Jump to content

Avgift på Bensin vs. Diesel.


Odd Thomas

Recommended Posts

Kanskje veiavgift eller heller miljøavgift på dieselmotorene er en god ide alikevel. Tross alt ryker og soter de relativt mye har jeg sett. Dette fikk jeg sagt selv før fredags cognacen hehe :lol::lol::lol::wink::wink::wink:

 

Jeg syns jo Diesel eksos lukter godt, men det setter seg sot på alt.. :)

Noen har påstått at bensinmotorer går mye renere, uten at jeg veit noe om dette.

(Lukter vi lavere miljøavgift på bensin enn Diesel?)

Link to post

Grunnen til at gamle diesler røyker og soter er mangel på vedlikehold av brennstoffsystemet på motoren. Slitte nålehus i brennstoffventilene og for lavt åpningstrykk er den mest hyppige årsaken. Selv en eldgammel diesel som er riktig innstillt går rent og pent og du ser kun varmedisen komme ut av eksosrøret.

 

Det er dyrt å få overhalt brennstoffutstyr og man skal vite hva man holder på med for å gjøre det selv. Selv er jeg en smule priviligert med trykkeutstyr for brennstoffventiler i garasjen og en far som er ekspert på brennstoffutstyr. Han er kurset hos Golten i USA og han har videreført denne kunnskapen til meg.

 

Men for all del, jeg er enig i at bensin til båt burde være billigere.

Link to post
Synes det virker litt rart og egosentrisk SF at fordi du betalte 200000 mer med diesel så skal det intuitivt medføre at de som kjøpte en billigere motor ikke skal få lavere bensinpriser.

 

Etter min mening er det tøvete og en total avsporing.

 

men... som du selv har sagt. Du er redd for at avgiften på diesel går opp dersom denne saken blir markedsført. Venter fortsatt på en redegjørelse for hvor du kan ha det fra.

 

Det var nok ikke det jeg skrev. Det jeg sier er at når jeg valgte dieselmotor så var det under forutsetning av lav drivstoffutgift (pluss høyt dreiemoment, lavt forbruk og lav brannfare) for dette var jeg villig til å betale litt ekstra. Jeg vurderte også billigere båt med bensinmotor, hadde jeg valgt bensin så var det under forvissning om høyt forbruk og høy bensinpris. Dette var kjent når jeg gjordet mitt valg og var da forberedt på å leve med det. En evt reduksjon i bensinavgift hadde da vært en velkommen bonus til lav anskaffelse kostnad.

 

Problemet er når forutsetningen for valget endres ved et politisk pennestrøk. Derfor dieselaksjonen.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Jeg syns jo Diesel eksos lukter godt, men det setter seg sot på alt.. :)

Noen har påstått at bensinmotorer går mye renere, uten at jeg veit noe om dette.

(Lukter vi lavere miljøavgift på bensin enn Diesel?)

 

 

Er selv oppvokst i trebåt med Ford diesel, og synes at det skal lukte litt diesel i en båt :wink: Diesel er vell kjent for å slippe ut mindre klimagasser enn bensinmotorer men mere sotpartikkler. I storbyer kan dette sotpartikkel utslippet bli et lokalt miljøproblem. På sjøen begrenser det seg til et sot problem på akterspeilet. Har ingen miljø konsekvens.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Er med båt som så mye annet, Jo mer du drikker, jo artigere er det. Klarer fint å bruke 50 liter i timen jeg, hvis jeg vil det, ikke no problem, men var klar over at skøyta brukte mye bensin når jeg kjøpte den jeg, så jeg skal ikke klage. Hvis bensin skulle vise seg å bli billigere til båt, så tar jeg imot det med takk jeg, såklart, men regner ikke med det liksom. Så ser fram imot nudler, vann og pasta mot sommeren for å ha råd til øl og bensin i helgene! Prioritering kalles det!

:smiley:

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
I denne saka er vel Steinar og Contraband allierte? :smiley:

http://www.framtiden.no/index.php?artikkelid=1568&back=1

 

 

:lol::lol::lol:

 

Egentlig synes jeg det er veldig fornuftig. Det hadde da vært alt for ille om påhengeren skulle ut med 5000 kr i avgift for 10 l selv om det sikkert ikke hadde blitt sett negativt på av den andre brukeren. :lol::lol::lol:

 

Vi må også huske på at sistnevnte har et noe større forbruk av cognacer og sigarrer og bruker samtidig mye kroner på og underholde gjester om bord. Det slipper han med påhengeren :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Vi må også huske på at sistnevnte har et noe større forbruk av cognacer og sigarrer og bruker samtidig mye kroner på og underholde gjester om bord. Det slipper han med påhengeren :lol:
Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på :lol:

 

Det "rare" med denne problemstillingen...

Det uriktige her er jo ikke at jolleeieren må betale avgift for å komme på fjorden.

Neida det som er feil er at motparten slipper :headbang:

:puke::puke::puke:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...