skikk på anlegget til sommaren, skygg unna!

Eg ville heller lagt stoppet til Espevær. Evt. gått sørover på vestsida av Bømlo (t.d Korsleia) og inn Kulleseidkanalen og tatt natta i Melkevika.

Elles sluttar eg meg til anbefalinga av Skudesneshamn. Haugesund er ikkje verd meir enn eit kort stopp for bunkring på polet og besøk i båtutstyrsforretningane langs kaien (Baardsen, Kyvik m.fl.).

Redigert av janb (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...