Jump to content

Forvarming av to maskiner!

Audifil

Recommended Posts

Hei folks,

Jeg har fulgt litt med i en annen tråd her, men den dekker ikke helt hva jeg er ute etter.. Jeg vil gjerne bruke en diesel vannvarmer til å forvarme mine to maskiner via ferskvannsystemet. Med en maskin er det jo enkelt, men går det greit med to maskiner også på en grei måte? De har jo to seperate kjølesystemer.

Er ute etter en enkel og grei løsning som er driftsikker. Var i kontakt med Webasto men fikk til svar at jeg trenger to vannvarmere for å få det til...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Jeg vil nok anta at svaret du allerede har fått er treffende. Det skulle bli noe himla med ventiler og ball for å få en varmer til å serve to systemer.

Årsaken til at du vil varme motorene antar jeg er for å lette kaldstart og å skåne dem i oppstarten. Hulda har strøm fra land. Sist vinter hadde jeg en 250 W panelovn med termostat stående i motorrommet. Temperaturen lå på 15 grader der inne hele vinteren. Hvis du ikke har 220 volt, hvorfor ikke sette inn en luftvarmer og varme opp både rommet og motorene?

Er litt redd for det ja, men kan jo hende noen har en lur løsning... Ovn går jo, luftvarmer også men er jo vesentlig lengre oppvarmingstid. Et annet alternativ er jo elektrisk blokkvarmer(motorvarmer), men er jo da avhengig av strøm. Hadde vært fint å kunne forvarmet de når man ligger i uthavn også..

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Kan du utdype dette litt, ser ikke helt dette.. Hvordan kobles dette sammen og hva skal jeg med varmevekslere mellom varmer og motor(er sikkert litt dum:-)

Je, jeg nevnte dette lenger oppe.. Behovet er der uansett:-) Kaldstart er ikke bra.. Er kaldt i påsken og i slutten av høsten. Blir også litt vinterbruk er planene når været er fint..

Hei.

En varmvannstank varmet via motorens kjølevannskrets er et eksempel på en enkel og driftssikker måte å overføre varme på mellom to vannsystemer.

En varmeveksler for vann er en komprimert utgave av en varmtvannstank med adskillig høyere virkningsgrad. Varmeveksleren har to adskilte vannløp, og kan benyttes til å overføre varme eller kulde fra det ene vannløpet til det andre.

Jeg tar som utgangspunkt at du har varmtvannstank som blir varmet fra motorens kjølevann.

Dette er da løst ved at kjølevann fra motoren sirkulerer gjennom et rør i varmtvannstanken.

To tynne slanger ut fra den ene motoren og inn på varmtvannstanken.

Varmeveksleren har som nevnt to adskilte løp, og altså fire tilkoblingsstusser.

Ved å kutte de to slangene mellom motor og varmtvannstank, og koble slangene fra motor på det ene vannløpet i varmeveksleren, og slangene fra varmtvannstanken på det andre vannløpet har du på en enkel og vedlikeholsdfri måte isolert motorens kjølevannssystem.

På motorsiden sørger motorens vannpump for at vannet sirkulerer i varmevekslerens motorside.

For at varmeoverføringen til varmtvannstanken skal bli effektiv må du også montere inn en sirkulasjonspumpe på varmvannstank siden av varmeveksleren.

Forløbig ha vi oppnått to ting. Brukt mye penger på varmveksler og pumpe, og fremdeles har vi bare varmt vann. To sideeffekter av "investeringen" er at motorens kjølevannskrets lever sitt eget liv helt separat fra vår nye vannvarmekrets og motorens kjølevann ikke sirkulerer rundt "i hele" båten, hvis det er langt mellom motor og varmtvannstank. Varmeveksleren kobles selvfølgelig så nærmt motoren som mulig.

Nå har vi et lite vannvarmesystem som består av en varmeveksler, en varmtvannstank, to vannslanger og en sirkulasjonspumpe.

Hvis vi nå skal koble inn en liten Eber/Webasto vannvarmer i systemet vårt, trenger vi i tillegg til varmeren en ekspansjonstank for å holde styr på vannutvidelsen som oppstår når vann varmes opp. Selv har jeg fått laget en ekspansjonstank med to rørstusser i bunn slik at alt vannet i varmesløyfen sirkulerer gjennom tanken. På den måten slapp jeg helt unna luftingsproblemer ved oppstart.

