Jump to content

Ny stor Trawler fra Benetau


Bitteliten

Recommended Posts

Benetau har hatt stor suksess med sin 42 fots Trawler, en klassisk trawler som har meget god toppfart.

7_1125441661.jpg

Denne båten har tilført det klassiske trawler segmentet et nytt perspektiv på fart, hvilket til og med Grand Banks har fulgt etter nå.

 

Nå kommer en ny Swift 52 Trawler fra Benetau

454_2.jpg

Toppfart ca 23 knop. tankkapasitet 4000 liter diesel og 1200 liter vann.

 

"Her kan me leva og her kan me bu"

 

Og kanskje prisen er overkommelig også?

Link to post
Swift 52 kommer trolig på ca 8 mil her i Norge, omtrent det doble av 42'eren - med det 'minimum' av ekstrautstyr som alltid kommer i tillegg.

 

 

Da blir det nok ikke ny "konebåt" på fruen min i år :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Mens jeg nå om dagene holder på med polering av vår 42'er er jeg mer enn takknemlig for at den ikke er større.

 

Det er nærmest et "hav" av kvadratmeter som skal poleres.

 

Skjønner ikke hvordan jeg skulle ha klart å overkomme en 52'er - uten mye bistand fra "billig arbeidskraft".

 

Men jeg opplever en vesentlig del av båtgleden ved selv å kunne foreta rengjørings- og poleringsarbeidet.

Link to post

Liker veldig godt trawler konseptet. Det jeg ikke forstår er trawler konseptet og koblingen med fart.

Der er Swiften, i forhold til tradisjonelle trawlere ala Grand Banks med stor lang kjøl, etter sigende utstyrt med et skrog av mere "planetypen".

Store tunge trawlere bestykket med 2x370/420 hk står for meg som noe av det mest kostbare du kan pløye blåmyra med over 13- 15 knop. Selv Swift`en fikk denne anmerkeningen i MBY sin test av den. De sammenlignet f.eks. med Storebro 410 Commander, som kommer mye gunstigere ut i forhold til forbruk.

Enda "verre" enn Swift`en må være når Grand Banks o.l. skubber sjø i over 13-15 knop. Da er snakk om å "fyre for kråka".

Jeg kan godt tenke meg en trawler, men da ville jeg tatt med på kjøpet at marsjfarten var 8 - 10 knop. Det å være underveis med komfort. Da trengs ikke to digre tørste "dyr". Har sett bl.a. på Mainship og deres 39 foter. Med singleinstalasjon og motoren såvidt innkoblet, blir farten 8-9 knop og forbruket rundt 1 liter pr. nm.

For den som har ubegrenset med midler til fuelbudsjettet, så må de gjerne presse Bank`sen gjennom sjøen for meg, men driftsøkonomisk er det ikke.

Redigert av Jan-Erik (see edit history)
Link to post

Mnjaaaaaa, skeptisk. Beneteau Swift 52 er jo mer en Pilothouse Motoryacht enn en trawler ... den har klare likhetstrekk med Aleutian og Alaskan, og er (derfor?) et vakkert skue. Men i viktige elementer bryter den kanskje med den klassiske trawler? Ikke at det gjør noe, egentlig, det eneste gale med denne ser ut til å være prisen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Bare en liten kommentar til dieselforbruk på Swiften:

 

Jeg har i 6 år kjørt Scand Atlantic (mod 2000 med modifisert, aktermontert ror) med Yanmar 6 LYA STE. Snittfarten har vært 21 - 22 knop, forbruk gjennomsnitlig omkring 3,2 l/nm i dette fartsområdet.

 

I sommer har jeg kjørt Swiften med 2 x Yanmar 6 LYA STE, noe mindre snittfart over lange strekninger, ca 18 knop, og totalforbruket er nå i dette fartsområdet ca 4.2 l/nm. Jeg synes ikke dette er så avskrekkende.

 

Noe annet er at Swiften innbyr til roligere kjøring over store havområder i SkageraK og Kattegat, bl.a. fordi den tar sjøen på en helt annen måte enn Atlanticen (som heller ikke er så verst).

 

Det er forøvrig ikke dieselforbruket som er den store utgiften, men summen av alle de forskjellige kostnader som går til slik båttype dersom man ønsker å holde den "ship shape".

Link to post

Ja, til høyere opp i pris, desto flere fantastiske båter å velge mellom.

 

Jeg har en bekjent som i sommer importerte trawler fra USA (Taiwan-bygd) - og det er en fantastisk båt. Noe av vansken hans - så langt jeg har forstått - er at endel taiwanske verft kan bygge serier på 10 - 15 båter.

Mye av utstyret (beslag, dørhåndtak, dørkringer o.a.) kjøpes i begrenset antall fra forskjellige produsenter uten at det utarbeides nøye spesifikasjon av forhandlere.

Når dagen kommer med utskiftningsbehov, blir det vanskelig å finne orginaldelene.

 

Grand Banks er en av båttypene hvor alt er spesifisert til minste skrue- og malingstypedetalj, noe som også er del av forklaringen på prisnivået.

 

Jeg har gjennom noen år sett at norske eiere av GB som gjerne har kjøpt båtene brukt, bruker betydelig økonomiske midler for å oppgradere båtene. Dette gjelder både skrogbehandling, motorrenovering og renovering av viktige og kostbare deler ombord. Dette gjør nok at GB alltid vil være et godt kjøp. Ser også at flere GB-eiere oppbevarer båtene innomhus og oppvarmet om vinteren, noe som innebærer at ny eier får en betydelig utgift dersom denne standard skal opprettholdes.

