Hydrox Startet 13.November.2006 Link til dette innlegget Startet 13.November.2006 Som sikkert noen av dere her inne har fått med dere holder jeg på å bytte maskin i båten min. Kjøpte en båt med bensinmotor i den hensikt å bytte ut motoren til en diesel. Så langt har dette gått over all forventning og forløping oppsumert ser det slik ut. Fikk båten billig, fikk godt betalt for bensinmotoren, overaskende enkelt å plukke ut den gamle maskinen og det gamle drevet. MEN, nå kommer grunnen til emnetittelen. Kjøper av motor skal selvfølgelig ha med seg instrumenter og kabelstokken til motoren. Dette har medført stort forbruk av ukvemsord i fra min side. Tidligere eiere av båten min har samlet alt av kabler og helteipet. Ikke bare en liten bit med 20 cm mellomrom, men teipet og teipet og teipet. Når de så har innstallert noe nytt i båten har de jaggu meg helteipet de nye kablene utenpå de gamle sammenteipete kablene osv.... Det ser ikke ut..!!! Å trekke ut kabelstokken i båten min er blitt en mare som jeg ikke unner andre. Pga av all teipen er det dønn umulig å følge kabler og trekke ut de kablene jeg vil ha ut. Etter 5 timer med spretting av "middagspølse" måtte jeg gi meg. Rullegardinen gikk ned og hendene mine famlet etter stor avbitertang i verktøykassen. Heldigvis seiret fornuften, jeg drog presenningen over båten og gikk hjem. Jeg klarer bare ikke å begripe at noen vil ha det slik i båtene sine. Det er jo dønn umulig å feilsøke i en slik armert vossakorv. Nå lurer jeg litt på om det er mange som har opplevet lignende og hva slags holdninger det er til el anlegg i båter. Enkelt og oversiktlig burde ikke være så vanskelig å få til.... Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Ja ,jeg har vært borti lingnede el anlegg i båter ,skjønner ikke at folk tør å gå på havet med slike anlegg .12/24 volts anlegg kan være mere skummel i noen tilfeller enn 230volts anlegg. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
roaldbj Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Det er en god del båter som har tilsvarende forhold - så langt jeg har erfart. Det er alltid greit å være forberedt på at kabel-uttrekkinger nesten kan ta like lang tid som kabel-trekking. Desverre.... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Hvor mange kabler snakker du om? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Larspo Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Den gamle båten min hadde en alle kabler samlet. Ikke med teip, men med strips. Klippet i begge ender, fjernet allt av ledninger. Trakk nye ledninger og lagt i kanaler isteden. Enkelt å trekke ut senere, og enkelt å trekke nye. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Opplevde noe lignende i båten min, hadde vell 3 kurser og minst 50 meter for lange ledninger surret i en klase over batteriet og så hadde han merka de som f.eks var til lanterner og teipa de likeså rett på polene når han skulle bruke dem. er helt enig mange dummheter ute og går her!! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 (redigert) Hvor mange kabler snakker du om? Mange, skjønner ikke at det skal være nødvendig med så mye kabel i en liten båt som min. Bak dashbordet og bak intrumentpanelet er der en spagetti som ikke ligner grisen. Helt umulig å se noen sammenheng, utenom akkurat du kablene som går inn på instrumentene. Det meste går på kryss og tvers, loddet sammen og masse teip utenpå. Rive ut og legge opp nytt er vel eneste som duger. De har til og med plassert relèer under kompasset og relèer inneholder som kjennt en elektromagnet. Magnet, kompass.....mnjaaaaaaa skeptisk... Da trenger jeg altså egen deviasjonstabell for kjøring med vindusviskere, en for kjøring med lanterner og en for kjøring med begge deler. Redigert 14.November.2006 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 (redigert) egen deviasjonstabell for kjøring med vindusviskere, en for kjøring med lanterner og en for kjøring med begge deler Høres ut som norsk båtbyggerkunst på sitt aller beste. Redigert 14.November.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Joerg Becker Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Helt umulig å se noen sammenheng, utenom akkurat du kablene som går inn på instrumentene. Det meste går på kryss og tvers, loddet sammen og masse teip utenpå. Rive ut og legge opp nytt er vel eneste som duger. Ja, skjønner. Men da blir det bare å glede seg på nye kabler. ...tar deg sideavbiteren, så lenge ikke motoren blir styrt elektronisk fra dashbordet. Alt som ser ut som en relè kan du antakeligvis bare kaste, fordi båtstrøm skal være både logisk og enkelt vanligvis. Men komplett rydding for engangs skyld sparer både nerver, tid og noen ganger vekt etterhvert. Bryr deg ikke, begynn. