Jump to content

Tungbygde snekkemotorer.

Avmønstret3

Recommended Posts

Hva med Gøta motorene fra Sverige, de produserer ennå motorer etter den gamle lesten. Mener jeg så en link til dem for en tid tilbake.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Gøtamotoren som selges nå er ikke spesielt tung(bygd). En kjent erstattet i sommer en 5hk ensylindret, Sleipner, mener jeg det var, med en tosylindret Gøta totakts bensinmotor, på 10-12 hk hvis jeg ikke husker feil. Båten flyter mye høyere, behovet for ballast blir løpende vurdert - båten er ca 21 fot, skjermsnekke. Erfaring så langt er god, motoren går som en klokke, putrer litt mer, men gir båten klart mer skyv enn gammelmotoren.

Skal det være litt tungbygd, uten at motoren blir diger, er en 10 hk Sabb fra denne siden av tidlig syttitall tingen, den er like god som ny.

Tror du kan få en relativt ny 10hk Sabb hvis du følger med litt. Så en 2001 mod til salgs for 25000 på Finn i fjor, så disse ble produsert inntil ganske nylig. Snakk med Sabb motor i Bergen, kanskje de kan hjelpe. Ellers står det ofte brukte, litt eldre til salgs, og er de ferskvannskjølt er det hvertfall helt ufarlig å kjøpe. Er selv oppvokst med 10hk sabb, og den er for meg selve symbolet på driftsikkerhet. 23 år, sommer som vinter og ikke noe 200 under maks på marsjfart nei. Timevis med dorging uten en røykdott etterpå. Aldri et feilslag. Eneste reparasjon var membran og stang til sjøvannspumpe, da denne ble skjev en gang pumpa var fryst. Skulle nesten hatt en hjemme i kjelleren som kulturminne. :smiley:

Var og tittet på siden til Göta motoren. Den har jo dobbelte turtallet av en Sleipner, og sikkert mere kompression også. Men ellers er det jo artig at noen vil produsere noe annet enn racermotorer.

Når det gjelder Sabb, så er den etter min mening for tung for den båten jeg har, for den settet mye opp i naust av værhensyn.

En annen ting som gjelder Sabb er at det vil gå tomt for reservedeler snart, det er kun deler som ligger hos forhandlerne rundt om som er og få tak i. Sabb har nylig kondemnert alt av reservedeler til sine egenbyggede motorer etter de opplysninger jeg har. Ingen fikk kjøpe opp delelageret, de mente de ikke tjente penger på og holde liv i gamle motorer, og da skulle ingen andre heller kunne levere deler til dem.

Veldig synd, det er jo likedan med div. andre gamle motor fabrikanter også, hele lageret til Sleipner gikk jo til Jøtul og ble til ovner, bare noe paknings greier ble igjen, og ingenting er igjen etter det heller nå lenger.

Jeg har i dag sendt penger for 1 stk. Sleipner, nyoverhalt motor. Håper den vil vare lenge og fungere fint.

Er det noen som vet noe om den motoren som produseres i India ?

Marna lager jo motorer fortsatt, den på 10/15 hk.

Bill

"Sabb har nylig kondemnert alt av reservedeler til sine egenbyggede motorer etter de opplysninger jeg har. Ingen fikk kjøpe opp delelageret, de mente de ikke tjente penger på og holde liv i gamle motorer, og da skulle ingen andre heller kunne levere deler til dem."

Kan slikt virkelig gå an da? I så fall tror jeg Sabb har spilt et høyt spill med den good-will de har opparbeidet gjennom mange år langs vår lange kyst. Motorer som dunker og går både en og to mannsaldre fortjener bedre, og det gjør eierne deres også!

med betenkt hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Når det gjelder Sabb, så er den etter min mening for tung for den båten jeg har, for den settet mye opp i naust av værhensyn.

Sabb 10hk veier 200kg (oppgitt vekt uten propellutstyr) og er dermed letydelig lettere enn FM 5/6 hk, for ikke å snakke om Sabb sine semidiesler.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En ensylindret Sleipner veier ca. 200 kg. dersom motoren ikke er større enn 4/5, 5/6 hester. I følge Per Ø. Andreassen, som har jobbet som ingenør ved både Sleipner- og Fm-fabrikken, er Sleipner-motoren noe av det beste som er laget av bensinmotorer for båter. Passer man på manifoil og kjølekappe og skifter olje hver sesong, er disse motorene praktisk talt uutslitelige. Motorer som er laget på -20 og -30-tallet putrer og går like godt i dag som for 80 år siden. Er det noen som kan vise til tilsvarende holdbarhet?

Gon

Det er Sleipner 3,5 - 4,5 - 5 hk som veier 200 kg, med utstyrsgruppe G. Min er ikke det, og veier kanskje 140 - 160 kg.

Jeg liker også Sleipner, fenomenale motorer. Og veldig driftsikre.

