Jump to content

Avgift på Bensin vs. Diesel.


Odd Thomas

Recommended Posts

Innrømmer jeg ikke har fulgt med på diskusjonen om dieselavgift her, da vår Scand bruker bare 10 liter i timen noe som blir lite penger i løpet av en sommer.

 

Men:

Burde ikke noen ta opp kampen for å få vekk avgiften på bensin til båter og fritidsbruk? Tenker da på alle med bensinmotorer rundt om kring, er ikke de likeverdige båtfolk som oss med Diesel?

Link to post

Båtplassen har eit eige forum for Dieselaksjonen der spørsmålet er til gagns diskutert.

 

Og siden eit av argumenta for å innføre bilavgiftsnivå på båtdiesel var likestilling med bensin, er det eit farleg løp å leggje ut på.

 

Eg som har dieselbåt sit i glashus, og sjølv om eg har ein liten bensindriven båt å berge meg i land med, er det best å halde kjeft. Men sidan eg først har opna kjeften, vil eg ha sagt at då eg kjøpte påhengaren, visste eg kva eg gjekk til.

Link to post
Båtplassen har eit eige forum for Dieselaksjonen der spørsmålet er til gagns diskutert.

 

Og siden eit av argumenta for å innføre bilavgiftsnivå på båtdiesel var likestilling med bensin, er det eit farleg løp å leggje ut på.

 

Eg som har dieselbåt sit i glashus, og sjølv om eg har ein liten bensindriven båt å berge meg i land med, er det best å halde kjeft. Men sidan eg først har opna kjeften, vil eg ha sagt at då eg kjøpte påhengaren, visste eg kva eg gjekk til.

 

Jeg veit om tråden for dieselaksjonen, men dette er mer bensinaksjonen om du skjønner..

 

Er dieselfolket så egoister at de ikke tenker på bensinvenner? Eller mener du at bensinbåtfolk ikke er noe verdt? I såfall må jeg rope høyest!

 

Hva er argumentene for at det skal være avgift på bensin å ikke på diesel? Jeg er selvfølgelig glad for at avgiften ble droppet, men hva er argumentene for å beholde avgiftene på bensinbåter? Veit noen?

Som sagt, jeg har ikke lest alle postene i tråden dieselaksjonen...

Link to post
Som sagt, jeg har ikke lest alle postene i tråden dieselaksjonen...

 

Da vil jeg foreslå at du ikke gjør det heller for tror nok at svarene på alle dine spørsmål, dessverre, blir et klart og tydelig "JA" og det var kanskje ikke det du ville høre? :wink:

 

Selv KNBF går jo ut og sier at vi bør ligge lavt i terrenget for ellers så risikerer vi (les de som har båt med dieselmotor hvilket jeg selv ikke har!) at myndighetene finner på noe annet f....skap!

 

Så sånn er det med den saken! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Selv om jeg kjøpte båt med dieselmotor er jeg helt enig at det ikke skulle vært full avgift på marine bensin. Problemet her er at denne avgiften er innarbeidet og følgelig vanskelig å få fjernet. Et av argumentene som vant frem ved diesel aksjonen var logistikk. Hvordan skulle dette utføres i praksis? Skulle marina'ene nå ha to pumper, en til lystfartøy og en til nyttefartøy? Da vanlig bensin alt selges langs kysten og kun brukes til lystfartøy så mister en dette argumentet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Jeg går ut i fra at du med avgiftsskjevhet sikter til "veiavgiften" på bensin - som du tydeligvis bruker i båten din.

 

Enig at det er en skjevhet - MEN å bøte på en urettferdighet med å innfør en annen urettferdighet - blir det ikke noe mere rettferdighet av! Snarere tvert i mot

 

Siterer meg selv med et innlegg i en tidligere diskussjon om emnet. JA! Såkallt "veiavgift" på båtbruk er urettferdig og idiotisk å godta - MEN - det er visstnok 2 grunner til det:

 

 

1) Den praktiske - og her må jeg støtte meg til andres utsagn - visstnok er det umulig å differensiere bensin til forskjellig bruk, slik som diesel. D.v.s. båtdiesel som tilsettes grønn fargestoff som markering.

Kan man ikke markere båtbensin på samme måte så er det umulig å vite forskjellen på båtbensin og bilbensin. Avgiftsdifferansen er derfor umulig å håndheve. Altså rent praktisk!