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hydrox Svart 14.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Nå er det påan igjen, ut i båten igjen med friskt mot... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Hadde samme problemet med nåværende båt. Gjorde kort prosess, kuttet ALT av kabler og heiv de ut; Tegnet koblingsskjema og la opp nytt anlegg etter det. Var litt jobbing, men resultatet er at jeg finner frem ved feilsøking. MEN: Brukte IKKE tape til "kabelsamling"; Plast-spiral gjør samme jobben og er lett å åpne (for inntrekking av nye ting). Strips er vel også en løsning, men ser ikke så fint ut. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
avmønstret5 Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Der er mange morsomheter i el. bransjen - et eks. Jeg kunne ikke fatte og begripe hva det var med med strømmen til lanternen foran. De lyste helt greit en periode, så vips, var strømmen borte. Jeg målte og og målte, kjøpe ny måler hos Biltema og målte igjen. Ok. sikkert brudd i en ledning - skiftet ledninger bak til koblingsboksen. Jo, nei, det hjalp ikke. Kanskje jeg skulle revurder alt jeg viste om strøm - den kommer vel i klumper nå og da? Jeg strammet meg opp og startet søket etter strømmens kilde. En betydelig jobb! Hva jeg fant? En leder gikk helt greit til bryter på tavla. Men den andre gikk til bryteren til lyset inne på toa. Når noen var på do fikk fikk jeg lys i lanternen, men slo de av så ble det ingen lanterneføring Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 (redigert) ..Pettersand. Da vet du nå om et eksempel hva vi båtelektriske må jobbe nesten daglig med Jeg lurte allerede om å skrive en bok om slike tilfeldighetene. Hvis en slik feil kommer rett fra verften, så er det ganske skjelden egentlig. Men man aner ikke på hva slags ideer båteiere kommer, noen ganger. Dette gjelder helt spesiellt hvis en båt ikke har byttet eieren flere ganger i løpet av noe år. Men enda verre blir det hvis en har begynnt med forandringer og neste eieren skjønner dette ikke. I så fall skjer det flest at det blir montert ganske rare "ekstraledninger", til å komme seg rund gamle problemet uten å løse problemet. Hendes det flere ganger så blir dette riktig arbeid. Og i så fall er det best til å gjøre som Marwin sa: sideavbiter og ut med det for godt. Jørg Redigert 14.November.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Espen C Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Man må huske på at mange motorer kommer med ferdig elektrisk opplegg frem til bryterpanelet, Det har jeg hatt på Volvo og Yanmar der ligger det ferdig opplegg til div. alarmer start stopp og turteller så dette hadde jeg beholdt Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Jeg synes det er greit å ha alt som har med motor å gjøre helt separert fra forbruk. Riv ut alt og begynn på nytt med skikkelig opplegg og tversnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Må ta med en ting til: Jeg brukte også kabelkanaler i plast der kablene ikke kunne skjules. Ser penere ut, og er lette å åpne for evt. utvidelse! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Speedy Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Henger meg også på her. Har begynt å se på det elektriske i min båt og finner i hopetall ledninger som er kuttet uten å vite hvor de skal. Her går ledninger på kryss og tvers..... Slipper problemet med tape men det er til gjengjeld brukt mye strips. Har lyst til å legge om det meste men lurer litt på om jeg skal bruke kanaler som det nevnes her eller om det også er greit å bruke trekkerør av den typen man har i husveggene? Mener også å ha sett en oversikt om tverrsnitt på kabler i forhold til hvilken strømkilde de skal kobles til... Kunne også tenkt meg å lage en sentral hvor alt kommer inn via sikringer og ut igjen til strømkilden. Hva anbefales til dette bruket? Burde vel egentlig ha leid en elektriker til å lage en fornuftig løsning men velger å tro naivt på at dette er enkelt så lenge man er ryddig og har en strukturert plan på løsning og oversikt på hvilke strømkilder man skal ha i båten. Er det noen som har innspill på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Mener også å ha sett en oversikt om tverrsnitt på kabler i forhold til hvilken strømkilde de skal kobles til... Er det noen som har innspill på dette? Er det dette nomogrammet du mener? Praktisk for å se tverrsnittet som bør brukes... Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Herman Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Husk bare på at strømmen skal gå fram OG tilbake, så kabellengden må ganges med to. Videre runder man oppover på tverrsnittet. Ledningsevnen på kobber i havsalt miljø reduseres over tid. