Jump to content

Dieselaksjonen: Bensinavgiften på fritidsbåter droppes ?

Guest Gjest

Recommended Posts

Båtfolket vant dieselsaken. Regjeringspartiene dropper forslaget om økt dieselavgift på 3,24 kroner literen for fritidsbåter. –Vi har valgt å lytte til båtfolkets argumentasjon i denne saken, sier AP's medlem i finanskomiteen Torgeir Micaelsen.

Det samme gunnlaget bør være tilstedet for å droppe avgift på bensin til båt.

Dropp drivstoffavgiften på fritidsbåter, den samme argumentene gjelder

uavhengig om det er bensin eller diesel.

Spørsmålet er vel heller hva deter som er argumentet FOR å betale avgift på bensintil bruk i båt. Dersom argumentet ikke finnes, eller ikke holder, så er det jo ingen grunn til å opprettholde avgiften. Oghvis det eneste argumentet er at bensinen ikke kan farges slik som diesel kan, så er det jo bare å sett i gang fantasien for å finne en holdbar metode for å reservere avgiftsfri bensin for båtfolket.

Argumentet kan jo ikke være inntekten for Staten. Det går vel neppe med flere liter bensin enn det anslåtte årsforbruket på diesel? Da er det jo ikke pengene det står på.

Første mann som finner løsningen på hvordan man kan unngå lureri/snusk/fanteri her, blir nominert til Nobels fredspris neste år.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Den dagen dette skjer, skal jeg personlig svømme rundt Munkholmen uansett årstid.

En sak er å få vinglepinglene til å innse sine egne inkompetente begrensninger, noe annet er å få dem til å innrømme at de er en gjeng urettferdige forskjellsbehandlere.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

La bensinavgiften ligge. "Urettferdighetet" som noen har kalt det, ved at folk med bensinmotor betaler full avgift, vil ikke vinne forståelse og vil kun bidra til at dieselprisene eller andre typer avgifter på dieselbåter på sikt vil måtte øke for å utjevne "urettferdigheten"

Bensinbåter med full avgift på drivstoffet har sin plass i et ballansert båtmarked ved den lave inngangsprisen. Som mange bensinbåteiere hevder skal man bruke båten svært mye før den høyere drivstoffprisen spiser opp fordelen man har ved en lav inngangspris.

Var jeg usikker på om båtlivet var noe for meg og min familie, ville jeg startet båtlivet med å anskaffe meg en rimelig båt med bensinmotor. Hvis båtlivet svarte til forventningene og ga mersmak ville jeg etterhvert solgt bensinbåten og kjøpt meg dieselbåt. Det er et fritt marked ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

:flag:

Først og fremst må vi være glade for at regjeringen har snudd og valgt bort dieselavgiften. Da er vi som har dieselmotorer veldig fornøyde.

:yesnod:

Men vi må være såpass sammensveiset at vi er med på å støtte en eventuell kamp mot bensinavgiften. Vi som har valgt sjøen, så skal det være en plass hvor alle båteiere skal kunne slappe av og kose seg, uten å tenke på økonomien.

Jeg synes ikke det er noe argument Rem selv om jeg skjønner hva du mener. Er faktisk "typisk" norsk.

Om ingen maser på dette da kommer heller aldri noenting til å skje. KNBF kan gjøre om dieselsiden til bensinsiden og bruke de ekstra pengene til å jobbe for å få veiavgiften vekk fra båtbensinen :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Bra forslag Contraband, :flag:

De fleste av argumentene kan jo videreføres hit....

Men når det kommer frem at vi skal "la bensinavgiften ligge" blir jeg litt betenkt, i kampens hete skulle vi alle stå sammen, men nå som alt er som før glemmes dette fort skjønner jeg.

Skjønner at dette er en ønsketenkning, men det er lov å drømme...

Ja, det er lov å drømme. I nisselandet Norge der alle går rundt med ryggsekk og lue er det skjelden lett å få til noen endringer.

Kunne vært artig å hørt hva Knbf mener om dette og om de ønsker å gjøre noe med det ?

Denne tråden synes jeg Ingar burde Lime slik at den hele tiden ligger på topp :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Trådstarter har blitt informert fra politisk hold om årsaken til at diesel avgift droppes.