 

2) Den politiske: "Vekk aldri en sovende bjørn"! - heter det. Jo, en nyss våknet bjørn er sur, grinete og rett og slett farlig. Det som hittil har hindret båtfolk i å "gå på barrikadene" for en avgiftslett på båtbensin, er jo frykten for at myndighetene isteden for avfgiftslette på bensin vill innføre en avgiftsøkning på diesel - for liksom å ta argumentet fra folk.

 

Og det har vi jo sett at både politikerne og byrokratene er (var) villig til å gjøre. Det er av rent praktiske årsaker at det famøse forslaget ble trukket tilbake........

 

Enig - det er fristende å henge seg på suksessen til "seieren" i "dieselavgifts-saken" - men jeg tror det er lurt å gå stille i døren.........

 

Feigt? Kanskje....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Takk for flotte svar!

Ja jeg syns det er feigt, at ingen tør utfordre "veiavgiften" på bensin til båter, men jeg syns vel kanskje bensin folket er slappe her som ikke kjemper for sin sak også.

Personlig syns jeg det er smålig av dieselfolket som oppfordrer andre til å ligge lavt. Miljømessig burde vi kanskje betalt avgift alle mann, ikke veit jeg, men dette hørte vel dieselaksjonen til.

Men det er 2 skikkelige gode grunner at det er som det er i dag, om det trengs doble dieselpumper i marinaer for å ha avgiftsfrie tilbud for næring, og at det rent kjemisk ikke går an å farge bensin..

 

Nytt spørsmål: Sånn jeg har forstått innleggene her var et argument at dieselavgiften ikke ble noe av var fordi avgiften ikke skulle gjelde båter i næringsvirksomhet. Betyr det at det ikke er båter med bensinmotorer som benyttes til næring også?

En ting til. det at bensinavgiften har vært der i alle år, betyr vel ikke at det er lov til å tenke nytt også der?

Link to post

Det er selvfølgelig forståelig at de som har bensinmotor i båtene sine er misunnelig på dem som kan fylle billigere diesel. Men alle står jo fritt til å velge mellom båt med bensinmotor eller båt med dieselmotor. Kjøper man båt som går på bensin så vet man jo hva man kjøper.

Personlig kjøpte jeg båt med bensiner, fyllte tanken på 300 liten en eneste gang. Når tanken var full og jeg måtte ut med nesten 4000 kroner tok jeg avgjørelsen. Bytte maskin....

Link to post

Hydrox, det du sier her er ego tripp og overhodet ikke noe godt argument for at det ikke båtbensinen skal være avgiftsfri.

 

Ingen som har lest denne https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...nsin&st=20#

 

Innlegg 34. :flag:

 

Kanskje trådene burde flettes sammen ?? :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Contraband, leste du innlegget til Hydrox før du svarte? Han sier at de som har kjøpt bensinbåt viste når de kjøpte den hva prisenivået på bensin var. Dette kom ikke som en overraskelse. Slik som en evt ny diesel avgift ville vært.

 

Han tok valget om å skifte motor til diesel? Andre kan velge å betale 4000 for hver fylling. Start gjerne en aksjon for å få redusert bensinavgiften men det er riktignok en del som vil gå litt stille i dørene akkurat nå så du får nok ikke organisasjonene med deg. Men jeg kan gi deg en stemme jeg, om du starter din egen aksjon :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Om det var det som var poenget du ville få fram så blir det en kort diskusjon :wink: Det er for meg helt klart KNBF ikke ønsker å ta en fight på bensin nå nettopp som du sier av redsel for at det igjen skal skape en dieselavgift debatt. De har vunnet en viktig seier og vill ikke utfordre skjebnen.

 

Poenget til Hydrox slik jeg forstod det er at Bensinavgift debatten og Diesel debatten ikke kan sammenlignes. Da de som valgte å spare noen kroner på nybåtkjøpet med å kjøpe bensinmotor visste at de fikk dette i retur med høyere drivstoffutgifter i neste omgang. De som derimot gravde litt dypere ned i lommen og kjøpte båt med skikkelig motor (les diesel) skulle plutselig i tillegg få en økt drivstoff utgift om Kristin Halvorsen fikk det som hun ville. Det ville endret på premissene som lå til grunn da de fleste av oss kjøpte båt og ville blitt opplevd som urettferdig av de fleste av oss.

