Jump to content

Dieselaksjonen:Til seilere, pessim., skadefro bensinbåteiere

Alvito

Recommended Posts

hallaron skrev:
Jeg har også merket meg i hvilken grad angrepene blir returnert.

Klok mann løslig sitert;

En sint mann skal takles med mildhet.

For det første signaliserer du selvkontroll.

For det andre blir han mer forbannet av det, enn noe annet du kan si.

Suzuki

No boat needed..

I dag ble kjent at veiavgiften skal innføres på fritidsbåter i England. Demed er slaget tapt for våre venner i vest :sad:

Det går en tråd på det Engelske YBW forumet i kveld, hvor man kan lese reaksjonene.

Det som overrasker litt er reaksjonene til bensin- og seilbåteierene, som skiller seg endel fra reaksjonene fra tilsvarende gruppe her på berget når det så svartest ut...

Her er noen av de første reaksjonene jeg leste:

-oh well doesn't make my purchase of a petrol boat this year look so bad now

sorry for you guys though :sad:

-Shame on them..... even as a Raggie (seilbåteier), I am sad that this stupid decision has been taken.

-I might save on fuel costs by giving up my RYA membership of 34 yrs & put this towards the red tax -Seilbåteier

-Sorry for the moboers (motorbåteiere).... not a good decision IMHO

Mvh. SAP

sap_2000 skrev:
.............veiavgiften skal innføres på fritidsbåter i England.

............... som skiller seg endel fra reaksjonene fra tilsvarende gruppe her på berget når det så svartest ut...

Veiavgift? Hvor har du det begrepet fra?

"Skiller seg en del..." -hvordan da?

Er avgift på fossilt brensel så mye dummere enn avgift på sukker, salg av bolig, arv, inntekt, omsetning av bil osv osv? Hva er det som gjør diesel til båter til slik en "hellig ku" at den skal skjærmes for all styggedom les: skatt og avgift?

Egoismen lenge leve!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sitat
Egoismen lenge leve!

Skal vi tiljuble enhver form for avgiftsøkning? Det går jo til en god sak....eller :crazy: Å kalle enhver motstand av avgifter for egoisme blir feil etter min mening, må ha lov å fronte sitt syn uten å få dette stempelet på seg.

Det finnes mange andre bedre måter å få inn nødvendige midler til fellesskapet på. Men DEN diskusjonen hører neppe hjemme på dette forumet...

Oteren skrev:
Skal vi tiljuble enhver form for avgiftsøkning?

Nei, selvfølgelig skal vi ikke det! Avgift er intet mål, det er et middel (kall det gjerne et nødvendig onde) for å ivareta samfunnsinteresser - hva/hvorfor/hvilke/når/hvem osv osv, ja det er en politisk diskusjon som hører hjemme andre steder enn på dette forumet!

Å ikke ilegge diesel til marint fritidsbruk avgift er i mine øyne intet verdig formål som fortjener noen spesiell fokus målt mot svært mange andre formål (og hvor engasjementet er svært lite!), og derfor tillater jeg meg å kalle folks engasjement i denne saken for egoisme! Så får fok heller bli sure og fornærmet - dem om det!

Mouche skrev:
Veiavgift? Hvor har du det begrepet fra?

Fordi den omtales som "road tax" der borte av politikerene. En avgift som er ment til å gå til vedlikehold og utbygging av vei.

Båter sliter ikke på veier og trenger ikke bruer, tunneler ol.

Mouche skrev:
"Skiller seg en del..." -hvordan da?

Der borte har hele båtfolket stått sammen mot avgiften. Selv de som ikke personelig blir rammet i særlig grad. Her på berget var det vel heller motsatt, eller hva....?

Mouche skrev:
Er avgift på fossilt brensel så mye dummere enn avgift på sukker, salg av bolig, arv, inntekt, omsetning av bil osv osv? Hva er det som gjør diesel til båter til slik en "hellig ku" at den skal skjærmes for all styggedom les: skatt og avgift?

Det fosile brenselet (dieselen) vi bruker på båtene er da vitterlig belagt både miljøavgift, CO2 avg. og merverdiavgift, og kan vel knapt betegnes som avgiftsfri??

For ordens skyld så var Britiske politikere også imot denne avgiften av stort sett samme grunner som vår regjering etter hvert kom frem til og har i flere år kjempet mot, men har nå blitt pålagt av av EU å innføre denne ved nyttår.

Mouche skrev:
Egoismen lenge leve!

:sleep:

Mvh. SAP

sap_2000 skrev:
... og kan vel knapt betegnes som avgiftsfri??

