troms Startet 15.November.2006 Link til dette innlegget Startet 15.November.2006 Savner tilbakemelding fra "Båtmekanikkeren"som var i Tromsø og utførte chiptuning på Volvo D6 Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 15.November.2006 Link til dette innlegget Svart 15.November.2006 chiptuning trenger ikke mekaniker, er bare en boks som tilog med mor kan montere på alle D series Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
troms Svart 17.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 skjønner det,men var no innteressert i resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 Ja f.eks hvilken økning som ble foretatt i propell. Økning i fart etc. Er det noe i dette? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 (redigert) Hmm...ja kunne vært intressant å høre litt erfaringer her. Finnes det forresten chip tuning til min Steyr 246 Redigert 17.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Espen C Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 De fleste motorer som har turbo diesel har en del og hente ut av hk. og ikke minst så får de et mye bedre dreimoment med chiptuning, andre motorer kan selvfølgelig chiptunes men det har vist ikke så mye for seg da det ikke er så mye hk.å hente ut av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 Er det noen som vet konkret hvilke parameter som endres ved chiptuning(turbotrykk, timing, drivstoffmengde etc)? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 (redigert) Det kommer nok an på hva du kjøper. Chiptuning i vanlig forstand på biler innbærer tuning av hver enkelt bil på "rullende landevei". Der erstatter de original chip med en ny chip. Når denne programmeres kan nok alle de parameterene du oppgir omprogrammeres. Kjøper man derimot en Chipboks av merke KCR som også har bokser for marinemotorer som blir det annerledes. Denne boksen øker ikke turbotrykket. Den manipulerer bare feedback signalet til orginal chip slik at drivstoffinnsprøytningen blir endret. Iflg de som kan dette så får som regel turodieselmotoren (common rail) mer enn nok luft. Ved å endre drivstoffinnsprøytningen alene kan man oppnå ganske stor effektøkning. Jeg har hatt KCR boks på to forskjellige biler og vil si at det fungerer bra. Økningen i dreimoment er særlig merkbar. Redigert 18.November.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 Har du en link til KCR da OLPI ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 KCR Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 KCR Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Jeg tror den største risikoen man løper ved å trimme en D6 motor er kjøling og effekt på drevet. VP kommer med D6 435 hk nå, og der har de omarbeidet toppen bla for å bedre kjølingen. Jeg har spurt VP og båtbyggere om det kommer en sterkere drev variant av D6, men alle sier at drevet er begrensningen der pr i dag. Det er dreimomentet som knekker drevet, og tuning øker ofte dreimomentet mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Heisann SF, jeg vet at Rogaland Lystbåtservice har fått opptunet en Steyr. Kansje de kan fortelle deg hva som er gjort og hva som må til. Du finner tlf nummer til dem under forhandlere på siden til Univa. Univa kan kansje svare deg og... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Ryktene går på at det blir 2 gir i de nye drevene for mere HK. Chiptuning bør være greit på en D6-310 f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Heisann SF, jeg vet at Rogaland Lystbåtservice har fått opptunet en Steyr. Kansje de kan fortelle deg hva som er gjort og hva som må til. Du finner tlf nummer til dem under forhandlere på siden til Univa. Univa kan kansje svare deg og... Jeg kunne jo hørt med dem. Men tror ikke det blir aktuelt. Båten gjør 35 knop i dag med en del groe på båt og drev. Tipper en 37 knop etter at den er rengjort. Tror det holder. Skal jeg tune så må jeg ha nye propeller også og de koster litt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Chiptuning bør være greit på en D6-310 f.eks. Samme tror jeg gjelder D4'er. Jeg tror - men er ikke 100% sikker - at drevene på D4 og D6 er de samme hele veien. Noen som kan bekrefte? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Samme tror jeg gjelder D4'er. Jeg tror - men er ikke 100% sikker - at drevene på D4 og D6 er de samme hele veien. Noen som kan bekrefte? Noen som kan bekrefte/avkrefte om drevet til en KAD-300 (285 hk versjon 2003) tåler chip-tuing ? 17% ekstra effekt fra en KCR modul høres kjekt ut, men jeg er ikke sikker på om drevet tåler det. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Chuiptuning av KAD300 høres ikke spesielt lurt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Det er jeg helt enig i. Både med tanke på drevet og med tanke på at det er tatt ut mye effekt av den gamle 3,6 liters blokka som en gang startet som AQAD40 Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 Det var det jeg tenkte. Da legger jeg det på is. Motor og/eller drev-havari er ikke kjent når man ligger på jærens rev.... Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 Steyr bruker egen forhandler program med egen kode for og endre hk / effekt. ikkë tilgjengelig for kunder. de testet 256 og kjørt den mye på 280 hk. D4 har samme drev som D6 ja, DPH . D4 kan tunes opp endel. og D6 310 , men ikke sikkert så lurt og tune opp 350, mulig med lett båt og dobbel installasjon, men dyrt hvis drevet ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2006 Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 D4 har samme drev som D6 ja, DPH . Er drevene identiske inni også eller er det variasjoner på enkelte komponenter? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Volvo DPH drev er likedane om det er Volvo D4 eller D6 , er kun utveksling some er forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.