Jump to content

Elektrisk i båt

Hydrox

Recommended Posts

Takk for svar. Ble litt usikker på hva du mente, kreves det at de har samme jordplate, eller hver sin jordplate.

Fellesjording på en plate / fordeler.

Bare at det finnes fagfolk (ikke jeg) som anbefaler å ikke koble VHF-jord / antenner på samme platen.

Men for det finnes det sikkert også noen her som kan svare på det.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det har vært diskutert frem og tilbake angående kabelsko og eller lodding her. Selv bruker jeg dette produktet i jobbsammenheng: http://www.relekta.no/novatio/content/prod...ylser/index.htm

og er kjempefornøyd med det. "Selvloddende" kabelsko som blir vanntette og transparante for visuell kontroll.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Hjælpe å trøste hvor mange dårlige loddinger jeg har laget FØR jeg gikk på kurs og lærte hva lodding EGENTLIG handler om...
Jeg har også laget mange dårlige loddinger, men etter praksisperioden for elektronikkeksamen der jeg loddet 10-tusenvis av loddinger i en av de siste telefonsentralene Stavanger Telefonsentral bygget (Madla telefonsentral) før det hele ble et statsmonopol for så å bli et privat selskap igjen, lærte jeg å lodde!! Dette kan jeg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En gang så jeg en tang hos Biltema, en billig kopi, men bedre enn den vanlige dr....n.

Se her, Art. 12-675 til kr. 199,-

Dette skal være en eksempel i motsettning til "kr. 10,-" tang fra Europris m.m.,

men ikke noe kjøpsanbefaling.

Jeg har denne tangen fra Biltema, og den kan anbefales for alle oss amatører som ikke driver med kabelsko til daglig. Uendelig mye bedre enn de ubrukelige sakene som følger med i kabelskosett.

Lodding lærte jeg en gang i barndommen, og hovedprinsippet er at man varmer opp gjenstanden som skal loddes, ikke loddetinnet.

Jeg kjøpte noen fortinnede ledninger fra Maritim nå i høst, og der er hver kordel inne i ledningen fortinnet hver for seg. Fortinningen er utrolig tynn. Ledningen er ikke spesielt stiv, så jeg synes det ville vært underlig om den brekker.

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Som ingeniør i elektornikk og teleteknikk har jeg selv loddet mye. Får helt vondt inn i margen når jeg ser noen tar fram en loddepenn som minst holder 500 grader med en kjempespiss som er sterkt korrodert og uren. Deretter og tilsetter vedkommende tråd til en klump på pennen for så å "tørke" dette av på loddestedet.

Gikk selv over all kabling i båten når motoren var ute for overhaling. Begynte bra med skikkelige kabelsko. stripset og ført i spiral kabelbaner. Dette gikk bra så lenge jeg hadde god plass bak instrumentpanelet, men når det ble trangt om plassen samtidig som at motoren kom i ble det til en liten spagetti likevel. Hadde jeg gjort dette om igjen, hadde jeg forrandret på hele opplegget.

Som ingeniør i elektornikk og teleteknikk har jeg selv loddet mye. Får helt vondt inn i margen når jeg ser noen tar fram en loddepenn som minst holder 500 grader med en kjempespiss som er sterkt korrodert og uren. Deretter og tilsetter vedkommende tråd til en klump på pennen for så å "tørke" dette av på loddestedet.

Og DET stedet er kanskje OGSÅ korrodert... :nono:

Enig. Her tar du opp noe viktig om lodding.

Redigert: Dette ble for mye O.T. i forhold til strengen, så jeg starter en ny tråd, etter råd fra Jorg :yesnod:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25932

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Om jeg var FOR belærende nå? Jessir! :yesnod:

( Og stakkars meg hvis jeg skrev noe galt nå...)

Jeg synes ikke at det er for belærende, men kan nesten vedde på at 99,9% av alle som

en gang hadde en loddebolt i hendene har ikke visst til 50% hva de egentlig gjør.

(uten at jeg vil fremstille MEG som belærende.)

Derfor synes jeg at du god kunne skrive mer detaljert om hele prosessen, hvis du gidder.

Jeg synes forøvrig at man godt kan følge deg hvis du beskriver noe.

Og pga. at jeg (altid) mangler separasjon av slike detalj-innlegg kan du best starte en egen tråd for det,

slik at tekniske fra båtplassen kan lagre denne tråden separat.

Du kunne jo kalle den tråden f.eks. "Riktig lodding og elektriske kontakter" og henvise til at den tråden bare skal brukes for dette tema.

Skal vi vedde at tråden kommer å bli både topaktuellt og lest i minst 50.000 ganger inne av 12 måneder?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hva ER en lodding? Er det sveising? Nix, for i sveising (og HER er jeg litt svak) skjer en sammensmelting mellom "likeverdige" elementer.

Slaglodding da? Er det sveising eller lodding? Selv om dette er "litt" O.T., er det sikkert en eller annen som kan gi skikkelig forklaring på DET.

Om jeg var FOR belærende nå?

( Og stakkars meg hvis jeg skrev noe galt nå...)

Vi skal fare pent med deg. Slaglodding kan vel ikke sees på som annet enn lodding, men med annet bindemateriale og høyere temperatur. Som gir sterkere forbindelse enn tinn.

Sveisingen var litt svak, men greit nok. Og det er helt korrekt når det gjelder sveising av Titan.

MVH ing. innen sveis, material & korr.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...