Jump to content

Ny stor Trawler fra Benetau


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg håper å få tak i skrogbilder av Swiften under ulike hastigheter. Et faktum for meg er at GB'en ikke hever baugen nevneverdig når den nærmer seg skroghastigheten, mens Swiften reiser seg ganske mye allerede ved 9 1/2 knop.

 

Jeg deler oppfatningen at "den røde" må gå i mer enn 13 - 15 knop - men det er ikke lett å angi fart uten å se bølgeformasjonen under ulike fartsområder.

Link to post

Hei

Det gjør meg i grunnen litt trist å si det; for jeg liker Swiften. :yesnod:

Den er trawler over vannlinjen, men ikke under.

Satt på spissen:

Stor passbåt med god plass og et tiltalende ytre over vannlinjen

og innvendig.

Men, det skal den ha; de største passbåtene som gir seg ut for å

være YACHTER faller igjennom i forhold til Swiften.

Dette mener nå jeg, og er IKKE objektiv. :nonod:

mvh

giver

Link to post

Enig med Akult, her har den litt reisning på baugen men den er ikke hetl ute av vannet. Det ser klart ut som som den er i mellomfartsområdet men jeg tør våge den antydning at farten kan være lavere enn 13-15 og kanske mer ned mot 11-13 og kanske endog lavere. Jeg bygger det på den lave trimmen samt den relativt sedate flyten i baug- og hekkbølgene. Særlig baugbølgen, det ser tydelig ut som at det ikke er mye energi i den; samtidig er hekkbølgen veldig nær hekken i tillegg til at den er ganske lav.

 

12 knop, kanske??

 

Nydelig båt uansett vinkel. Selv om den har fartspotensiale så er ikke det avgjørende for/mot i spørsmålet om den er en "trawler". Det er like mye konseptet, utseendet og mulighetene som gjør det. Jeg godtar den som trawler, men i ytterkanten av hvor langt begrepet rekker.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Liker Swift en særdeles godt, det att den har ett fartpotensiale og ett mer "moderne" skrog ser jeg på som positivt. Jeg snakket en del med vår kjære båtnabo, han har 2 x 430 cat-motorer og gjør

ca 20 knuter. Trives best i 8-10. Etter dette begynner den å forbruke veldig mye drivstoff.

 

Men GB har sin sjarm uansett.

Vi sees!

Link to post

Når det gjelder fartsområder har familien i mange år tidligere hatt i eie både Scand Baltic og Scand Atlantic. Dette var båter vi bl.a. benyttet til å komme frem fra et sted til et annet - og selvfølgelig ha det så hyggelig som mulig ombord underveis.

 

Med Swiften har kjøremønsteret blitt helt anderledes. Barna beveger seg nå mye mer ombord, de brukler atskillig mer tid ombord, og stiller ikke lenger de samme spørsmål om "når er vi fremme".

 

Mens vi med Atlanticen hovedsakelig kjørte i området 20 - 22 knop, kjører vi nå mye i 9 knop og jeg er ikke bekymret for dieselforbruket, selv om det renner unna i 26 knop. Men 26 knop oppleves så huritg med denne båten at det er ytterst skjelden vi benytter denne farten, unntatt når motorene skal "blåses litt rene". Yanmar anbefaler max turtall noen minutter hver eller annen hver time med propellmotstand (ikke i fri-kobling) for å fjerne koksdannelse.

 

Over Skagerak og Kattegatt kjører vi ofte i 18 knop, da er dieselforbruket målt til 4.37 l/nm.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Drømmebåten.

 

Min drømmebåt trives godt i fartsområdet 7-9 knop uten å pløye opp for store hekkbølger. Den er retningsstabil i alle fartsområder, den har lang rekkevidde, gode sjøegenskaper, og er økonomisk i drift i lav fart. Der er god plass til å spasere rundt omkring. Dessuten har den kraftreserver og skrogform til å ta meg fort frem hvis jeg skulle komme på den tanken. Har jeg nettopp beskrevet Beneteau Swift 42 ??

 

Swiften er etter mitt syn et flott skue.

 

Når jeg likevel er i Ole Brum-modus bør jeg få med mine drømmerier når det gjelder motorisering. I Swiften er det en helt normal løsning med to relativt kraftige motorer og fast aksling. Det er ingen spesielt god løsning hvis en skulle ønske å gå for en motor. Her burde motor/gear produsentene ta seg en tur i tenkeboksen. (Hvis de ikke allerede har vært der?) Det skulle ha vært en aksling mellom gearkassene slik at man kunne velge å la begge propellene få drift selv om bare den ene motoren var i gang. Så snart den andre motoren ble startet ble akslingen automatisk frikoblet. Gearene kunne utveksle smøring når de var i samdrift. Finnes denne løsningen allerede?

 

Mvh Bern

Link to post
I Swiften er det en helt normal løsning med to relativt kraftige motorer og fast aksling. Det er ingen spesielt god løsning hvis en skulle ønske å gå for en motor.

