Jump to content

Interessant ankertest i Yachting Montly

Sydvesten

Recommended Posts

Jøss.... jeg som så langt bare har hatt gode erfaringer med min Brucekopi uten å ha mistet feste en eneste gang - i sterk kontrast til det jeg har erfart med paraplydregger.
Samme erfaring har jeg og :cheers:

Tenkte med en gang å sende epost til Sydvesten å få testen tilsendt men etter å ha gått en runde rundt meg selv fant jeg ut at for mitt bruk er Bruce rikelig godt nok så hvorfor lese en test utført under "litt teoretiske forhold"? Jeg har funnet "mitt" anker, sånn er det med den saken :smash:

I seilbåten henger et stort CQR anker som jeg enda ikke har prøvd men viser det seg å være ubrukelig blir det erstattet med Bruce. Regner dog med at CQR er ganske OK, er vel ikke uten grunn at "alle" seilbåter har dette... Skal jeg ha meg anker bak blir det Bruce :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Flere tester på nettsiden til Fortress som er produsent av både Fortress og Guardian.

Her er vekttabell for begge.

Jeg har et ubrukt reserveanker Bulldog Type 10. Virker svært solid og har en fin finish.

Hvis den bra? koster den største (Bulldog Type 14) som er bregnet på 40-45 fot ca. 285 Euro.

Sammenlignbare er Fortress FX23 og Guardian G37.

Noen som kjenner til denne?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Var innom og kikket med å forlange 8250 kroner for FX37 som koster 330 dollar i unaiten er litt vel mye overpriset etter min mening. 330 dollar med en kurs på 6,50 gir jo ikke mere enn 2200 kroner, slenger vi på litt moms her så er vi rundt 2700 kroner... Det er litt igjen til frakten da skulle en tro... Kan jo fly over selv og hente dette og ennå ha penger til litt.

Jeg tipper at du har ankeret på nærmeste postkontor 2 uker etter avsending fra leverandør til en pris på ca 3100 norske kroner. Inkludert frakt, tolling og mva.

Ellers så blir nok min 20 kg Brucekopi hengende. Den verste plassen jeg ankrer er Väderöarna. Der sklir ankeret bortover den undersjøiske fjellhylla, uansett fabrikat, til det hekter fast i en eller annen stein. Og så ligger jeg halvvåken hele natta uansett.

Det forbauser meg at Bruce kommer såvidt dårlig ut av testen. På en tidligere båt hadde jeg en 7 kg original. Det ankeret festet aldri i noe som helst. Det var for lett til å trenge ned i sanden, virket det som. 20 kg kopien kommer opp med 'et halvt tonn' havbunn, søle eller sand. Det virker ikke som det ligger og sklir på siden slik som i testen.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det finnes mange ankertester på nettet, og resultatene er forskjellig. Her er en hvor original Bruce kommer godt ut på sandbunn:

http://www.practical-sailor.com/boatus/anc...8/98anchor.html

Og en annen i mudder hvor CQR kommer godt ut:

http://www.practical-sailor.com/boatus/anc.../99anchor2.html

En interessant ting i disse testene, er at de har testet original Bruce mot Simpson Lawrence´s kopi Claw, og i begge testene scorer original Bruce bedre.

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Har også sett at orginal Bruce kommer bedre ut en kopiene i flere tester. Dette gjenspeiler seg også i anbefalingsstabellene til kopiene kontra orginal. Kopiene anbefaler alltid tyngere anker for samme båt enn orginalene.

Det er ikke lett dett, jeg hadde 15 kg Bruce kopi på Sea Rayen i blytau uten vinsj, og jeg kan love jeg ble svett når jeg skulle har f..n skapet opp av sjøen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei sydvesten.

Håper du har litt oversikt over hvem du informerer her nå på forumet, husker bestemt at vi hadde noen her som mente at det var svært umoralsk/uetisk osv osv osv og prate "for mye" om tester -manualer osv før du hadde skikkelig "kontrakt med de som hadde opphavsretten. Nå leser selvfølgelig ikke de tester/resultater før de har kontrollert dette da. Med det beste hadde jo vært at de ble utestengt fra nettopp en slik erfaringstest som dette. Kjenner jeg dem rett nå så hører vi nok snart fra dem.

Send meg gjerne en kopi, ingen straffeforfølgelse garantert.

Videre syntes jeg du hadde litt moderate juleønsker for båten i år, det finnes mye mere.

Er ikke uenig i det du skriver her skage, er selvsagt nøkterne julegave ønsker jeg har til båten. Men jeg har jo snakket litt med lettmatrosen på 4 år, og har har fått min andre liste på gaver til far denne gangen som selvsagt far skal bistå med å kjøpe inn.

Når det gjelder testen så ble vel konklusjonene at venner kunne "dele" på dette, så jeg har fortsatt noen venner igjen her på forumet i allefall. For de av mine venner som ikke har fått dette ennå, så er det bare å sende IM med mailadresse så deler vi på denne artikkelen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...