Jump to content

Brennverdien til diesel?

Ask

Recommended Posts

Blir ikke helt rett frem dette her, men svar på det du spør om er i allefall.

Nedre Brennverdi på Diesels levert asv Statoil er på 43,4 MJ/kg, Tettheten er 0,808 kg/m3

1MJ =>0,277778 kWh

Dette gir deg at en kg diesel tilsvarer 0,2777778x43,4 som er 12,05 kWh, kompensere vi for tettheten og gjør om til liter så blir det ca. 9,75 kWh pr liter diesel.

Brennverdi og tettheten er hentet fra Statoil sitt datablad for blank og grønn diesel

Men det som blir litt vanskelig her blir jo en vurdering av virkingsgraden i ovenen din, alt blir jo til varme om du klarer 100% effektiv forbrenning med rett luftoverskuddstall, men den stor frågan blir vel hvor mye fyrer du for kråka... Hvor mye varme går ut med røykgassen som du ikke klarer å nyttigjøre deg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

sydvesten skrev:
Nedre Brennverdi på Diesels levert asv Statoil er på 43,4 MJ/kg, Tettheten er 0,808 kg/m3

Jeg stusset litt over tettheten som du oppga, men den stemmer med Statoils datablad og er sannsynligvis tettheten på den såkalte miljødieselen. Det produktet som hovedsakelig selges som "båtdiesel" fra marinaer og bunkringsstasjoner, er marine diesel/fyringsolje nr. 1 med en tetthet på ca. 0.85, noe som gir en noe høyere brennverdi. Se Esso's datablad her http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx...amp;iDepId=5392

Er enig med deg her, jeg har alltid benyttet 0,85 men justerte dette i beregnigen i dette eksemplet siden Shell Statoil oppga dette på sin grønne og blanke diesel.

Om Esso selges sin diesel med en høyere tetthet så er det jo mere lønnsomt å kjøpe dieselen der..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

sydvesten skrev:
Om Esso selges sin diesel med en høyere tetthet så er det jo mere lønnsomt å kjøpe dieselen der..

Derfor var heller ikke Statoils miljødiesel noen stor suksess. Motorfabrikantene mente at effektuttaket ble redusert med mellom 5 og 10 % med samme belastning på motorene. Båteiere registrerte et øket forbruk i samme området for å oppnå samme fart. Undermotoriserte båter som med den "vanlige" dieselen så vidt klarte å klore seg opp på plan, klarte ikke dette lenger o.s.v.

I tillegg var dieselen så tørr at enkelte motorer skar seg, noe som medførte erstatningsutbetalinger fra Statoil side. Om denne dieselen selges i dag, vet jeg ikke, men i så fall er den tilsatt et smøremiddel som erstatning for svovelen som ble tatt ut.

sydvesten skrev:

Er det virkelig nevneverdige forskjeller i dag for praktiske formål? Har lurt litt på det. En kamerat driver et firma med mobilkraner, og han påstår hardnakket at mobilkranene går best og yter mest på diesel fra HydroTexaco. Kanksje det er verdt å forsøke og frakte med seg noen kanner om det faktisk er en forskjell?

Akkurat det samme har jeg hørt om Shell sin diesel. En bekjent påsto hardnakket at under full belastning brukte han 20% mindre med shell sin diesel ann alt annet. Han hadde kjørt fra Marokko og hjem i sin bo**l..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...