NOC Startet 15.November.2006 Del på Facebook Startet 15.November.2006 Etter en sesong har ankeret mitt fått betydelig rustangrep. Ankeret er i rustfritt stål. Reklamerte på det og fikk til slutt tilsendt nytt anker. Ttilbakemeldingen jeg fikk er at det er dårlig kvalitet på rustfritt stål for tiden og at det er flere produsenter som sliter. Dette er et tips for andre som har samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Anker. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Rustfritt er desverre ikke rustfritt. Navnet lyver , skal du ha rustfritt, må du kjøpe syrefast. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
olpi Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Det er ikke bare rustfrie anker som ruster. Se litt nærmere pulpiter og annet rustfritt på nyere båter, også Norske - mange har overflaterust. Kjenner flere som har kjøpt nye anerkjente Norske båter hvor det er rust etter kort tids bruk. Alt skal være syrefast, men det har sikkert også noe å gjøre med etterbehandling etter at gjenstandene er fabrikkert. Tenker f.eks på syrvasking og polering. At ikke materialene er gode nok kan sikkert også forekomme som GP 700 er blit fortalt. Sitér dette innlegget Link to post
NOC Svart 15.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2006 Rustfritt er desverre ikke rustfritt. Navnet lyver , skal du ha rustfritt, må du kjøpe syrefast. Ankeret er av type polert syrefast, men det ruster likevel..... Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Dette er et kjent problem med det meste av dekksutrustning som produseres i dag i syrefast stål. Det er dessverre store problemer med at det rustfrie stålet er urent og derfor ruster etter forholdsvis kort tid. Et godt tips er å ferske ned båten med jevne mellomrom. Ellers pleier ikke rusten å gå så dypt i stålet slik at det vanligvis kan rubbes eller poleres bort forholdsvis enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 (redigert) Jeg går gjevnlig over de polerte Bruce-kopi ankrene med autosol, og dette holder rusten borte - så langt. Redigert 16.November.2006 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Autosol ja - det er jo et lovprist produkt. Men er ikke dette bedre egnet når man først har fått et rustangrep? Autosol har vel en slipende effekt som gir overflaten en noe røff behandling. Ja det blir blankt og pent, men er redd at langsiktig bruk kan gi resultater med motsatt fortegn? Hvis det er snakk om preventiv behandling har jeg tro på stoffer som kun legger på en feit og beskyttende hinne uten å slipe. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.November.2006 Del på Facebook Svart 16.November.2006 Hadde denne diskusjonen med vår metallurg på jobb her om dagen. Syrefast stål SS 316L er av dårligere kvalitet nå for tiden enn det tradisjonelt har vært. Mange av produsentene tyner legeringsinnholdet helt ned mot minimumskrav iht til gjeldende standarden. Tidligere lå de godt innenfor. Vi ser derfor også rust på en hel del syrefast offshore. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kuran Svart 18.November.2006 Del på Facebook Svart 18.November.2006 det meste av rustfrit til båt blir prudusert kina koster ikke en drit,helt anen kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Rustfritt stål /syrefast skal ikke være i kontakt med "svart" stål, dette smitter og gir rust angrep /overflatekorrosjon på "hvit" stål. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
roaldbj Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Akult nevner i innlegg #8 det forebyggende arbeidet. Jeg har i mange år benytttet autosol både som poleringsmiddel/ rubbing og forebyggende stoff. Jeg kjenner ikke den kjemiske oppbygningen av autosol, men det synes å være sammensatt av noe slipestoffer, et eller annet oljeprodukt (blir seig på fingrene når autosol benyttes en tid) og helt sikkert noe pastalignende stoff som fordeler slipestoffene. Autosol har meget svak rubbeeffekt. Like over eksosutslippet hadde eksempelvis gelcoaten fått et litt "ruglete" preg. Kortvarig polering med autosol ga både glattheten og glansen tilbake. Jeg har aldri registrert at bruk av autosol verken har slitt på syrefast eller gelcoat. I tillegg er i boks 1 kg autosol svært drøy - bare pass på at lokkes tettes og at massen er jevnt fuktig. Dersom man ønsker noe mindre slipeeffekt er det bare å spraye på tynn vannhinne på flatene før autosolen anvendes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.