Jump to content

Chiptuning Volvo D6

troms

Recommended Posts

Det kommer nok an på hva du kjøper. Chiptuning i vanlig forstand på biler innbærer tuning av hver enkelt bil på "rullende landevei". Der erstatter de original chip med en ny chip. Når denne programmeres kan nok alle de parameterene du oppgir omprogrammeres.

Kjøper man derimot en Chipboks av merke KCR som også har bokser for marinemotorer som blir det annerledes. Denne boksen øker ikke turbotrykket. Den manipulerer bare feedback signalet til orginal chip slik at drivstoffinnsprøytningen blir endret. Iflg de som kan dette så får som regel turodieselmotoren (common rail) mer enn nok luft. Ved å endre drivstoffinnsprøytningen alene kan man oppnå ganske stor effektøkning. Jeg har hatt KCR boks på to forskjellige biler og vil si at det fungerer bra. Økningen i dreimoment er særlig merkbar.

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg tror den største risikoen man løper ved å trimme en D6 motor er kjøling og effekt på drevet. VP kommer med D6 435 hk nå, og der har de omarbeidet toppen bla for å bedre kjølingen. Jeg har spurt VP og båtbyggere om det kommer en sterkere drev variant av D6, men alle sier at drevet er begrensningen der pr i dag. Det er dreimomentet som knekker drevet, og tuning øker ofte dreimomentet mye.

Heisann SF, jeg vet at Rogaland Lystbåtservice har fått opptunet en Steyr. Kansje de kan fortelle deg hva som er gjort og hva som må til. Du finner tlf nummer til dem under forhandlere på siden til Univa. Univa kan kansje svare deg og...

Jeg kunne jo hørt med dem. Men tror ikke det blir aktuelt. Båten gjør 35 knop i dag med en del groe på båt og drev. Tipper en 37 knop etter at den er rengjort. Tror det holder. Skal jeg tune så må jeg ha nye propeller også og de koster litt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Samme tror jeg gjelder D4'er. Jeg tror - men er ikke 100% sikker - at drevene på D4 og D6 er de samme hele veien. Noen som kan bekrefte?

Noen som kan bekrefte/avkrefte om drevet til en KAD-300 (285 hk versjon 2003) tåler chip-tuing ? 17% ekstra effekt fra en KCR modul høres kjekt ut, men jeg er ikke sikker på om drevet tåler det.

Steyr bruker egen forhandler program med egen kode for og endre hk / effekt. ikkë tilgjengelig for kunder. de testet 256 og kjørt den mye på 280 hk.

D4 har samme drev som D6 ja, DPH . D4 kan tunes opp endel. og D6 310 , men ikke sikkert så lurt og tune opp 350, mulig med lett båt og dobbel installasjon, men dyrt hvis drevet ryker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...