Nei, du må så gjerne kalle det "avgiftsfriere"? At jeg ikke klarer å mobilisere mot økt avgift på disesel til marint fritidsbruk, gjentar marint fritidsbruk, kan kanskje oppfattes som at jeg er tilhenger av samme, men det er jeg faktisk ikke! Jeg bare ser ikke at dette skal være noen fanesak for andre enn de som har kort nesetipp og ikke kan se skatte-og avgiftssystemet i et litt større perspektiv/sammenheng. Jeg har heller ikke tenkt til å sette i gang eller ta noen aktiv del i en eventuell kampanje for å redusere avgiftene på bensin til marint bruk, men det ser det heller ikke ut til at noen andre gidder, det være seg brukere av diesel eller båtorganisasjonene. Dette noteres med en viss interesse og noe undring! Frykten for at en aksjon kan få uønskete negative resultater m.h.t. avgiftene på diesel er åpenbar for stor? Ja det er vel direkte uttalt av mange her?

Så egoisimen lever i "beste velgående". :yesnod:

Mouche skrev:
Jeg bare ser ikke at dette skal være noen fanesak for andre enn de som har kort nesetipp og ikke kan se skatte-og avgiftssystemet i et litt større perspektiv/sammenheng. :sailing:

Det sier gjerne en RØD-GRØNN politiker når han trenger penger til noe han har lovt hjemfylket under valgkampen.

Mener virkelig MOUCHE at det må innføres avgift på marint diesel fordi Norge trenger de pengene? Eller mener MOUCHE at det er småbåtene som skal betale penger til den Norske Stat fordi industrien forurenser?

Han bør forstå at denne avgiften ikke er noe annet enn inndragelse av penger (les kjøpekraft) fra vanlige forbrukere og båteiere.

Dette minner meg mistenkelig om de diskusjonene som fant sted på 80-tallet hvor noen politikere minnet oss alle om at vi var i samme båt. Det var bare det at politikerne mente at vi vanlige folk skulle ro og politikerne skulle bare sitte på som passasjerer. Ja slik er det nok enda.

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

Mlouché, kan du ikke heller holde kjeft her, og så melde deg inn i AP der du tydeligvis hører hjemme? Sammen med Jens og Ari, for du har vel litt ambisjoner i livet? Det er en lidelse å lese disse endeløse raljeringene dine der du uten unntak forherliger avgifter som det eneste sanne budskap.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Vet du hva Skipper Worse - å be noen å holde kjeft bare fordi man er av en annen oppfatning er å ta fra noen ens selvfølgelige demokratiske rettigheter såvel som ytringsfriheten.

At du, av alle, som utøver av et av de frie yrkene, og attpåtil jurist, setter noe sånt på trykk forundrer meg !

At det heller ikke er å anse som pene manerer (i hvertfall der jeg kommer fra) tror jeg faktisk du er klar over?

Ti meg gjerne i hjel, men hold deg "for god" for den type innlegg du her kommer med!

Til slutt en saksopplysning (nok en gang!); Jeg er tillitsvalgt i lokal krets av Høyre. Det betyr ikke at jeg er enig med partiet i ett og alt, men er tross alt det partiet jeg føler meg mest "hjemme i"! Jeg har ikke noen politiske ambisjoner utover det (lokalt engasjement) og dine meninger om lokalpolitikere og folk som står på lister til kommunevalg har jeg lagt tydelig merke til tidligere så du skal få slippe å gjenta de! :nono:

Bare et lite tillegg Skipper Worse; Hvis du har lest tittelen på denne tråden (og det har du vel?) så vil du vel se at denne er ment for meg og ikke for deg? Og da kan du jo få slippe å lese noe mere her for lesetvang er det vel ikke (?) og hvis skrivekløen blir for stor så er det nok av andre tråder å "meske seg med" - eller?

Redigert av Mouche (see edit history)

Sitat
Til slutt en saksopplysning (nok en gang!); Jeg er tillitsvalgt i lokal krets av Høyre

Desto verre ! Lurer egentlig på hvem som er den største egoisten...

En lokal polititker som går mot sitt eget program fordi han ikke har noe stort forbruk av diesel selv eller ?

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Jeg er medlem i et parti hvor det er tillat å ha meninger, også sine egne!

I mange saker stilles medlemmene av kommunestyret fritt m.h.t. hva de vil stemme på/for, men naturligvis er man klar over dette i gruppen på forhånd (før debatt og avstemning).

Jeg har absolutt intet forbruk av diesel, men stort forbruk av bensin. Jeg kommer allikevel ikke til å ta initiativ til, eller aktivt å delta i noen aksjon for å sette ned avgiftene på bensin til maritimt bruk.