 

Ikke det at det er retteferdig at bensin til båt har veiavgift, men du visste tross alt det da du kjøpte båten.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Dere som åpenlyst nå argumenterer FOR bensinavgiften, vet ikke helt hva dere gjør.

 

Noen kunne jo finne på å kjøre rundt på bensindreven vannscooter til sommeren, i ens ærend for å snitte drevbelger på forum-profilerte dieselbåter.

 

 

??????????????????????????????????????????????

 

Er det noen som argumenterer for bensinavgift????????????????

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Da er vi enige SF, det er ikke rettferdig at veiavgift skal tillegges båtbensinen :flag:

 

Det er ikke helt riktig at alle visste dette da de kjøpe bensinmotor. Mange har fortsatt bensinmotor fra den tiden båtbensinen eller traktorbensinen var på markedet.

 

Det er heller ikke poenget.

 

Poenget er at veiavgiften skal bort. Før jo heller. At det er realistisk med det første, selfølgelig ikke men en gang må en begynne. Dette har ikke noe med dieselavgiften å gjøre den kommer ikke, basta bom. Om vi starter å jobbe med å få ned avgiften på bensin til båt så medfører ikke det at regjeringen plutselig skulle insette avgiften som har blitt tatt bort. Skulle det kanskje være en straff, tull og tøys :lol:

 

At KNBF kanskje kan vente med markedsføring av dette til statsbudsjettet er vedtatt - ok det er kanskje mulig. På den annen side er det noe som heter revidert og uansett er ikke situasjonen forandret i 2007 så jeg kan ikke skjønne hvorfor en ikke kan begynne nå.

 

Har både båt med Diesel og båt med bensin, dette er en prinsipp sak.

 

FInt om KNBF kan bruke de sparte diesel donasjonskronene til bruk for å få ned avgiften på bensin :flag:

 

Har lyst til å sitere Alvito:

PKF er helt på viddene her. Kanskje på tide at han tar seg en tur utav oslo gryta og ser hvordan verden er.. Å få "avgiftsfri" bensin på båt blir her problematisert ut av proposjoner. Dette kan løses svært enkelt, her er mitt forslag, helt gratis til PKF

 

1.

Avg. fri bensin selges kun fra Marinaer med et merkesystem a la marinediesel. Marinaene vil selvfølgelig ikke selge bilbensin.

 

2.

Pumpene på marinebensin har en tut som er tykkere enn den som går på bil (de fleste biler som går på blyfri bensin har smalt påfyllingsrør slik at det ikke skal være mulig å fylle annet enn blyfri bensin på bilen)

 

3.

Kontroller her som på farget diesel i bilverden. Gevinsten med bøter vil kompensere for merkostnad med kontroll. Kanskje det kan kombineres med teknisk kontroll som også luker vekk farlige kjøretøy (win-win)

 

DEtte er bare vilje, ikke evne eller merkost.

 

Han skulle vært minister han. :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Da er vi enige SF, det er ikke rettferdig at veiavgift skal tillegges båtbensinen :flag:

 

Det er ikke helt riktig at alle visste dette da de kjøpe bensinmotor. Mange har fortsatt bensinmotor fra den tiden båtbensinen eller traktorbensinen var på markedet.

 

Enig i at det er prinsippet som teller.

 

Det er vell over 20 år siden båtbensinen var på markedet, de motorene som ble kjøpt inn mens det var avgiftsfri bensin å få må vell være ute av sirkulasjon nå!

 

Helt klart at det er mulig å få det til, men jeg er pessimist. Tror ikke det er politisk vilje til å få til noe her. Var forøvrig også pessimist når det gjelder dieselaksjonen så hvorfor høre på meg :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det kommer til stadighet opp i diskusjonene at de med bensinmotor har "valgt" dette frivillig, noe som er en sannhet med modifikasjoner.

 

For min del kunne jeg godt tenkt meg dieselmotor i båten, men dette hadde en prislapp på mellom 100-200 000,- noe jeg ikke hadde råd til, så derfor "valgte" jeg bensinmotor, med den konsekvensen at jeg må begrense bruken.

 

De er også svært mange med påhenger på makedet, og her er det vel ikke så mange alternativer enn bensin.

 

Så, nei til urettferdige/ ulogiske avgifter, det er jo lov å håpe....

Link to post
Det kommer til stadighet opp i diskusjonene at de med bensinmotor har "valgt" dette frivillig, noe som er en sannhet med modifikasjoner.