Jeg gleder meg til jeg får motoren jeg har kjøpt. Har også fått tak i original brosjyre for Sleipner 4,5 hk, samt brukerveiledning, og brukerveiledning for forgasser og magnet. Dette blir moro. :-)

Bill

En annen ting som gjelder Sabb er at det vil gå tomt for reservedeler snart, det er kun deler som ligger hos forhandlerne rundt om som er og få tak i. Sabb har nylig kondemnert alt av reservedeler til sine egenbyggede motorer etter de opplysninger jeg har. Ingen fikk kjøpe opp delelageret, de mente de ikke tjente penger på og holde liv i gamle motorer, og da skulle ingen andre heller kunne levere deler til dem.

Dette stemmer ikke, det blir fremdeles laget deler til Sabb. det som er vanskelig og få tak i er blokker ( har en hvis noen trenger ) og geardeler til hurtigomstyring for 2G.

Det var og broblemer med veivlagre, men der har Sabben laget ett erstattningslager.

Deler til gammel Sabb.

Nei, dette stemte ikke. Opplysningene fikk jeg fra en i et annet forum som hadde fått denne beskjeden og var frustrert over det.

Så, jeg ringte Sabb nå, og fikk til svar at de ikke har deler til gamle Semidiesler, men alt fra 1955 og oppover har de deler til. Og lager fortsatt. Semidieslene var de sluttet og levere deler til for lenge siden.

Så, det lønner seg tydeligvis og spørre direkte. Men, pussig at noen går og gremmer seg over ting som ikke er tilfelle. Og enda verre at ryktet kommer ut.

Bill

Her må ein skille mellom 2 generasjoner Sabb motorer. Sabb semi og Sabb Diesel.

Dette er typene Sabb Semi: A 3-4 hk, B 4-5hk, C 5-9 hk og D 6-12hk.

Så blei det laga nokre få 2-takts dieselmotorar i 40- og 50-åra, type E 5 HK og F 6 hk.

Først i 1957 blei legenden type G starta, først 8 hk, senere 10 hk. Ein mindre versjon,( kortere slaglengde), het H. Seinare kom 2G 16-22hk og 2H 18 hk. Og tilslutt 2J 30 hk.

Deler og opplysninger om Sabb semi, er umulig å oppdrive hos Sabb Motor AS. Derimot har dei framleis deler til dieseltypene. Når det gjeld nye Sabber type 10G er løpet kjørt, siste eg høyrde var at det var gods til å lage ein serie til, viss dei fekk bestilling, men det er 2 år siden.

Min "Splitter flunke nye" Sleipner 4,5 hk står nå i tilhengeren min. Ai ai ai... gleder meg til og høre Sleipner lyden igjen. Kan dere begripe at den lyden skulle passe mine ører så godt... :lol:

Håper jeg får glede av den frem til 2052, da er den 100 år. :smiley:

dunk dunk dunk dunk dunk dunk dunk,,,, hører dere den ? Ikke det ? Skal skru opp lyden litt... DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK :lol:

Fra spøk til alvor, joda, det må gå an og få til en liten filmsnutt med lyd av den. Skal tenke litt på dette, men har ikke lydpotte enda, og jeg må få skrudd den fast i pallen den står på.

Bill

Joda, gamle motorer er artig. Har selv en 1 sylindret totakt FM motor fra 1926. Mangler magnet, men skal ellers være komplett. Hadde vært morro å fått start på den en gang...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Neida, den stod det en røten Perkins 4.108 i.

Men det kan se ut som det har vært en Sabb i den en gang.

FM kjøpte jeg for ett par år siden, den er forøvrig komplett med propell og reversering.

Tanken var at jeg en gang fikk satt den i en liten snekke på 18-20 fot :sleep:

Blir vel til og fikse den opp og sette den i stua :smiley:

• 3 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har stor sympati for Sleipner45s ønek om en tungbygd motor, men tror ikke det finnes noe nytt. Derimot er det stadig gode, brukte motorer å finne. Mange av dem som ble originalt installert med kjølesløyfe er stadig i god stand.

Min favoritt er Sleipners ensylindrede diesel fra rundt 1960. Den veier 465 kg komplett og yter 10 hk ved 1000 omdreininger, 120 mm boring og 140 mm slag. Den står i mange halvdekkere i yttre Oslofjord og jeg har aldri sett noen som ikke har hatt ferskvannkjøling. BK produserte også et monster i samme vektklasse. Den yter 14 hk på en sylinder, men med mye høyere turtall og da forsvinner noe av charmen.

Sleipners 7hk bensin, som er laget i forskjellige varianter, er også grove og ligger på ca 300 kg. 125/127 boring og 150 slag. Færds 7 hk har enda litt større volum (130 x 150), men er noe lettere.

Ellers har både Kvikk, FM, Marna og Alda ensylindrede sekshestere med mye kraft.

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...