Det ser det ikke ut til at særlig mange dieselbrukere på dette forum kommer til å gjøre heller av frykt for at den sovende bjørn kan vekkes!

Egoisme eller ikke? Den enkelte får se seg selv i sitt eget speil!

ps

Hanne_ V - har du lest programmet?

Mouche skrev:
Å ikke ilegge diesel til marint fritidsbruk avgift er i mine øyne intet verdig formål som fortjener noen spesiell fokus målt mot svært mange andre formål (og hvor engasjementet er svært lite!), og derfor tillater jeg meg å kalle folks engasjement i denne saken for egoisme! Så får fok heller bli sure og fornærmet - dem om det!
  Sitat
Jeg bare ser ikke at dette skal være noen fanesak for andre enn de som har kort nesetipp og ikke kan se skatte-og avgiftssystemet i et litt større perspektiv/sammenheng.

Så egoisimen lever i "beste velgående".

Og hvem sitter her å forteller oss at våre prioriteringer ikke er "et verdig formål"? En selvutnevt diktatorisk Høyremann?

Det at du har andre prioriteringer mht skattepenge bruk, får du ta med deg inn i Høyres Hus, selv om de nok hadde møtt mest velvilje hos SV/AP ville jeg tro!

Det store perspektivet du snakker om, tror jeg de aller fleste bryr seg meget lite om. Ihvertfall når enn ser hva udugelige politikere bruker penger på allrede i dag. Det at en skal hente inn mer fra folks ferie budgett, får du nok aldri noen aksept for uansett.

For meg betyr dieselprisen ganske mye for ferien, og det har ingen ting med kort nesetipp å gjøre!!

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
  Nøtterøy skrev:
Det store perspektivet du snakker om, tror jeg de aller fleste bryr seg meget lite om.

Det tror jeg deg på! Og derfor er det desto viktigere at noen er villig til (og i stand til?) å tenke litt lenger enn egen nesetipp for enten du vil innse det eller ei, så er det en verden vi lever i!

Hvis du er så misfornøyd med våre politikere så er det kanskje en tanke å engasjere seg, gjøre noe med det liksom?

Selvutnevnt? Å melde seg inn i et parti gjør man på eget initiativ - selvvalgt. Å bli valgt til et tillitsverv er noe som skjer ved at man blir valgt (av andre) på demokratisk vis. Utrolig hvor mangelfulle kunnskaper vi har her da? Men sterke meninger har vi! :rolleyes:

Da jeg nevnte selvutnevt, var det her på forumet jeg mente, noe jeg nesten tregnet med at du forsto!

Skal en endre på ting som har innvirkning på seg selv og ens nærmeste, er vel politikken det siste stedet en burde engasjere seg!

I dag, som før er det økonimisk makt som styrer det aller meste rundt omkring, og derfor er det lønna som styrer, dvs. at en må gjøre det beste ut ifra egne evner og muligheter. Politikk er for kverulanter og folk som har begrensede evner mht jobb som krever mer enn 7,5 times arbeids dag.

Dette er vel også grunnen til at politikere idag rekruteres stort sett fra det offentlige, hvor de har vært skjermet for arbeidslivet realiteter, og derfor glir rett inn i både arbeids tempo, og moral.

Nei, jeg har aldri utnevnt meg selv til noe som helst på dette forumet!

Jeg har, derimot, diverse ganger blitt utfordret på mitt politiske ståsted og "beskyldt" for å være rød, rød/grønn og det som verre er og at jeg da tillater meg å si hvordan saken faktisk ligger an er vel ikke urimelig?

Dine øvrige kommentarer og uttalelser om politikere kjenner meg ikke igjen på, men problemet er vel at jeg vet hva jeg snakker om!

Sitat
ta fra noen ens selvfølgelige demokratiske rettigheter såvel som ytringsfriheten
Dramatiske konsekvenser! Var det bare så vel ... :lol:

Sitat
At det heller ikke er å anse som pene manerer (i hvertfall der jeg kommer fra) tror jeg faktisk du er klar over?

Der jeg kommer fra er det ikke pene manerer å oppfordre til at Staten skal ta fra vanlige folk stadig mer. Og så sier vi som regel det vi mener, rett ut. Lev med det eller la vær.

Sitat
Hvis du har lest tittelen på denne tråden (og det har du vel?) så vil du vel se at denne er ment for meg og ikke for deg?

Helt rett Mouché men poenget med tråden synes å ha unnsluppet din oppmerksomhet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...