Jump to content

Krakelering alvorlig eller ikke

BjornLie

Recommended Posts

- Er det noe hold i påstanden om at sprøytestøpte båter krakelerer lettere enn håndopplagt GAP i toppcoat? Særlig i innredningsdetaljer?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

:eek::eek::eek: Da har du ikke mange båter å velge mellom...I alle fall ikke brukt eller av eldre type.

Poenget her - kjære Daffy - er at problemet mest sannsynligvis ligger på et mere psykologisk plan, heller enn rent fysisk - if you follow my thoughts....

Mange av oss - meg inkludert, båten min er fra 1975 - har krakelleringer på båtene sine, og aksepterer det for det de er - nemlig krakelleringer. Et uungåelig faktum.

Mens BjørnLie er iferd med å kjøpe seg en båt hvor han føler seg usikker på årsaken til krakelleringen. Begynner du først å tenke i de banenen så blir du (antageligvis) aldri kvitt "spøkelset" i hodet ditt om at det kan være noe skummelt. Derfor frarådet jeg evt. kjøp. Altså en rent følelsesmessig avgjørelse.

Ikke noe er mere ødeleggende for en "god eier-følelse" enn slike små usikkerhetsmomenter. Tvilen vil for alltid henge ved.....

:seeya:

En god helg til allesammen!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg bruker formuleringen sprekker/krakeleringer fordi det er vanskelig å bedømme om det er sprekker/krakeleringer. Det er jo ikke et søkk i sprekkene/krakeleringene.

Du kan kontrollere om sprekkene er gjennomgående ved å benytte en lekkasjetetter som er en tyntflytende væske som fås i de fleste båtbutikker. Et produkt heter "Elephant", et annet heter "Captain" pluss et navn som jeg ikke kommer på i farten. Ta litt av dette stoffet på sprekkene. Forsvinner det ned, er sprekkene gjennomgående i gelcoaten. Blir stoffet liggende å flyte oppå uten å trekke ned, er det krakelleringer.

Er sprekkene et irritasjonsmoment før du eventuelt har kjøpt båten, vil dette ikke bli mindre etter at du har kjøpt den, og da bør du ikke kjøpe den hvis du ikke på forhånd har bestemt deg for å gjøre noe med det.

..... et annet heter "Captain" pluss et navn som jeg ikke kommer på i farten.

Capt'n Tolley's Creeping Crack Cure - eller noe sånt, tror jeg det heter.......

Capt'n Tolleys Creeping......

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg tror det er litt begrepsforvirring ute å går når det gjelder krakelering og sprekker. Krakelering oppstår som følge av små lokale overflatespenninger i gelcoaten, og er ikke gjennomgående. Utseendemessig er ofte krakeleringer stjerneformet og minner mye om blyantstreker. Vil som oftest opptre ved vindusrammer, avrundede hjørner, skarpe kanter i støpen som f.eks. overganger mellom dekk og skott etc. Kan også oppstå som følge av ujevn herding av gelcoaten grunnet varierende tykkelse ved støpingen.

Som skrevet i et tidligere innlegg, er dette kun et estetisk og irriterende problem og har ingen styrkemessig betydning. Kan ofte skjules med rengjøring og voksing. Jeg har også sett at det er blitt benyttet farget (kvit) bonevoks for bil til å skjule krakeleringer, men det betinger at krakeleringene er skikkelig rengjorte slik at de ikke skinner gjennom voksen som tynne streker.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg hadde noe krakeleringer i dekket. Malte med rulle m/Jotun 2komp. 3 strøk. Dekket er som nytt

og krakeleringene forsvann.

Du kan kontrollere om sprekkene er gjennomgående ved å benytte en lekkasjetetter som er en tyntflytende væske som fås i de fleste båtbutikker. Et produkt heter "Elephant", et annet heter "Captain" pluss et navn som jeg ikke kommer på i farten.

Captein Morgan. Etter en flaske så driter man i krachelikkene........... :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...