Jump to content

Dieselaksjonen: Bensinavgiften på fritidsbåter droppes ?

Guest Gjest

Recommended Posts

Hvilket syn på avgifter har de forskjellige politiske partier?

Dette ser ikke bra ut for høyere sin del !

-------------------------------------------------------------------------

Skriftlige spørsmål til skriftlig besvarelse

--------------------------------------------------------------------------------

Dokument nr. 15 (2004-2005), Spørsmål nr. 972, datert 05.09.2005

Fra Jan Simonsen (Uav) til finansministeren

Besvart 08.09.2005 av finansminister Per-Kristian Foss (H)

Spørsmål:

Det er ikke unaturlig at bilister som påfører samfunnet store utgifter i form av dyr infrastruktur må dekke noen av disse utgiftene gjennom en bensinavgift, men bensinavgiften gjelder også for påhengsmotorer. De fleste båtførere må derfor betale full bensinavgift, selv om infrastrukturen til sjøs på langt nær er like dyr som på land. Kan finansministeren tenke seg et system der det gis fritak for bensinavgiften for båter?

Begrunnelse:

Båter har fritak for autodieselavgiften, men det er kun en del båter, samt landbruksmaskiner som eksempel traktorer, som kan bruke diesel. De fleste fritidsbåter bruker bensin. Det samme gjelder plenklippere, snøfresere og motorsager.

Det er rimelig at bilister må betale en avgift som kompensasjon for de samfunnsmessige utgiftene ved bilkjøring, spesielt utgifter til veibygging. Plenklippere, motorsager og snøfresere belaster imidlertid ikke veinettet i nevneverdig grad. Det samme gjelder fritidsbåter. Utgiftene til infrastruktur på sjøen er bagatellmessig i forhold til infrastrukturen på land. Det burde derfor være rimelig at disse produktene, og spesielt fritidsbåter, blir fritatt for bensinavgift.

Svar:

Bensinavgiften ble innført i 1931, og var opprinnelig øremerket veiformål i henhold til motorvognloven av 20. februar 1926 § 2. Denne øremerkingen falt bort fra 1964. I 1986 ble bensinavgiften miljødifferensiert gjennom innføring av skillet mellom blyholdig og blyfri bensin. Fra 2005 er avgiften differensiert etter svovelinnhold.

Ved siden av å gi staten inntekter, skal bensinavgiften prise de samfunnsøkonomiske kostnadene som knytter seg til blant annet slitasje, ulykker, støy og skader på miljøet. Beregninger foretatt av Transportøkonomisk institutt og ECON viser at veislitasje utgjør en marginal del av de samlede eksterne kostnadene for bensindrevne biler. Bensin i båt påfører også samfunnet kostnader som følge av ulykker, støy og miljøskader. Dette taler for at det bør være drivstoffavgift også for båter.

Et eventuelt fritak for avgift for bensin brukt i båt vil innebære at det må lages et merkesystem for bensin tilsvarende det man i dag har for autodiesel. Dette vil medføre betydelige investeringer for oljebransjen i tankanlegg og på stasjonene. En slik løsning kan også åpne for betydelig urettmessig bruk, noe som gir både konkurransevridninger og provenytap. I tillegg vil oljeselskapene og avgiftsmyndighetene påføres kostnader knyttet til administrasjon- og kontrollvirksomhet.

Både samfunnsøkonomiske og praktiske hensyn tilsier derfor at det nåværende systemet med én bensinavgift uavhengig av bruksområde bør videreføres.

--------------------------------------------------------------------------------

Bensin i båt påfører også samfunnet kostnader som følge av ulykker, støy og miljøskader. Dette taler for at det bør være drivstoffavgift også for båter.
Dette er noe av det største bullshit jeg har lest i dag (og jeg leser mye slikt, hver dag, dels av egen produksjon også :wink:). Det er et fullstendig tøvete argument; dog av den farlige typen som fort blir til en sannhet hvis den bare gjentas ofte nok av et ansikt i alvorlige folder.

Det kan jo være betimelig å be om dokumentasjon for de kostnadene som er nevnt her? For de må jo være bokført ett eller annet sted?