 

For min del kunne jeg godt tenkt meg dieselmotor i båten, men dette hadde en prislapp på mellom 100-200 000,- noe jeg ikke hadde råd til, så derfor "valgte" jeg bensinmotor, med den konsekvensen at jeg må begrense bruken.

 

 

Her understreker du bare mitt og andres poeng ytterligere. Du valgte å ikke bruke 100-200.000,- ekstra på dieselmotor. Du har gjort et bevist valg i å redusere investeringen din (CAPEX) til fordel for en høyere driftkost (OPEX). Det hadde først vært skikkelig urettferdig om du slik som oss andre hadde brukt 200.000,- på en diesel motor og så hadde Kristin Halvorsen kommet på banen og forlangt at du skulle betale det samme for dieselen som du før betalte for bensin. Smak på den!!

 

Jeg er enig at det er få gode alternativ til bensin påhenger, det blir en skjærgårdsjeep med Mercruiser 1,7td eller tilsvarende.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Bensinavgiften er innført og har vel samme sjans til å forsvinne som den berømte snøballen i h***ete har til å overleve. Med den avgiftskåte regjeringen vi har nå vil den garantert aldri bli borte.

 

All honnør til KNBF, men hadde det ikke vært for vannskelighetene med logistikken langs kysten mht pumper med og uten farget diesel, ville aldri denne diesel avgiften blitt strøket heller.

 

Bare å se til alle de idiot avgiftene vi allrede har, f.eks. sukker avgiften, omregistrerings avgift, dokument avgift etc. Disse avgiftene har kun en misjon, og det er å skaffe fler penger til staten, så det mest ærlige hadde vært å kalt det hva det egentlig er, nemlig SKATT.

 

Skal vi kvitte oss med noen av disse avgiftene må vi prioritere annerledes, dvs. kvitte oss med noen av velferdsgodene, uhjelp, offentlig byråkrati/ansatte, o.l. og dette vet vi av erfaring ikke alltid er like lett med 4,5 millioner forsjellige meninger!

 

Men for all del, jeg for min del skulle gjerne sett at bensin avgiften hadde forsvunnet, men har nok liten tro på at det skjer, ihvertfall så lenge sosialistene i Norge har mer enn 50% oppslutning.

 

Så det så :flag:

Link to post

Synes det virker litt rart og egosentrisk SF at fordi du betalte 200000 mer med diesel så skal det intuitivt medføre at de som kjøpte en billigere motor ikke skal få lavere bensinpriser.

 

Etter min mening er det tøvete og en total avsporing.

 

men... som du selv har sagt. Du er redd for at avgiften på diesel går opp dersom denne saken blir markedsført. Venter fortsatt på en redegjørelse for hvor du kan ha det fra.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Du valgte å ikke bruke 100-200.000,- ekstra på dieselmotor. Det hadde først vært skikkelig urettferdig om du slik som oss andre hadde brukt 200.000,- på en diesel motor og så hadde Kristin Halvorsen kommet på banen og forlangt at du skulle betale det samme for dieselen som du før betalte for bensin. Smak på den!!

 

 

Stemmer som du sier, jeg "valgte" dette siden inngangssummen med diesel var unaturlig høy, noe jeg ikke hadde/ har råd til.

 

På en måte vil jo dette si at bensinavgiften rammer de "svake" i båtsamfunnet, de som ikke har råd til dieselmotor eller båt der dieselmotor er et alternativ.

 

At avgiftene skulle settes opp er selvsagt helt bak mål, men her er det snakk om å fjerne avgifter som ikke hører hjemme i båtbensinen.

 

Mvh

"Blue Sky"

Link to post

Bra engasjement Contraband og SF.

 

Må si du og jeg er helt ueninge SF, men s Contraband og jeg er på bølgelengde :)

 

Jeg har vært med å kjempet via diverse forbund for veteranbilers rettigheter og avgifter. I dette miljøet har man også klart å endre avgiftsystemer, og forutsetninger til det bedre.

 

Med rette kontakter vil dette også gå med bensinavgiften. Hvilke? det veit jeg ikke med det finnes.

 

Hvis ikke mener jeg:

 

1. Da bør vi dele avgiftene

 

Eller:

 

2. Be om "veiavgift" på dieselbåter, likevel :lol:

 

La oss innføre forslagene til Alvito! :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...