Jump to content

Elektrisk i båt

Hydrox

Recommended Posts

Som sikkert noen av dere her inne har fått med dere holder jeg på å bytte maskin i båten min. Kjøpte en båt med bensinmotor i den hensikt å bytte ut motoren til en diesel. Så langt har dette gått over all forventning og forløping oppsumert ser det slik ut. Fikk båten billig, fikk godt betalt for bensinmotoren, overaskende enkelt å plukke ut den gamle maskinen og det gamle drevet.

MEN, nå kommer grunnen til emnetittelen.

Kjøper av motor skal selvfølgelig ha med seg instrumenter og kabelstokken til motoren. Dette har medført stort forbruk av ukvemsord i fra min side. Tidligere eiere av båten min har samlet alt av kabler og helteipet. Ikke bare en liten bit med 20 cm mellomrom, men teipet og teipet og teipet. Når de så har innstallert noe nytt i båten har de jaggu meg helteipet de nye kablene utenpå de gamle sammenteipete kablene osv.... Det ser ikke ut..!!! Å trekke ut kabelstokken i båten min er blitt en mare som jeg ikke unner andre. Pga av all teipen er det dønn umulig å følge kabler og trekke ut de kablene jeg vil ha ut. Etter 5 timer med spretting av "middagspølse" måtte jeg gi meg. Rullegardinen gikk ned og hendene mine famlet etter stor avbitertang i verktøykassen. Heldigvis seiret fornuften, jeg drog presenningen over båten og gikk hjem.

Jeg klarer bare ikke å begripe at noen vil ha det slik i båtene sine. Det er jo dønn umulig å feilsøke i en slik armert vossakorv. Nå lurer jeg litt på om det er mange som har opplevet lignende og hva slags holdninger det er til el anlegg i båter. Enkelt og oversiktlig burde ikke være så vanskelig å få til....

Opplevde noe lignende i båten min, hadde vell 3 kurser og minst 50 meter for lange ledninger surret i en klase over batteriet og så hadde han merka de som f.eks var til lanterner og teipa de likeså rett på polene når han skulle bruke dem. er helt enig mange dummheter ute og går her!!

Sitat
Hvor mange kabler snakker du om?

Mange, skjønner ikke at det skal være nødvendig med så mye kabel i en liten båt som min. Bak dashbordet og bak intrumentpanelet er der en spagetti som ikke ligner grisen. Helt umulig å se noen sammenheng, utenom akkurat du kablene som går inn på instrumentene. Det meste går på kryss og tvers, loddet sammen og masse teip utenpå. Rive ut og legge opp nytt er vel eneste som duger.

De har til og med plassert relèer under kompasset og relèer inneholder som kjennt en elektromagnet. Magnet, kompass.....mnjaaaaaaa skeptisk...

Da trenger jeg altså egen deviasjonstabell for kjøring med vindusviskere, en for kjøring med lanterner og en for kjøring med begge deler.

Redigert av Hydrox (see edit history)
  Hydrox skrev:
Helt umulig å se noen sammenheng, utenom akkurat du kablene som går inn på instrumentene. Det meste går på kryss og tvers, loddet sammen og masse teip utenpå. Rive ut og legge opp nytt er vel eneste som duger.

Ja, skjønner.

Men da blir det bare å glede seg på nye kabler.

:cool: ...tar deg sideavbiteren, så lenge ikke motoren blir styrt elektronisk fra dashbordet.

Alt som ser ut som en relè kan du antakeligvis bare kaste,

fordi båtstrøm skal være både logisk og enkelt vanligvis.

Men komplett rydding for engangs skyld sparer både nerver, tid og noen ganger vekt etterhvert.

Bryr deg ikke, begynn.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hadde samme problemet med nåværende båt. Gjorde kort prosess, kuttet ALT av kabler og heiv de ut; Tegnet koblingsskjema og la opp nytt anlegg etter det. Var litt jobbing, men resultatet er at jeg finner frem ved feilsøking.

MEN: Brukte IKKE tape til "kabelsamling"; Plast-spiral gjør samme jobben og er lett å åpne (for inntrekking av nye ting). Strips er vel også en løsning, men ser ikke så fint ut.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Der er mange morsomheter i el. bransjen - et eks.

Jeg kunne ikke fatte og begripe hva det var med med strømmen til lanternen foran. De lyste helt greit en periode, så vips, var strømmen borte. Jeg målte og og målte, kjøpe ny måler hos Biltema og målte igjen. Ok. sikkert brudd i en ledning - skiftet ledninger bak til koblingsboksen. Jo, nei, det hjalp ikke. Kanskje jeg skulle revurder alt jeg viste om strøm - den kommer vel i klumper nå og da? Jeg strammet meg opp og startet søket etter strømmens kilde. En betydelig jobb!

Hva jeg fant? En leder gikk helt greit til bryter på tavla. Men den andre gikk til bryteren til lyset inne på toa. Når noen var på do fikk fikk jeg lys i lanternen, men slo de av så ble det ingen lanterneføring :eek:

:lol::lol: ..Pettersand.

Da vet du nå om et eksempel hva vi båtelektriske må jobbe nesten daglig med :smiley:

Jeg lurte allerede om å skrive en bok om slike tilfeldighetene.

Hvis en slik feil kommer rett fra verften, så er det ganske skjelden egentlig.

Men man aner ikke på hva slags ideer båteiere kommer, noen ganger.

Dette gjelder helt spesiellt hvis en båt ikke har byttet eieren flere ganger i løpet av noe år.

Men enda verre blir det hvis en har begynnt med forandringer og neste eieren skjønner dette ikke.