Argumentet om merkesystem faller også på sin egen urimelighet -- dersom det er et marked, så kommer jo tilbudet. Og den ekstra kostnaden til infrastruktur her vil det neppe være et problem å bake inn i literprisen så snart veiavgiften tas ut.

Den egentlige begrunnelsen er dette:

En slik løsning kan også åpne for betydelig urettmessig bruk, noe som gir både konkurransevridninger og provenytap

Tenke seg til at dette kommer fra en Høire-mann ... skamme seg, skulle han!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tenke seg til at dette kommer fra en Høire-mann ... skamme seg, skulle han!!

Er Høire-mann en spesielt dannet Høyre-mann? Tror kanskje det. Noen Høyre-menn, og en Høyre-frue, har nå startet sonderinger mot det ennå mindre dannede FrP. Og det finner jeg mindre dannet...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Det er det værste jeg har lest og det største svada en H politiker noen gang har kommet med. :headbang:

Jeg kan ikke se at det skal være spesielt dyrere med innfarging av bensin i forhold til diesel. At det blir sett på som ett problem er helt uforstålig. Marinaer selger stort sett ikke bensin til biler. Forbud mot det kan eventuelt innføres uten vanskeligheter om viljen er tilstede.

Ellers så synes jeg Rem bør slutte å være så egoistisk, han bør heller støtte bensinfolket i steden for og bare tenke på seg selv. Båtfolket bør stå sammen i alle saker hva berører avgifter av enhver art. Ikke delt å splittet, ellers er det ingen som får til noen ting.

Merkelig at ikke KNBF støtter lavere avgifter for bensinfolket ??????? :confused:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det er ikke så rart at rem har den holdningen, CB. Det er faktisk fristende for de fleste dieselavhengige å ta den innstilingen, etter å ha sittet med en følelse av å ha blitt pekt nese av av bensin- og lakenbåteierne. Men den følelsen får man bare riste av seg jo før jo heller.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

PKF er helt på viddene her. Kanskje på tide at han tar seg en tur utav oslo gryta og ser hvordan verden er.. Å få "avgiftsfri" bensin på båt blir her problematisert ut av proposjoner. Dette kan løses svært enkelt, her er mitt forslag, helt gratis til PKF

1.

Avg. fri bensin selges kun fra Marinaer med et merkesystem a la marinediesel. Marinaene vil selvfølgelig ikke selge bilbensin.

2.

Pumpene på marinebensin har en tut som er tykkere enn den som går på bil (de fleste biler som går på blyfri bensin har smalt påfyllingsrør slik at det ikke skal være mulig å fylle annet enn blyfri bensin på bilen)

3.

Kontroller her som på farget diesel i bilverden. Gevinsten med bøter vil kompensere for merkostnad med kontroll. Kanskje det kan kombineres med teknisk kontroll som også luker vekk farlige kjøretøy (win-win)

DEtte er bare vilje, ikke evne eller merkost.

Hva med å slå et slag for ALL avgift. Når du kjøper en ny bil blir den 2/3 dyrere for staten skal ha sitt i en avgift. Skal du fylle drivdtoff på gressklipper, båt, bil, snøfres, oljefyren, motorsag, aggregat osv skal det inn en avgift til staten. Ved å knuse alle disse avgiften og kalle det en miljøavgift ved at husholdningen og bedrifter får tildelt et normalt utslipp fra SFT. En "effektivisering" av alle avgifter og AS Norge har bare mva og miljøavgift og forholde seg til.

Alle kontroll organer vil bli slått sammen til et stort og lagt hos SFT som er vel det beste organet til å utale seg om miljøet.

Vi kan da kjøpe NYE fremdriftsmidler med en nyere miljøteknologi på motorene, vi har da løst problemet med at vi bruker gammle miljøteknologiske motorer.

