Ask Startet 15.November.2006 Link til dette innlegget Startet 15.November.2006 Hei Er det einkvan som kjenner til brennverdien til diesel? Altså kor mange kW ein får i varme når ein brenn ein liter diesel i ein dieselovn? (Dickinson Newport.) (Dette er intressant når hamnevesenet skal ha 1,4 per kwt for landstraumen. Takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Blir ikke helt rett frem dette her, men svar på det du spør om er i allefall. Nedre Brennverdi på Diesels levert asv Statoil er på 43,4 MJ/kg, Tettheten er 0,808 kg/m3 1MJ =>0,277778 kWh Dette gir deg at en kg diesel tilsvarer 0,2777778x43,4 som er 12,05 kWh, kompensere vi for tettheten og gjør om til liter så blir det ca. 9,75 kWh pr liter diesel. Brennverdi og tettheten er hentet fra Statoil sitt datablad for blank og grønn diesel Men det som blir litt vanskelig her blir jo en vurdering av virkingsgraden i ovenen din, alt blir jo til varme om du klarer 100% effektiv forbrenning med rett luftoverskuddstall, men den stor frågan blir vel hvor mye fyrer du for kråka... Hvor mye varme går ut med røykgassen som du ikke klarer å nyttigjøre deg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Parafin gir 9kw pr liter, så da burde vel dieselen ligge et sted i nærheten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
motorbåd Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Et Webasto 2010 vandfyr bruger 1.3 l diesel per time og producerer ca 11 kW. Dette er ca 30-40 % mere effektivt end et pottefyr a`la Refleks eller Dickinson Hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Nedre Brennverdi på Diesels levert asv Statoil er på 43,4 MJ/kg, Tettheten er 0,808 kg/m3 Jeg stusset litt over tettheten som du oppga, men den stemmer med Statoils datablad og er sannsynligvis tettheten på den såkalte miljødieselen. Det produktet som hovedsakelig selges som "båtdiesel" fra marinaer og bunkringsstasjoner, er marine diesel/fyringsolje nr. 1 med en tetthet på ca. 0.85, noe som gir en noe høyere brennverdi. Se Esso's datablad her http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx...amp;iDepId=5392 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 (redigert) Er enig med deg her, jeg har alltid benyttet 0,85 men justerte dette i beregnigen i dette eksemplet siden Shell Statoil oppga dette på sin grønne og blanke diesel. Om Esso selges sin diesel med en høyere tetthet så er det jo mere lønnsomt å kjøpe dieselen der.. Redigert 15.November.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kes Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Om Esso selges sin diesel med en høyere tetthet så er det jo mere lønnsomt å kjøpe dieselen der.. Derfor var heller ikke Statoils miljødiesel noen stor suksess. Motorfabrikantene mente at effektuttaket ble redusert med mellom 5 og 10 % med samme belastning på motorene. Båteiere registrerte et øket forbruk i samme området for å oppnå samme fart. Undermotoriserte båter som med den "vanlige" dieselen så vidt klarte å klore seg opp på plan, klarte ikke dette lenger o.s.v. I tillegg var dieselen så tørr at enkelte motorer skar seg, noe som medførte erstatningsutbetalinger fra Statoil side. Om denne dieselen selges i dag, vet jeg ikke, men i så fall er den tilsatt et smøremiddel som erstatning for svovelen som ble tatt ut. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Om Esso selges sin diesel med en høyere tetthet så er det jo mere lønnsomt å kjøpe dieselen der.. Er det virkelig nevneverdige forskjeller i dag for praktiske formål? Har lurt litt på det. En kamerat driver et firma med mobilkraner, og han påstår hardnakket at mobilkranene går best og yter mest på diesel fra HydroTexaco. Kanksje det er verdt å forsøke og frakte med seg noen kanner om det faktisk er en forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 Akkurat det samme har jeg hørt om Shell sin diesel. En bekjent påsto hardnakket at under full belastning brukte han 20% mindre med shell sin diesel ann alt annet. Han hadde kjørt fra Marokko og hjem i sin bo**l.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Ubåtfender Svart 16.November.2006 Link til dette innlegget Svart 16.November.2006 Si meg en ting var det veiledene priser eller pare villedende priser hos Esso, Texaco, Statoil og shell Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.