Jump to content

varme i seilbåten om vinteren

morten37

Recommended Posts

Det finst ein del trådar om dette frå før. Ei anbefaling som går igjen er Clas Ohlsons 200W frostvakt. Denne kan stillast inn slik at ho først slår seg på ved 4-5 plussgrader og ikkje brukar ho så mykje straum heller. Det er ikkje så mykje som skal til, spesielt ikkje her på vestlandet. I utganspunktet held det med ei lyspære eller to.

Sjølv har eg brukt frostvakter, både i kombinasjon med fuktslukarar og med vifte (for å unngå stilleståande luft). Dette har eg vore godt nøgd med.

Redigert av janb (see edit history)
Desto likere temperaturen er ute og inne, desto mindre muligheter for kondens.

Denne kjøper eg ikkje heilt - ved låg temperatur kan lufta innehalda mindre fukt enn ved høg temperatur, og for å få uttørking må luftfuktigheten vera mindre enn 100%. Så lenge det er god lufting, vil litt tilført varme senka relativ luftfuktighet, sjølv om innhaldet vatn i g/m3 luft er det same. Utan lufting derimot, vil fukt i dei indre delene av båten tørka ut, og kondensera mot kalde flater, som vindauge, og skrogside.

Likevel, til Morten37: Har du problem med luftfuktighet i båten når båten ligg i sjøen, eller tenker du å vera føre var? No på hausten er gjerne sjøtemperaturen høgare enn lufttemperaturen, slik at forholda inne i båten ikkje treng vera så ille. I alle fall er det tørt og fint i båten vår som ligg på sjøen heile året med god lufting, utan tilført varme.

Poenget med varme er å øke damptrykket inne i båten i forhold til utenfor. Det skal kun et par-tre graders forskjell til for at dette er tilstrekkelig. I tillegg bør du ha god ventilasjon og et tett tak. Er luftfuktigheten under 90% relativ fuktighet, får du heller ikke jordslag i tekstiler.

Vi som ligger på sjøen hele vinteren har fordelen av den raltivt varme sjøen. Dette holder en jevn temperatur uten brå temperaturskifter.

Dersom du har båten på land og gjerne fyrer opp for å ha det koselig mens du putler på med småting, for så og stenge av varmen når du går hjem, lager du ris til egen bak. Den varme lufta tar opp mye fukt og feller denne ut igjen når det blir kaldt.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg tenker helst på å være føre var samt slippe at madrasser etc blir dekket av rim som etterpå tiner og sikkert ikke er bra hehe...

Har vært på clas ohlson nå men de var utsolgt for frostvakter gitt...flere som har tenkt samme tanken? :)

Jeg har to ventiler i båten men føler de ikke girgod nok utlufting...har vurdert den soldrevne de selger på biltema...noen som har erfaringermed den?

Jeg tenker helst på å være føre var samt slippe at madrasser etc blir dekket av rim som etterpå tiner og sikkert ikke er bra hehe...

Dersom du vil være føre var så bør du absolutt vurdere å ta madresser etc. hjem.

Selv har jeg båten liggende ute hele året med god lufting. Madrasser, puter, etc. har jeg tatt hjem. Samtidig så har jeg trukket alle gardiner til siden, slik at det lille vi har av sol får slippe inn. Bruker for tiden hverken luftavfukter eller varme, men luften oppleves likevel tørr og fin ombord.

Så lenge du har god lufting og ingen lekkasjer, så burde ikke fuktighet være noe stort problem selv vinterstid. Jeg har ikke varme på, og har aldri dratt madrasser med hjem på vinteren! Men jeg skifter gardiner når sesongen er slutt, samt tar hjem dyner og puter og annet man ikke trenger på vinteren. Setter madrasser litt på høykant, slik at de også får lufting på undersiden. Og har alle ventiler åpne samt to Torrballer med veisalt i. Og da holder det seg faktisk ganske greit inne i båten med tanke på fuktighet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Kjøp et par varmerør,har kjøpt fra Dessalator i Bærum,de selger fra 45 watt til 270Watts effekt i følge brosjyren.

Har et par stykker i min båt på 135 watt hver,sammen med en avfukter holder de båten tørr og fin hele vinteren.Varmerørene kostet bare noen få hundrelapper.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...