 

For vår familie, med 3 "krevende" kvinner ombord med meget bevisst spesifisering av lang avstand (Danske og Tyske havner) på relativt langt på kort seilingstid, var desverre fartsområde på 7 - 11 knop for lavt for vår trawler. Jeg ble imponert over at Swiften vår en så "lettdrevet" og fort flyter på vannet uten særlig baugbølge.

 

Ser imidlertid ikke bort fra at lavere fartsområde kan bli aktuelt for en senere båt.

 

Her er bilde av Swift-skrogets vannplaning i området 13 - 15 knop, så langt jeg har forstått.

 

Dette er ikke bilde av vår båt, men bilde lånt ut fra produsent-test.

 

Ut fra min erfaring ville jeg tro at farten er noe høyere, men dette er vanskelig å beregne ut fra manglende opplysning om trimming.

 

Mitt ønske er å få profilbilde av båten under ulike spesifiserte hastighetsnivåer.

 

Jeg kan bekrefte at jeg er overrasket over at baugbølgen på Swiften er liten til og med under skroghastighet.

 

Swift15knopb.jpg

Link to post

Roaldbj

 

Båten din er kjempefin, har vel nevnt det tidligere, men veldig imp over båten i fart 13-15 knop

som på bildet. Må da være relativt lettplanende.

 

Ellers må jeg si meg enig i din omtale GB eiere. Har en GB42 som nærmeste båt i havnen. Eierene

er meget nautofile. Båten er 2002 mod, men finere enn ny. Vil tro att den har ALT av utstyr. Treverket er penere enn nytt. Båten er nærmere ett møbel, enn en bruksgjenstand. Men veldig aktive båtmennesker.

Vi sees!

Link to post

baatsman,

 

når jeg leser det du skriver lurer jeg på hva som er de sentrale verdiene i livet.

 

En ting er å være på jobben , eller å reise til og fra arbeidssteder, og innimellom tenke på båten.

 

Noe annet er å ha anledning til å pleie og "kjærtegne" båten i det daglige.

 

Jeg har flere ganger stilt meg spørsmålet om virkningen av "kjærtegn":

 

Er det klokest først å kjærtegne ektefellen,

 

eller oppnår jeg det samme ved å kjærtegne båten uten å tenke så mye på ektefellen?

 

 

 

Jeg har enda ikke erfart entydige svar - så jeg mottar gjerne erfaringere fra andre BP-medlemmer.

 

 

.

Link to post
Ikke enten/eller, men begge deler.

Da må jeg si at jeg ikke helt strekker til. For jobben min tar ganske så mye av tiden min. Hos meg er det kanskje mer sesongbetont hvor mye tid ØKH får. Men hun setter stor pris på en del av konsekvensene av jobben min :rolleyes:

 

Det som jeg synes er mest interessant med GB er at de har kommet med modeler som gjør over 20 knop nå. Så også de har innsett at ønsket om mer mobilitet også er en sak i trawler klassen

 

Denne vakre skapningen topper 24 knop

galleryMain_04.jpg

galleryMain_05.jpg

Veldig mye mer i min smak enn de som gjør 7-8 knop

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Denne vakre skapningen topper 24 knop

Men som sådan står den nok langt tilbake for båter som primært er laget for slik fart. Den krever da også en god del motorkraft for å komme opp i fart. Selv de eldre GB kunne oppnå bra toppfart .. med dertil store motorer. Det er nok en bratt læringskurve for GB dette, konverteringen av sedat vanlig trawler til fartsmonster ...

 

Andre trawlere er mere laget fra bunnen av som hurtiggående, f. eks. Mainship og Camano (Bayliner 45-4788 passer kanskje inn her også). Jeg vil våge å tro at disse totalt sett (motorstørrelse/forbruk) er mer hensiktsmessige enn GB sitt iste forsøk.

 

Men igjen, bare GB er GB og båtlivet blir kanskje ikke helt det samme uten ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
baatsman,

 

Er det klokest først å kjærtegne ektefellen,

 

eller oppnår jeg det samme ved å kjærtegne båten uten å tenke så mye på ektefellen?

Jeg har enda ikke erfart entydige svar - så jeg mottar gjerne erfaringere fra andre BP-medlemmer.

.

 

Det beste er vel å ha både båt og ektefelle innen rekkevidde samtidig. Da jeg la på musikk til denne videoen spurte rederinnen om den var tilegnet henne eller båten.

Noen spørsmål bør man la være ubesvarte. :lol:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

Rådet må være å kjærtegne når man føler for det - ikke når det er "klokt". Vikarierende motiver samrørt med erotikk er en kvinnelig fremferd vi menn bør holde oss for god til. Vi duger best slik vi egentlig er skapt. La driftene styre.

 

Vi vet at likestillingen er kommet for langt når man ser menn er indoktrinert til å si seg enig i at vi bare kan gjøre en ting om gangen, og bare ha en tanke i hode om gangen. Roaldbj leverer et levende bevis på det motsatte i denne tråden. Både båt og kvinner! :smiley:

 

Og så for å avslutte med litt båt; alle instinkter i meg tilsier at Swiften avbildet i innlegg # 13 går langt fortere enn 13 - 15 knop ...

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Vi duger best slik vi egentlig er skapt. La driftene styre.
:lol: Ja det skulle tatt seg ut. Du får skifte nick til "Borat" før du setter i gang!! :eek:
alle instinkter i meg tilsier at Swiften avbildet i innlegg # 13 går langt fortere enn 13 - 15 knop ...
Enig. Hvis det bildet viser den i 13-15 kn så må den ha mistet halve vekten, minst. Jeg våger å tippeat den gjør minst 20 kn.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...