Jump to content

Vinterlagring?

frosten

Recommended Posts

Jeg har en Johnson 235HK som sitter på båten min.Jeg må nå flytte den fra en tørr og varm låve og lagre den utendørs. Hva må jeg tenke på? Den ble bare tatt opp fra vannet og kjørt direkte til låven sent i høst.Den har gått i ferskvann. Håper det er noen som kan gi meg noen nyttige tips her. På forhånd takk! :confused:

Hei og velkommen til forumet!

Har litt problemer med å få tak i hva du egentlig spør om. Er det om du må gjøre noe ekstra med motoren i forhold til vanlig vinterkonservering siden den skal stå ute? I så fall er svaret nei. Motoren tåler fint kuldegrader - bare husk å la den stå i nedtiltet stilling, men det gjør en jo om den er innendørs også.

Svar på spørsmålet??

Ja,det var det jeg lurte på.Vannet renner vel ut av motoren av seg selv når man tar den opp fra vannet. Det var noen som mente jeg skulle ha på frostveske på den,men det er vel ikke nødvendig på en påhenger..? Ellers så kan både båt og motor stå trygt ute i vinter uten å tenke på noe mer?

Har selv ingen erfaring med å bruke frostveske, men har lest meg grønn og blå på andres oppfatninger.

Noen blander frostvæske i ferskvannet, noen mener det er skadelig for impelleren, noen mener det er bra for det hindrer rust i kanalene, andre mener det er helt unødvendig.

Ikke lett å bli klok på altså, men jeg er av den oppfatning av at det er unødvendig fordi vannet dreneres ut når motoren står nedtiltet. Jeg har heller aldri sett eller hørt at det står noe om frostveske i noen manual til noen utenbordsmotorer.

Angående båten så vet vi jo ikke noe om hvilken båttype og hvilket utstyr du har. Men utover at alt som kan fryse må tømmes og at våt snø kan være tungt er det ikke noe spes å ha båten ute.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...