Nei? Hvorfor ikke? Jeg har samme løsning i min båt, med to motorer og stive akslinger, og går svært ofte for en motor. Dvs. vi går alltid for en motor når været er bra og havet flatt slik det ofte er nedover Oslofjorden på sommeren. Dette fungerer aldeles utmerket. Vi legger oss gjerne i 1500 omdreininger og går da i 6,2 kn. Slik kan vi gå i lange strekk, gjerne hele dagen, og dag etter dag hvis været er bra i ferien feks. Både oljetrykk, temperatur, lading, varmtvannsproduksjon, autopiloten, skipperen og frua trives aldeles utmerket i denne hastigeten. Og dieselforbruket? Behagelige 0,5l/t eller 0,86/nm.

Blåser det opp kopler vi på en maskin til og legger oss i "høy marsjfart" på 18-20kn/3200RPM

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Finnes denne løsningen allerede?
Den finnes men kan vel bare huske å ha sett den i en båt (som var til salgs på Finn for noen år siden). Tror det var en Allison gir med akkurat den funksjonen du beskriver: Valgfri drift med en eller to motorer på en eller to propeller. Høres dog rimelig ukurant ut, ville vel heller satset på elektrisk frandrift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei Rem

Det er mulig det ikke betyr så mye fra eller til om den ene proppellen snurrer fritt. Jeg tenkte at det ble så som så med retningsstabiliteten, men jeg ser du har gode erfaringer med å gå på autopilot. 0,86l/nm og 6,2 knop blir 5,33 l/t (ikke 0,5 l/t) :wink: , men lite er det uansett.

 

Hei SveinHa

Var inne på siden du linket til. Dette skal jeg studere nærmere. Har du tro på systemet?

 

Hei lano2

Clipperen ser fin ut den, men hvor fort kan den gå? Men etter bildene å dømme(var inne på clippersidene) ser det ut til å være et rent deplasement-skrog.

 

Mvh Bern

Link to post
Har du tro på systemet?
Prinsippet ser smart ut, en eller flere dieselmotorer (f.eks. en stor og en liten) med generator og en eller flere elektromotorer for akseldrift. Ser SVÆRT moduloppbygget ut, fra dieselmotoren settes en gir/drivboks med fra 1 til mange generatorer, tror jeg så opptil 9 generatorer på en motor. Tilsvarende for akseldriften, akslingen kobles til en girboks og der settes på det antall motorer en behøver.

 

Der er noen litt hårete økonomiberegninger der en sammenligner direkte drift med bensinmotor med dieselelektrisk drift og det forteller jo ingenting om det elektriske systemet.

 

Sjekket opp litt priser for noen år siden og tatt en smule på husken så var prisen på systemet for en dieselmotor på 500 hk og drift av to akslinger drøyt kr 200.000.-

 

Fikk ikke svar på min første henvendelse og nettsider oppdatert i 2001 gir jo ikke det helt beste inntrykket men ja, jeg har tro på systemet. Prinsippet og oppbyggingen ser smart ut, hvordan det funker i praksis har jeg jo ingen aning om.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
0,86l/nm og 6,2 knop blir 5,33 l/t (ikke 0,5 l/t) :wink: , men lite er det uansett.

Ooopsss! En tyrkflei der ja. Skal selvfølgelig være drøyt 5l/t som du påpeker. Kan jo også nevne at når jeg kopler inn en maskin til, og legger også denne på 1500RPM, så øker hastigheten fra 6,2 til 6,8kn. En dobling av dieselforbruket gir altså usle 0,6kn i økt hastighet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
går svært ofte for en motor. Dvs. vi går alltid for en motor når været er bra og havet flatt . Slik kan vi gå i lange strekk, gjerne hele dagen, og dag etter dag hvis været er bra i ferien feks. Både oljetrykk, temperatur, lading, varmtvannsproduksjon,

Rem,

Har du varmtvannet tilkoblet begge motorene slik at du kan veksle på , eller går du på den samme hele tiden ?

og hvilke gear har du ?

Link to post

En stor fordel med elektrisk fremdrift i Norge er at en slipper hk avgiften på motoren(e), siden motoren da kun er en generator og elektrisk fremdift er fritatt for slik avgift... kan jo være greit å ha tankene om en vurder dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
...siden motoren da kun er en generator og elektrisk fremdift er fritatt for slik avgift...
Tror nok du skal slite litt med å innføre en dieselmotor uten hk-avgift med den begrunnelse at den driver en generator, det er jo en framdriftsmotor likevel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Har du varmtvannet tilkoblet begge motorene? og hvilke gear har du ?

Varmtvann bare fra Stb. motor. Jeg skifter på ca hver 2-3 time hvilken motor jeg går på, og passer på å avslutte med Stb motor før vi når havn. Har fundert på å kople vvann fra begge motorene, men siden praksisen med å bytte på fungerer såpass greit har jeg så langt ikke sett noen grunn til å gjøre dette. Gearkassa er MS4B. Har prøvd å se om det er forskjell på forbruket og fart når propellen svirrer fritt med eller står stille ved at gearet er sjaltet inn. Ingen merkbar forskjell er registrert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
...tatt en smule på husken så var prisen på systemet for en dieselmotor på 500 hk og drift av to akslinger drøyt kr 200.000.-
Husken er ikke hva den en gang var, men det har den vel heller andri vært :lol: Fyrte opp gamle PCen og fant eposten fra FEYS, det var nok mer snakk om budsjettpris på $50.000.- :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...