Ekspansjonstanken monteres over det høyeste punktet i varmtvannskretsen. Vannvarmeren monteres under ekspansjonstanken slik at det alltid renner "rent vann",uten luft , inn til vannvarmeren. så strekker du slange ut fra vannvarmeren og inn på vartmtvannstanken, ut fra varmtvannstanken og inn på varmeveksleren, ut fra varmeveksleren og inn på ekspansjonstanken.

Nå har du fått en vannvarmekrets som består av ekspansjonstank, vannvarmer, varmtvannstank og varmeveksler, der alle enhetene er koblet i serie, og vannvarmekretsen er atskilt fra motorens kjølevannsystem.

Av egen erfaring vil jeg anbefale å isolere slangene med rørskåler fra Clas Ohlson, etter å ha kokt 6 flasker rødvin på første prøvetur.

Hvis du nå vil utvide dette slik at også motoren kan varmes må du koble inn en sirkulasjonspumpe mellom varmeveksler og motor. Denne bør være koblet sli at den alltid går når motor er igang, og at den kan startes manuelt når vannvarmeren går.

Skal du nå koble den andre motoren inn i dette må du ha en varmeveksler til. På motorsiden kobler du den likt med den andre varmeveksleren. På vannvarmesiden kobler du den i serie med den andre varmeveksleren. Alstå kutter slangen mellom første varmeveksleren og ekspansjonstanken og kobler den nye varmeveksleren i mellom. Hvil du kunne varme den andre motoren og må du også ha en sirkulasjonspumpe mellom motoren og denne varmeveksleren.

Skal du også koble inn varmevifte er det lurt å koble disse i parallell (uttak med t-rør), ellers kan det bli lite varme igjen i varmeviften som sitter lengst vekke fra varmekilden.

Nå begynner jeg å få skrivekrampe, så jeg skal gi meg. Men forhåpentligvis vil dette kunne gi noen oppklaringer og grobunn for flere spørsmål.

Selv har jeg et slikt system med enkel motorinstallasjon varmtvannstank og varmevifter.

Jarle

Hei. jeg har dette systemet oppe og går med en varmer.

Har koblet en sløyfe fra varmer til varmtvannstank videre til motor 1 som er koblet i serie med motor 2.

Har satt på stoppekraner ut fra begge motorene slik at jeg i nødsfall kan separere disse.

Pass på å koble slangene på motorene slik at ikke vannpumpene jobber mot hverandre om du bruker varmeren mens motoren går.

Starter varmeren 10 min før oppstart,rask og enkel røykfri start selv med volvo :flag:

Har koblet varmeren med vanlig bryter slik at det ikke er tidsbegrensning på brennetid.

Når motoren oppnår 90 grader stopper varmeren,når jeg sakker av og temp på motoren synker kobler varmeren inn igjen.

Jeg har således jevn driftstemp.

Ligger jeg i uthavn lar jeg varmeren stå på og den går på laveste hastighet og jeg har varmt vann så lenge jeg ønsker.

Når motorene er kalde tar det ca 30 min til varmeren slår seg ned på laveste hastighet.

absolut et system å anbefale.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Hei.

Har nå laget en liten tegning som kanskje er utfyllende til mitt forrige innlegg.

Det er selvfølgelig ikke nødvendig med varmevekslere for å få dette til, men jeg mener det gir følgende fordeler.

1) Kjølesystem for hver motor er en uavhengig enhet og adskilt fra resterende system.

2) Varmesløyfen er uten overtrykk, mindre fare for lekkasje. Det blir en del koblingspunkter rundt i båten.

3) Varming av motorer styres ved å slå på sirkulasjonspumpene mellom motor og varmevekser, i stedet for kraner. Vi bruker vannvarmer til, ja nettop, varmtvann. Og da er det ikke nødvendig å varme opp motorene.

Litt forklaring til tegningen.

S1, og S2 er sirkulasjonspumper du må ha for å få varme på motorene. Disse må starte automatisk når motor går, eller manuelt når vannvarmer går og du ønsker å forvarme motor.

Varmesløyfen er lagt opp som en trykk (tur) og en suge (retur) side. Varmvannstank og varmevifter er koblet i paralell på på denne. Fordi vannet som strømmen har den forunderlige egenskap at det velger å sirkulere minste motstands vei, er kranene K1-K3 lagt inn Disse bruker du til å strupe gjennomstømmningen slik at det blir lik varme i alle viftene.