I så fall skjer det flest at det blir montert ganske rare "ekstraledninger",

til å komme seg rund gamle problemet uten å løse problemet.

Hendes det flere ganger så blir dette riktig arbeid.

Og i så fall er det best til å gjøre som Marwin sa: sideavbiter og ut med det for godt.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Henger meg også på her.

Har begynt å se på det elektriske i min båt og finner i hopetall ledninger som er kuttet uten å vite hvor de skal. Her går ledninger på kryss og tvers..... Slipper problemet med tape men det er til gjengjeld brukt mye :eek: strips.

Har lyst til å legge om det meste men lurer litt på om jeg skal bruke kanaler som det nevnes her eller om det også er greit å bruke trekkerør av den typen man har i husveggene? Mener også å ha sett en oversikt om tverrsnitt på kabler i forhold til hvilken strømkilde de skal kobles til...

Kunne også tenkt meg å lage en sentral hvor alt kommer inn via sikringer og ut igjen til strømkilden. Hva anbefales til dette bruket?

Burde vel egentlig ha leid en elektriker til å lage en fornuftig løsning men velger å tro naivt på at dette er enkelt så lenge man er ryddig og har en strukturert plan på løsning og oversikt på hvilke strømkilder man skal ha i båten.

Er det noen som har innspill på dette?

Kabelstokken til maskinen begynner å komme ut hel og fin slik at han som har kjøpt maskinen blir fornøyd. Det synes jeg er viktig. Ellers så har jeg gått berserk med avbiter og kvittet meg med MYE spagetti.

Sitat
Husk bare på at strømmen skal gå fram OG tilbake, så kabellengden må ganges med to.

Jeg ser for meg å legge opp en jordsløyfe/minussløyfe i hele båten med koblingskinne på de aktuelle plassene hvor det er forbrukere.

Så vil jeg legge opp en feit plusskabel med koblingskinne fremme i dashbordet. Da trenger jeg bare å koble bryteren inn på skinnen og kabel frem til forbruker. Den negative på forbruker kobler jeg så til nærmeste minus koblingpunkt.

Redigert av Hydrox (see edit history)
  Hydrox skrev:
Jeg ser for meg å legge opp en jordsløyfe/minussløyfe i hele båten med koblingskinne på de aktuelle plassene hvor det er forbrukere.

Så vil jeg legge opp en feit plusskabel med koblingskinne fremme i dashbordet. Da trenger jeg bare å koble bryteren inn på skinnen og kabel frem til forbruker. Den negative på forbruker kobler jeg så til nærmeste minus koblingpunkt.

Startet samme jobben i Smugglerprosjektet mitt i går kveld. Her var ikke en eneste kabel hverken teipet eller forsøkt lagt sammen med noe annet. Spagetti.... ja! Kan ikke skjønne at det er mulig å få lagt inn "flere kilometer kabel" i en liten 21-foter. Er jo ikke annet enn litt lanterner, lensepumper, instrumenter og cabinbelysning som trenger strøm. Her var tydeligvis også alt kablet frem og tilbake mellom batteri, dashbord og forbrukere. Kommer til å bruke samme løsningen som deg med hovedstrømforskyning i en kabel frem til dashbord med sikringsboks lett tilgjengelig her. Legger så en grov minuskabel rundt hele båten med tilkoplingspunkter på strategiske steder.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Det går an med bare en hovedledning fram og tilbake.

Men husk som Marwin sa: sikringer (til hvert forbruker) trengs det i alle fall.

Det er ikke bare kabler som kan brenne.

Hvis det finnes kortsluttning på forbrukere så er det dårlig gjort hvis en hovedsikring,

som er i så fall sikkert for stort for enkle forbrukere, ikke går.

I så fall er en brann programmert.

Jørg

Nettopp!! :smash:

Sikringer er tingen!!

Litt O.T.:

Jeg bruker ALLTID måleprober MED innebygde høyeffektssikringer når jeg er ute på jobb. I tillegg kontrollerer jeg alltid om jeg har koblet rett under spesielle målinger :smash:

Men i går gikk det litt fort i svingene og jeg gjorde DEN tabben: Feilkobling. Fase mot fase!! :cryin: Med tynne måleledninger. Mener at jeg hørte et svakt "tikkk" og så på et trefase-scoop at to av fasene var borte fra skjermen :eek: Gikk over koblingene EN gang til og så med forferdelse en feilkobling :eek:

To høyeffektssikringer på 2 ampére til 55 kr/stk. hadde røket!!

HVIS standard måleprober hadde vært benyttet, hadde jeg sikkert figurert i enkelte avisspalter de neste dagene :puke:

Men tilbake til båt: Sikringer folkens, SIKRINGER!! De runde (og billige) bilsikringene har intet i båt å gjøre. De eirer og lager dårlig kontakt etter kort tid. Sjøl brukte (bruker) jeg lamellsikringer, og passer på å bruke størrelser som er tilpasset strømforbruket (og kabeldimmensjonen).

VHF og lensepumpe er de eneste forbrukerne jeg har tatt rett fra batteriet (MED egne sikringer rett etter batteriet til hver av dem). Sjøl bruker jeg aldri ledningsdimmensjon under 1,5qmm, av "slitasje-hensyn", selv til den minste lampe. Har overdimmensjonert ledninger til/fra batteriene p.g.a. spenningsfallet...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg skal selvfølgelig ha sikringer til forbrukerene og jeg skal ha alle sammen på en plass. Sikringer spredd rundt om kring liker jeg ikke.

I båten er det et panel med automatsikringer som er fra orginalt, ser fint ut men det må testes. Noen som har en enkel måte å teste automatsikringer??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...