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hydrox Svart 14.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 (redigert) Kabelstokken til maskinen begynner å komme ut hel og fin slik at han som har kjøpt maskinen blir fornøyd. Det synes jeg er viktig. Ellers så har jeg gått berserk med avbiter og kvittet meg med MYE spagetti. Husk bare på at strømmen skal gå fram OG tilbake, så kabellengden må ganges med to. Jeg ser for meg å legge opp en jordsløyfe/minussløyfe i hele båten med koblingskinne på de aktuelle plassene hvor det er forbrukere. Så vil jeg legge opp en feit plusskabel med koblingskinne fremme i dashbordet. Da trenger jeg bare å koble bryteren inn på skinnen og kabel frem til forbruker. Den negative på forbruker kobler jeg så til nærmeste minus koblingpunkt. Redigert 14.November.2006 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Mmmnei... Hvor har du tenk å plassere sikringene til hver kurs?? Greit med "feit" kobberskinne for minus ved sikringene, men derfra ville JEG ha trukket to-leder til hver forbruker... (Ikke tenk bil-elektro i båt :-) ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Smiley Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Jeg ser for meg å legge opp en jordsløyfe/minussløyfe i hele båten med koblingskinne på de aktuelle plassene hvor det er forbrukere.Så vil jeg legge opp en feit plusskabel med koblingskinne fremme i dashbordet. Da trenger jeg bare å koble bryteren inn på skinnen og kabel frem til forbruker. Den negative på forbruker kobler jeg så til nærmeste minus koblingpunkt. Startet samme jobben i Smugglerprosjektet mitt i går kveld. Her var ikke en eneste kabel hverken teipet eller forsøkt lagt sammen med noe annet. Spagetti.... ja! Kan ikke skjønne at det er mulig å få lagt inn "flere kilometer kabel" i en liten 21-foter. Er jo ikke annet enn litt lanterner, lensepumper, instrumenter og cabinbelysning som trenger strøm. Her var tydeligvis også alt kablet frem og tilbake mellom batteri, dashbord og forbrukere. Kommer til å bruke samme løsningen som deg med hovedstrømforskyning i en kabel frem til dashbord med sikringsboks lett tilgjengelig her. Legger så en grov minuskabel rundt hele båten med tilkoplingspunkter på strategiske steder. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Joerg Becker Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Det går an med bare en hovedledning fram og tilbake. Men husk som Marwin sa: sikringer (til hvert forbruker) trengs det i alle fall. Det er ikke bare kabler som kan brenne. Hvis det finnes kortsluttning på forbrukere så er det dårlig gjort hvis en hovedsikring, som er i så fall sikkert for stort for enkle forbrukere, ikke går. I så fall er en brann programmert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 14.November.2006 Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Nettopp!! Sikringer er tingen!! Litt O.T.: Jeg bruker ALLTID måleprober MED innebygde høyeffektssikringer når jeg er ute på jobb. I tillegg kontrollerer jeg alltid om jeg har koblet rett under spesielle målinger Men i går gikk det litt fort i svingene og jeg gjorde DEN tabben: Feilkobling. Fase mot fase!! Med tynne måleledninger. Mener at jeg hørte et svakt "tikkk" og så på et trefase-scoop at to av fasene var borte fra skjermen Gikk over koblingene EN gang til og så med forferdelse en feilkobling To høyeffektssikringer på 2 ampére til 55 kr/stk. hadde røket!! HVIS standard måleprober hadde vært benyttet, hadde jeg sikkert figurert i enkelte avisspalter de neste dagene Men tilbake til båt: Sikringer folkens, SIKRINGER!! De runde (og billige) bilsikringene har intet i båt å gjøre. De eirer og lager dårlig kontakt etter kort tid. Sjøl brukte (bruker) jeg lamellsikringer, og passer på å bruke størrelser som er tilpasset strømforbruket (og kabeldimmensjonen). VHF og lensepumpe er de eneste forbrukerne jeg har tatt rett fra batteriet (MED egne sikringer rett etter batteriet til hver av dem). Sjøl bruker jeg aldri ledningsdimmensjon under 1,5qmm, av "slitasje-hensyn", selv til den minste lampe. Har overdimmensjonert ledninger til/fra batteriene p.g.a. spenningsfallet... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hydrox Svart 14.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2006 Jeg skal selvfølgelig ha sikringer til forbrukerene og jeg skal ha alle sammen på en plass. Sikringer spredd rundt om kring liker jeg ikke. I båten er det et panel med automatsikringer som er fra orginalt, ser fint ut men det må testes. Noen som har en enkel måte å teste automatsikringer?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.