Den siste viften/apparatet i sløyfen skal ikke ha kran. det må alltid være gjennomløp i vannkretsen når varmeren går.

Hvis du kobler forbrukerene etter hver andre (i serie) vil det ikke være mye varmt vann igjen til de siste apparatene

Kranen K5 bruker jeg om sommeren. Den stenger for sirkulasjon til varmeviftene. det går da fortere å varme oppvarmtvannstank/motorer. Ingen grunn til å sirkulere vann rund i hele båten hvis du ikke skal benytte den.

Kranen K4 er en tre-veis kran som stenger av oppvarming av varmtvannstank og varmevifter.

Jarle

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1625/P1030001.jpg

Takk for mange fine forslag her.. Kringeland sitt er jo forsåvidt enkelt og greit uten for mye ting&tang mens JFE sitt forslag er endel mer avansert og ikke minst dyrere.

Men er det ikke litt riski og koble kjølevannsystemet i serie med to maskiner slik som i ditt forslag Kringeland? Og er pumpen i varmeren kraftig nok til å sirkulere vannet i to maskiner pluss bereder?

Slik du tenker Kringeland?

Forvarming_to_maskiner.JPG

Redigert av Audifil (see edit history)

Jeg og er tvilende til dette forslaget med å seriekoble to maksiner, jeg ser hensikten når motorene skal forvarmes men når de skal levere varme til båten må jo det være bedre å parellellkoble de for å få utnyttet varmen fra begge varmerene.

Når det gjelder parallell-/seriekobling av defrostere, varmvannstank ol. så er jeg litt i stuss på hvorfor en skal paralellkoble de fremfor seriekobling.

Som trådstarter kjenner til planlegger jeg samme system hos meg men avventer svar fra motorfabrikken før jeg sette igang med installasjonen.

Jeg ser for meg magnetventiler inn og ut fra motorene, for at alle skal kunne være åpne må begge motorene være avslått, er de i drift er kun ett sett ventiler åpne.

Jeg leter fortsatt etter den komplette løsningen...

Hei.

Når det gjelder parallell-/seriekobling av defrostere, varmvannstank ol. så er jeg litt i stuss på hvorfor en skal paralellkoble de fremfor seriekobling

Hvis du kobler apparatene i serie vil vannet bli kaldere og kaldere jo lenger ut i serien du kommer.

Kobler du i parallell vil alle apparatene få samme vanntemeratur inn. Siden verden ikke er ideell og vannet derfor tar letteste vei, er det montert inn kraner ved hvert apparat for å kontrollere vannstrømmen slik at det blir lik varme på alle apparater.

Et alternativ er å koble varmtvanstanken i serie, først i kjeden, slik at den alltid får maksimal effekt.

Jarle

Hei Frøken Fryd:-) Nå er det slik at jeg kun har tenkt dette til forvarming av maskiner og ikke oppvarming av båten slik du har tenkt deg. Det skal ingen defrostere eller lange strekk med rør inn her, bare sløyfa til varmtvannet evt..

Håper Hr. Kringeland kan bekrefte om han har lagt det opp slik som jeg beskrevet i min proffesjonelle tegning:-)

Hei.

Hvis du kobler apparatene i serie vil vannet bli kaldere og kaldere jo lenger ut i serien du kommer.

Kobler du i parallell vil alle apparatene få samme vanntemeratur inn. Siden verden ikke er ideell og vannet derfor tar letteste vei, er det montert inn kraner ved hvert apparat for å kontrollere vannstrømmen slik at det blir lik varme på alle apparater.

Et alternativ er å koble varmtvanstanken i serie, først i kjeden, slik at den alltid får maksimal effekt.

I min båt skal jeg ha vannvarmer, en 10kw defroster til salong og en 2kw til lugar. Jeg ser for meg at 10kw viften ikke går når lugaren nyttes, da brukes kun 2kw viften og jeg vil tro 10kw ikke stikker av med så mye varme. Hvorvidt varmtvannstanken bør stå først eller sist har jeg ikke noe formening om, når en ikke trenger varmtvann er jo det best å ha den sist men så spørs det om den blir varm nok når den står sist da...

Nå er det slik at jeg kun har tenkt dette til forvarming av maskiner og ikke oppvarming av båten slik du har tenkt deg. Det skal ingen defrostere eller lange strekk med rør inn her, bare sløyfa til varmtvannet evt..