Krevende og kostbart: TULL

Så lenge staten skal ha så kontroll hver krone til "mannen i gaten" er det vel ikke et problem for dem å finne ut miljøutslippet til hver enkeltperson heller. Det er bare å bruke samme prinsippet som å få fatt i inntekten til folk. Omlegging av rutiner og poletikk er den vannlige mann igaten fullstendig vane til å få nye politikere som skal styre annethvert år.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Brukte traktorbensin på min første snekke i noen år før ordningen falt bort.

Her er litt av historikken med denne ordningen.

"1973-04-01

Et uhjemlet fritak som var praktisert for bensin

blandet med petroleum til "traktorbensin", trukket tilbake.

Blandingen var tiltenkt petroleumstraktorer, men

ble i det vesentlige nyttet til lystbåter.

1974-01-01

Satsen økt til 90 øre pr. liter.

Fritak for visse bensinkvaliteter (ekstraksjonsbensin

mv.) til teknisk bruk, til avløsning av en administrativ

fritaksordning basert på oktantallet.

1975-01-01

Avsetningen av bensinavgiftsmidler til Fondet for

havnearbeider og tilskuddsordningene for skinnegangsvogner

og statens motorbåter sløyfet.

Nye tilskuddsordninger for petroleumstraktorer i

landbruket og for båter og snøscootere som tilhører personer

bosatt i veiløse strøk.

1976-07-19

På initiativ fra Stortingets finanskomite innført ordning

med fritak for båtbensin med oktantall inntil 70.

1977-01-01

Satsen økt til 95 øre pr. liter.

Tilskuddsordningene for bruk i ferger, beltekjøretøy i

hotell- og pensjonatdrift og industriell bruk sløyfet.

Tilskuddsordningen for luftfartøyer begrenset til

bensin som leveres fra offentlige flyplasser.

Tilskuddsordningen for motorsager avløst av en bevilgning

til utviklingstiltak innen skogbruket.

1978-01-01

(Overgang til ren registreringsavgift).

Satsen økt til kr 1,10 pr. liter.

Tilskuddsordningen for luftfartøyer omlagt, slik at

bensin ble avgiftsfri ved direkte levering fra oljeselskap.

1978-03-01

Fritaket for båtbensin opphevet."

Hva vil skje i 2007?

:cheers: eller :headbang:

• 2 uker senere...
Eller forresten, i alle fall ikke før i 2009.

Ingen andre partier har gjort noe for dette tidligere, så å tro at et høyrevridd alternativ vil gjøre noe med det i 2009, er utopi.. (Det rimet!! :cheers: )

Så er det i gang igjen ser jeg, dette evindelige gnålet om avgiftsfritak for bensinbåter.

Mye i dette segmentet er forskjellige varianter av scootere og rumperistere, og kan gå under kategorien "morro på sjøen". Noen finner det tydeligvis morro å fise rundt i slike farkoster. Det som er helt sikkert er at svært mange andre, nemlig de som blir berørt av støy og leven hele sommeren i gjennom, ikke finner det like morro. Avgift på bensin til denslags vil dempe lysten og er helt på sin plass spør du meg.

Er det mulig å si så mye dumt på en gang?? :headbang: Har ikke du "morro på sjøen" med båten din? synes du at du skal fylle billigere drivstoff, som kompensasjon for at du må tvinge deg ut på sjøen om sommeren??

Og en ting er å bli ille berørt av støy, en annen ting er å få ødelagt båten av hekksjøen til dieselslukerne...

Sånne som deg, gjør at jeg nesten synes det var synd at dieselavgiften ikke økte. Kanskje det ville dempet noe av lysten din? :nono:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Enten vi liker det eller ei er det skatter/avgifter i en eller annen form -

rettferdige eller urettferdige - som betaler gildet.

Båtfolk med Frp sympatier syntes å ha følgende holdning:

"Avskaff ALT og behold ALLE pengene selv !

Hva svarten skal staten med pengene mine !? De trenger jeg til båten !!"

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Her er det bare en ting å si; Ser frem til at Frp kommer til makten og må stå til ansvar for sine velgere og forklare hvorfor vi må ha noen skatter allikevel!

Her er det myyyyye Stuttum-strutser!

Drit i Norge, leve Toten! (eller båten, eller bilen eller...!)

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...