Arne Lian Startet 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2003 Kanskje ikke mest aktuellt og navigere med 3D kart for båtfolk? Har registrert at endel her bruker Ozi, så hvorfor ikke gå over til 3D......egner seg best for de av dere som bruker GPS og kart mer enn på bare flatt vann. La ut noen prøvebilder her:http://home.online.no/~a-lian/ozi3d1.cfm Her er en smaksprøve: Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Spør som jeg har vett til jeg, Arne: Det ser jo fint ut dette, men hva kreves for å kunne kjøre 3D? Regner med å kunne ta mine første vinglende GPS steg i løpet av noen dager i form av USB GPS tilkoblet bærbar PC m/Ozi som prøveprogram. Kunne du utdype hva forskjellen utrustningsmessig er mellom 2D og 3D? MVH En som synes GPS er veldig interessant, men som er helt newbie... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Har ingen erfaring med 3D ! men bilden som du lagt in viser ju höjder på öar o skymmer det som ev. ligger bakom, det verkar ju lite knäppt ! iallafall vid skjaergårdnavigering! 3D om det visat bottenkonturer kansje hade varit noe för fiskare o trålare.......... får nog lära mig lite mer om det innan man kan förkasta det men idag håller 2D mer än väl för mig! Kan vara tillräckligt svårt det..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jada Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Dette 3D kartet må jo være veldig realistisk, for sjøen slår opp på fjellet noen steder. Veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 jada den gör det....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Det finns et annet programm som også er bra, men husker ikke hva det heter! Det er russisk tror jeg, og som kan kjøre delt skjerm som da viser bunnkontur samtidig med vanlig kart( omtrent som cmap). Ganske bra av det jeg har sett! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Du tenker antagelig på dKart fra http://www.morintech.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 25.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2003 Maxsea har en modul for å vise bunn som 3D i eget vindu. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Arne Lian Svart 25.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2003 Veeel, nå var jo ikke 3Den akkurat så realistisk at den viser bølgeskvulp oppi fjæresteinene, men heller snakk om en liten kalibreringsfeil i kartet eller feil i høydedataene eller litt av hvert??? Ozi 3D funker på det viset at man først må ha vanlig Ozi, deretter kan man laste ned gratis demoversjon 3D, og fullversjonen av denne koster 25$. Gratis høydedata for hele verden finner man via linker på Ozi3D siden. Disse dataene er nærmest ubrukelige i praktisk bruk da dette er 1000x1000meters oppløsning, men greit nok hvis du bare er ute etter og se båten fra fugleperspektiv. Ellers får man kjøpt høydedata fra Statens Kartverk, og som kjent er ikke dette Rema 1000 priser! Her er prisene, og man må kjøpe data for minst 1000kr+mva: 25x25m oppløsning koster 10kr pr. km2 50x50m......................... 8kr............ 100x100m......................4kr............. Jeg kjøpte ca ei kvadratmil med 25x25m oppløsning (10x10km) til den nette sum av ca 1400kr, dette innkluderte mva, brenning av CD og postgang. Selve programmet er dritenkelt og bruke for å si det enkelt, og verden får ett annet perspektiv når man kan snu kartet i alle himmelens retninger- på samme måte som 3D figurer i f.eks AutoCad eller andre 3D programmer. Man kan f.eks. velge om man vil se som vanlig rett ovenfra, på skrå/vannrett, mot eller fra destinasjonen...........Har man først høydedataene kan man åpne dette opp i hvilket som helst kattype man måtte ha kalibrert i Ozi i ett gitt område. For vanlige båtturer på sør/østlandet med relativt flatt terreng mener jeg 3Den ikke gir den heilt store opplevelsen, men så var det jo ikke derfor jeg kjøpte disse dataene- men for turterrengbruk!!! Men for dere som holdet til i de dype vestlandske fjorder med flere hundre meters fjell på begge sider må det jo bli en aldri så liten opplevelse og se båten snirkle seg mellom dalsøkkene- f.eks. se sin egen båt på fjorden fra Kjerragplatået o.l. Når det gjelder dybdedata, altså det som er under vannlinja så har jeg ikke peiling på hva sånt data koster eller om Sjøkartverket har dette for salg, noen andre som har peiling??? Men kjenner jeg Statkart rett får man ikke mange holmer&skjær med for 1000lappen..... Sitér dette innlegget Link to post
raa Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Jeg har arbeidet med er forskningsprosjekt om 3D kart for småbåtbruk. Der har vi utviklet et program for å vise terreng med trær, sjømerker, bygninger og turistinformasjon. Det kan også kobles mot GPS. Vi har mulighet for å laste ned data dynamisk over internet, slik at du hele tiden har oppdaterte kart så lenge nettverksforbindelsen er oppe (desverre går utbyggingen av 3. generasjons mobiltelefoni noe tregere enn vi kunne ønske). Terrengmodellen vår går sømløst over fra lokale data i nærområdene rundt der du er, til grovere data som dekker hele resten av jorden. Dette gjør bl.a at vi kan vise en naturlig krummet horisont og ikke bare en firkantet "blokk" med data (eventuelt med "tåke" rundt) som de fleste andre gjør. Mange steder er profilen av øyer og landformer mere beskrevet av skog og bygninger enn av terrenget, og vi håndterer også dette. Vi ser at flere navigasjonsprogramleverandører har kommet med "rask og billig" 3D løsninger tilsvarende den Ozi har, og sier seg fornøyd med det. Dette er litt farlig, siden sluttbrukerne (dere) ikke nødvendigvis vet at det kan gjøres bedre, ikke krever noe bedre fra leverandørene og utviklingen stopper opp på et unødvendig lavt nivå. Et annet problem er (som allerede er nevnt) prisene på detaljerte data. Høydedatamodeller med oppløsning bedre enn 100m koster kroner. Bygningsmodeller er enda dyrere og må ofte spesiallages. Flyfoto er dyrt osvosv... Ta en titt på http://globe.sintef.no/gallery/index.html under overskriften "TellMaris examples" for å se hva jeg mener. Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.