Eneste jeg er skeptisk til her er sammenkobling ifm. sikkerhet, ryker en slange risikerer du å miste kjølvannet på begge motorene. Kunne kansje hatt ventiler på slangene...

Hei Frøken Fryd

I min båt skal jeg ha vannvarmer, en 10kw defroster til salong og en 2kw til lugar

Hvor stor vannvarmer har du tenkt å kjøpe? Jeg har en 5kw Eberspaecher i en sløyfe med varmtvannstank og 2 stk 2kw defrostere.

Skal du få 10 kw ut av den store defrosteren, må du jo kunne levere minst 10kw inn til den.

Jarle

Hei Frøken Fryd

Hvor stor vannvarmer har du tenkt å kjøpe?

Jeg har kjøpt meg en Termotop C som leverer 5200w, jeg regner med å få utnyttet defrosteren på 10kw bedre når den drives av motoren under gange. Ellers var det antall luftuttak som avgjorde valget på defroster.

Tegningen er eksakt slik som koblet hos meg.

Pumpen i varmeren har ingen problemer med å transportere vannet selv om berederen er plassert midt i båten.

Klart vannet blir kaldere mot slutten men etter 10 min holder ene motoren 70 grader og den andre 65

Når motorene går er det jo som oftest ikke for lite varme som er problemet.

En økning av mengden kjølemedium som sløyfen medfører vil vel heller være en fordel ?

Så lenge jeg har enkel mulighet for å separere motorene kan jeg ikke se noen ulemper med å ha disse koblet i serie,det er jo kun en liten vannmengde som sirkulerer her i forhold til det som går gjennom kjøleren.Tvert imot har det for meg ført til en jevnere driftstemperatur.

Et vanlig inne/ute termometer i motorrommet avslører umiddelbart en eventuell kjølevannslekkasje med hurtig økning av temp.(erfart i praksis) med kuleventiler både inn og ut på motorene gjør det enkelt å eleminere en eventuell lekkasje under gange.

Men det kan selvsagt være andre bakdeler jeg ikke har tenkt på eller oppdaget.

Mitt system har iallefall fungert problemfritt i 2 år og mange driftstimer og blir som det er !

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Hvorvidt varmtvannstanken bør stå først eller sist har jeg ikke noe formening om,

VVB bør stå først, ellers får du ikke vannet helt varmt. Snakker med erfaring, da jeg koblet feil ved første forsøk, i den andre båten jeg hadde. VVB stikker ikke av med all varme, og når vannet er blitt varmt, vil all varme passere. Fungerer fint det.

Har interessert lest tråden, men ser at ingen har lansert følgende løsning:

Sett vannvarmeren i serie med ene motoren. Koble denne sløyfen til en varmeveksler. La sekundærsiden på veksleren bli koblet til den andre motoren. Resultatet er at ene motoren varmes direkte fra vannvarmeren, mens den andre varmes indirekte via varmeveksleren.

Angående varmeveksler er det flere alternativer. Jeg ville av prishensyn vurdert en av de minste varmtvannstankene, fjernet all form for trykkregulering og benyttet denne som en ren varmeveksler. Medfører riktignok en utvidelse av kjølemedie behovet til motoren tilsvarende tanken sitt volum, men hva gjør nå det?

Effektiviteten på en varmeveksler er nok høyere, men tilgangen på en liten varmtvannstank vil jeg tro er større.

Ene motoren vil med denne løsningen bli varmere enn den andre, men begge vil bli betydelig forvarmet sammenlignet med ingenting. Via kraner med krysskobling (eller manuelt arbeid) kan jo konfigurasjonen byttes med jevne mellomrom slik at en vinter den ene motoren, neste den andre.

Oso

I den andre tråden ble lignende forslag nevn, en trenger da også en sirkulasjonspumpe på motor nummer to når den skal forvarmes.

Jeg tror jeg kommer til å ende opp med magnetventiler og en krets...

Noen som kan anbefalle en ekspansjonstank? Trenger vel ikke å være så stor, ønsker å montere nivåbryter i bunnen på den også...

I varmtvannssystemet ombord har jeg en ekspansjonstank levert av Webasto.

Jeg mener at lokket slipper ut trykket på 1.1 bar.

Pass på at tanken er plassert på systemets høyeste nivå ombord.

Jeg har tanken som siste ledd i sirkulasjonssløyfa før væska påny varmes opp av dieselvarmeren (Webasto Termo 90 S).

Webastoen varmer raskt opp væska i varmesløyfa

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...