Forslaget om dieselavgift droppes fordi det fortsatt vil være slik at Fiskebåter kan bruke avgiftsfri diesel. Dette vil mange steder føre til store administrative og praktiske kostnader fordi man må ha doble pumper og tanker ved mange små marinaer.

Jeg oppfordrer politikere samt båtfolkes talsmenn og jobbe for et rettferdig

og forutsigbart system og ikke drive med tilfeldig forskjellsbehandling.

Men når det kommer frem at vi skal "la bensinavgiften ligge" blir jeg litt betenkt, i kampens hete skulle vi alle stå sammen, men nå som alt er som før glemmes dette fort skjønner jeg.
Det kan jeg igrunn være litt enig i.

Redd det er alt for sent.

Men rettferdig er det ikke :smash:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

I ly av dieselavgiftens retrett tror jeg forventningene er skrudd opp på et urealistisk høyt nivå her nå. For de argumentene som indirekte sikret dieselens fremtid på sjøen i dag, slår også ihjel differensiering av bensinavgiftene.

- Hvordan skal avgiftsendringen håndheves?

- Skal det bygges et nettverk av egne pumper for båtbensin, med tilsatt farge?

- Eller skal båteierne få refundert sine urettmessig innbetalte autoavgifter?

- Og i så fall, hvordan vet vi at de ikke krever refusjon for bensin fylt på bil?

- Hvem skal betale for gjennomføringen av denne endringen? Den endringen som ble meldt stoppet i dag var en økning, og kunne til en viss grad forsvares økonomisk over noen år. Men dette blir det stikk motsatte, politikerne får en utgift som må betales for å kunne frasi seg ytterligere inntekter.

Derfor konkluderer jeg med at landets båtfolk har ofret bensinen for å sikre dieselen. Greit nok det, jeg har selv vært med å støtte dieselaksjonen. Avgifter har vi nok av, og flere kommer. Uansett.

Derfor ser jeg ingen fare ved å proklamere at om vi får en mindre beskattet type bensin for båtbruk, skal jeg ikke bare svømme rundt Munkholmen, jeg skal etterpå spise den utslitte kalesjen etter min forhenværende Bayliner.

Og vi snakker om en koketid lik forarbeidet til forslaget om dieselavgift fra regjeringens side. Sånn ca 2 minutter?

baatplassen.no

Ja, det er lov å drømme. I nisselandet Norge der alle går rundt med ryggsekk og lue er det skjelden lett å få til noen endringer.

Tja, trenger vel ikke så mange endringer i verdens beste land å bo i...? Og ryggsekk og lue er praktisk og kjekt å ha.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Når dette avgifts systemet ble innført falt bruktprisen for bensinbåter og bruktprisen for dieselbåter steig i verdi. Kan ikke si at dette var helt rettferdig for eierene av bensinbåter.

Er det ikke avgift på diesel til fritidsbåter bør det selvfølgelig heller ikke være avgift på bensin til fritidsbåter.

Nå som dieselslaget er vunnet, er da vi bensinfolk så rause at dette trenger vi ikke mase mere om?

Dere subsidierte dieselkonsumenter kan jo nikke pent fra flybridgen og gjøre den vanlige grimasen med den stive overleppa når dere trefferfamilien Hansen på sjøen. Familien Hansen som har spart noen uker, og dermed kan unne seg en tur på sjøen med 9,9-hestern. Kanskje denne aksjonen var det som trengtes for at dere skulle forstå at familien Hansens bensinkroner indirekte subsidierer dieselen som mates inn på dobbelinstallasjonene deres? Ville jo vært hyggelig om dere hevet lillefingeren litt ekstra ut fra cognacglasset, som takk for tilskuddet?

Jeg finner det passende å sitere min tidligere arbeidsgiver, som ikke er tilgjengelig for kommentar grunnet frihetsberøvelse foranlediget av en noe uryddig økonomi:

"Man skal betale sin skatt med et smil! På den måten kan vi alle håpe at Det Offentlige venter til etter at vi har daua i gangen på gamlehjemmet, før de selger våre klær og gulltenner svart til Russland."

Sitat slutt.

baatplassen.no

Jeg må si meg helt uforstående til en rekke mennesker her på forumet. Selv har jeg både diesel og bensin basert på flere båter.

Har enda til gode å se noen fornuftige begrunnelser for at avgift skal tilegges båtbensin ?. (Formoder vi nå er ferdig med diesel, samme utgangspunt).

