Jump to content

vinterlagring innbordsmotor

Tnystad

Recommended Posts

Jeg har hørt at man skal fylle den proppa full av motorolje. I så fall finner man ut hvor motorolje vanligvis fylles på, og fortsetter å fylle selv om peilepinnen viser at det er nok og helt til det ikke går mer olje inn i den... -Men jeg vil på det sterkeste anbefale å avvente andres råd :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Jeg har hørt at man skal fylle den proppa full av motorolje. I så fall finner man ut hvor motorolje vanligvis fylles på, og fortsetter å fylle selv om peilepinnen viser at det er nok og helt til det ikke går mer olje inn i den... -Men jeg vil på det sterkeste anbefale å avvente andres råd :)

Det er det dummeste jeg har hørt :lol:

Vist det er slik at din motor har saltvanskjøling så tar du av slangen på vannintaket og legger den i en bøtte med vann,

kjør motoren en stund til den blir varm og ta så å kjør igjennom motoren med frostveskeblanding 50\50% til det kommer frostveske ut av eksosen.

Jeg bruker og bytte olje og filter på motoren før jeg gjør dette,

det lønner seg å suge opp oljen når motoren er varm :smiley:

Det er det dummeste jeg har hørt :lol:

Vist det er slik at din motor har saltvanskjøling så tar du av slangen på vannintaket og legger den i en bøtte med vann,

kjør motoren en stund til den blir varm og ta så å kjør igjennom motoren med frostveskeblanding 50\50% til det kommer frostveske ut av eksosen.

Jeg bruker og bytte olje og filter på motoren før jeg gjør dette,

det lønner seg å suge opp oljen når motoren er varm :smiley:

Sikkert greit å fylle motoren propp full hvis den skal lagres i 50 år, men skal båten brukes neste sesong er nok Espentc`s metode mest riktig.

Poenget med å suge opp oljen når motoren er varm er et must, jeg har prøvd på kald motor og det tar timer å suge opp 12-15 l olje da, men det er 5-10 min. på varm motor.

Lykke til !

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...