Om ikke båtfolket kan klares å samles om avgiftskutt, heller ikke KNBF da lurer jeg..........

Nå må KNBF og Syvert komme på banen og kanskje bruke de eksta " diesel" kronene som jeg også har vært med på å gi, komme til gode også for bensin gjengen. Om Syvert ikke ønsker å komentere det så send meg en im her. Knbf har neppe vært de eneste som har fått løst diskusjonene rundt diesel prisene mot de rødgrønne :wink:

Så er det i gang igjen ser jeg, dette evindelige gnålet om avgiftsfritak for bensinbåter. Syvert sa diplomatisk at vi bør ligge lavt mhp. dette en tid framover. Jeg ville kanskje heller sakt at vi bør ligge lavt...til evig tid.

Mye i dette segmentet er forskjellige varianter av scootere og rumperistere, og kan gå under kategorien "morro på sjøen". Noen finner det tydeligvis morro å fise rundt i slike farkoster. Det som er helt sikkert er at svært mange andre, nemlig de som blir berørt av støy og leven hele sommeren i gjennom, ikke finner det like morro. Avgift på bensin til denslags vil dempe lysten og er helt på sin plass spør du meg.

To katergorier "båter" er med på å sette det nøysomme båtlivet, slik vi kjenner det i Norge, i misskreditt hos folk flest.

Det ene er vulgærbåtene i +50-60 fotsklassen som det dessverre synes å bli fler og fler av, og det andre er kategorien "morro på sjøen". Svært få i befolkningen vil ha forståelse for at støyende scootere skal være subsidiert av staten.

De "stakkars" båteierne i 25-30 fotsklassen som går med bensinmotor kan jo selge å kjøpe seg dieselbåt så slipper de den "urettferdige" avgiften. Det er et fritt marked, ikke sant.

Bortsett fra enkelte US importer hvor bensinen koster 3,-/l finnes det i 30+ fot segmentet, ikke bensinbåter overhodet. Ingen båtprodusent tilbyr dette. Hva tror du årsaken kan være?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

"Urettferdighetet" som noen har kalt det, ved at folk med bensinmotor betaler full avgift, vil ikke vinne forståelse og vil kun bidra til at dieselprisene eller andre typer avgifter på dieselbåter på sikt vil måtte øke for å utjevne "urettferdigheten"

Dette er nokså sterk sagt, Rem! Hadde lyst til å bruke en sterk smilie på den men jeg er ikke som Jolo.

Det du sier er at bensinfolk nå skal holde ro og betale ekstraavgifter slik at du kan beholde lave avgiftene. At du betalte mer for dieselmotoren har ingenting med saken å gjøre, det er av teknisk natur ikke av avgiftsmessige grunner. Og du får både bedre bruktverdi, høyere levetid, større sikkerhet (forutsatt like mye vedlikehold som med en bensininstallasjon) og lavere forbruk med på kjøpet. Men du vil altså på toppen av alt dette gjerne få at bensin-folket nå skal være stille og betale sine avgifter slik at du i fremtiden også får den 5. fordelen med på kjøpet.

Som sagt, ingen smiley idag selv om jeg har lyst

Jolo har også bensindrevet båt, og jeg forventer ikke i den villeste fantasi å få avgiftsfri båtbensin til den. Slik er det og slik har det vært lenge. Og det har alle vært klar over, som har kjøpt billig bensinmotor.

I bobåten valgte jeg dyr diesel installasjon.

Hadde jeg valgt bensin hadde jeg spart 200 000.- kroner på innkjøpsverdi.

For disse pengene kunne jeg kjørt gratis i 10 år !!!

Mulig jeg hadde fått 200 000.- mindre for den i bruktverdi, so what ?

Jeg hadde jo betalt 200 000.- mindre for den !

Jeg forstår ikke argumentasjonen din Andreas. :confused:

Jeg forstår ikke argumentasjonen din Andreas. :confused:

Situasjonsbetinget forståelse er sikkert en velsignelse i mange av dagliglivets situasjoner.

Fint at du skjønte hvor dumt det var med bilavgifter på båtdiesel. Så får vi heller bære over med at du synes bilavgifter på båtbensin er 100% logisk.

Først meg sjøl, også meg sjøl. Deretter kommer vi til meg sjøl.

baatplassen.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...